به‌کارگیری افراد با مدرک تحصیلی غیرمرتبط در آزمایشگاه‌های دولتی «ممنوع»

گیل نامه / دانشگاه علوم پزشکی گیلان مدعی است برخی از افراد شاغل در آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دولتی مدارک غیر مرتبط با علوم آزمایشگاهی داشتند که بنا بر قانون به‌کارگیری از آن‌ها در آن عرصه ممنوعیت قانونی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / جمعی از کارکنان آزمایشگاه بیمارستان الزهرا رشت می‌گویند سال‌ها با عقب افتادن حقوق خود در آزمایشگاه این بیمارستان کارکرده‌ایم به‌گونه‌ای که در بحبوحه کرونا بدون حقوق شبانه‌روزی فعالیت داشته و شانه خالی نکرده‌ایم.

آن‌ها مدعی هستند که تاکنون حتی هزار تومان نیز پاداش و اضافه‌کار برای کرونا دریافت نکرده‌اند و اکنون حدود  ۴۵ روز است که بدون پیمانکار و بدون قرارداد در حال انجام‌وظیفه هستند.

کارکنان آزمایشگاه بیمارستان الزهرا که تعدادشان نیز محدود هست، مدعی هستند شرایط آزمایشگاه بسیار بحرانی است و هیچ امکاناتی در دسترس ندارند و در پی آن نظارت‌های مسؤولانش نیز آشکار نیست.

این کارکنان بخش آزمایشگاه دغدغه دیگری هم دارند و آن واگذاری آزمایشگاه به فرد دیگری است. آن‌ها مطرح کرده‌اند که پیمانکار جدیدی قرار است در حوزه آزمایشگاه بیمارستان کار کند که طبیعت شرکت تازه‌کار، نیروهای خود را دارد و این احتمال را می‌دهند که از کار پس از حداقل پنج تا ۱۰ سال اشتغال بیکار شوند.

گرچه فراهم کردن اشتغال و حفظ آن بر عهده دولت است اما نکته‌ای که وزارت بهداشت به‌عنوان یک مطالبه آن را دنبال دارد، به‌کارگیری تمامی رده‌های خدمتی مشروط به دارا بودن شرایط احراز آن شغل است.

انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رابطه با این موضوع می‌گوید: کارکنان مشغول به کار در آزمایشگاه بیمارستان الزهرا از  کارکنان پیمانکار قبلی بوده و  اکثراً “دارای مدارک تحصیلی غیر مرتبط” هستند.

این مسؤول دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین مطرح کرده که با توجه به مشکلات دانشگاه و تعیین پیمانکار جدید، “پیمانکار در پذیرش نیروهای فنی و غیر فنی بر اساس نامه ۲۲۷۱ مورخه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ مختار است” و بنا بر قولی که داده حتی‌المقدور از کارکنان پیمانکار قبلی در بخشه‌ای مرتبط استفاده خدمتی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که بنا بر قوانین موجود ازجمله آیین‌نامه تأسیس و مدیریت آزمایشگاه‌های پزشکی، “نمی‌توان از افراد فاقد صلاحیت در امور فنی آزمایشگاه استفاده کرد” و متأسفانه عدم رعایت این موضوع باعث شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به علت کوتاهی در امر نظارت بر موضوع به‌کارگیری افراد باصلاحیت در امور فنی، مورد سؤال نیز واقع شود.

البته باید وزارت بهداشت طی یک برنامه مدون و برنامه‌ریزی‌شده ابتدا فرآیندهای فنی با ریسک بالا و به‌تدریج سایر فرآیندهای فنی آزمایشگاه را به کارکنان دارای صلاحیت فنی واگذار کند.

اما ادعای دیگری را نیز کارکنان آزمایشگاه مطرح می‌کنند که آن عدم به‌کارگیری آن‌ها توسط دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت ۸۹ روزه است. کارکنان آزمایشگاه الزهرا می‌گویند پیگیری‌هایشان بابت اینکه وارد طرح ۸۹ روزه شوند نیز تاکنون نافرجام باقی‌مانده و علوم پزشکی در این راستا نیز مخالفت می‌کند.

موضوعی که خود نیز نکته قابل‌ملاحظه دیگری را در خود دارد و آن اینکه در خصوص به‌کارگیری نیروهای شاغل در شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد که سابقاً آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها نیز به این شرکت‌ها واگذار می‌شده بنا بر بخش‌نامه‌های وزارت بهداشت “هرگونه استخدام در وزارت متبوع و دانشگاه علوم پزشکی مستلزم وجود مجوز استخدام و منوط به رعایت دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه اداری استخدامی کارکنان غیر هیئت‌علمی است.”

البته ناگفته نماند هنوز تمامی راه‌ها برای کارکنان با مدارک دانشگاهی غیر مرتبط در آزمایشگاه بسته نشده بلکه “این افراد می‌توانند از طریق شرکت در آزمون‌های استخدامی” که معمولاً همه‌ساله برگزار می‌شود نسبت به تحقق خواسته خود اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.