برای توسعه یافتگی گیلان گوش شنوایی وجود ندارد / تغییر و تحولات مدیران براساس ارتباطات و اعمال نفوذهاست

بیانیه خانه احزاب استان گیلان در آخرین روزهای سال99؛

گیل نامه /  خانه احزاب استان گیلان در آخرین روزهای سال ۹۹ بیانیه ای را منتشر کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  در این بیانیه آمده است:

با سلام و درود بر مردم شریف و فرهیخته گیلان ؛ضمن عرض تبریک اعیاد ماه رجب؛ خانه احزاب گیلان متشکل از سه فراکسیون اصولگرا؛مستقلین و اصلاح طلب مطالبی را به استحضار شما می رساند.

لازم به یادآوری است که احزاب و نهادهای مدنی در کشورهای توسعه یافته نقش اساسی و سرنوشت ساز در اجرای قوانین ؛ حاکمیت و نظارت برهمه ارکان کشور دارند و فقط کارکردشان در انتخابات محدود نمی شود.

اما درکشور ما با این که سالهاست از تشکیل احزاب میگذرد، اما بنابه دلائلی تاثیرگذاری چندانی در حاکمیت ندارند و با بی مهری حاکمیت مواجه می شوند. عدم اعتقاد بخشی از حاکمیت به جمهوریت و اعتقاد به حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی را میتوان ازعلل مخالفت برخی هادانست.

با این حال ودر شرایط فعلی خانه احزاب استان گیلان بنا به وظیفه ذاتی و توان خود برخی مسائل و مشکلات استان را رصد و سعی می کند مطالبات برحق مردم را به گوش مسئولین هر سه قوه برساندوپیگیری های لازم را انجام دهد وبه همین لحاظ لازم می داند مطالبی را به شرح ذیل به استحضار مردم دلسوز استان گیلان برساند:

۱ـ طبق روال هرساله مبلغی برای احزاب ونهادهای مدنی به بودجه استانداریها اختصاص داده می شود و امسال نیز مبالغی اختصاص یافته است. خانه احزاب استان گیلان به عنوان متولی احزاب استان انتظار داردکه چگونگی هزینه کرد این مبالغ با نظارت و نماینده خانه احزاب صورت گیرد

۲ـ در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرو روستا درسراسر کشور برگزار خواهد شد.
انتخابات آزاد و رقابتی با حضور همه سلائق از الزامات هر انتخابات در نظام های مردم سالار است و به این جهت از مجریان ؛ ناظران و دست اندرکاران انتخابات انتظار میرود با احترام به آرای مردم،شرایط برگزاری انتخابات آزاد؛مردمی که در آن همه سلائق وجود دارند؛ را فراهم نمایند.
۳ـ براساس اعلام وزارت کشور ؛ ثبت نام از کاندیداهای شوراها در اسفندماه امسال انجام خواهد شد. متاسفانه شوراهای پنجم در بسیاری از مناطق کشور و استان گیلان خصوصا کلان شهرها نظیر رشت کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشتند و باعث دلسردی بسیاری از مردم از این نهاد نوپای شوراها گردیدند.
به همین جهت خانه احزاب استان گیلان از نیروهای واجد شرایط فرهیخته ؛ متخصص ؛ دلسوز و پاکدست تقاضامی کند که خودرا در معرض انتخاب مردم قرار دهند تا با انتخاب شایستگان در شوراها این نهاد بتواند به وظیفه اصلی خود بپردازد.

۴ـ متاسفانه سالهاست که کارشناسان و دلسوزان استان از عدم توسعه یافتگی در گیلان سخن می گویند ؛ اما از طرفی هم گویا گوش شنوایی وجود ندارد و در این خصوص حضور برخی از مدیران ناتوان که فقط بفکر میز و استفاده از موقعیت شان هستند از عوامل عقب ماندگی استان گیلان به شمار می روند و این چرخه معیوب همچنان ادامه پیداکرده است. امروزه بسیاری از تغییر و تحولات مدیران در استان براساس شایستگی و تخصص آنان صورت نمی گیرد بلکه براساس ارتباطات و اعمال نفوذ برخی ها نظیر نمایندگان مجلس صورت می پذیرد.
این که تحریم دشمنانمان و همچنین شیوع بیماری کرونا دریک سال اخیر از عوامل مهم بسیاری از مشکلات خصوصا معضلات اقتصادی و معیشتی بوده ؛حرفی نیست. اما بسیاری از تنگناها و مشکلات استان به جهت ضعف مدیریت کارشناسی و عدم دلسوزی آنان می باشد.

گرچه حضور جناب آقای دکتر نوبخت در ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور وکمک ایشان در برخی از پروژه های تاثیرگذار نظیر راه آهن رشت به قزوین و رشت به کاسپین و ادامه آزاد راه باقی مانده رشت به تهران و کمک به سازمان بهداشت و درمان گیلان درایام کرونا جهت تجهیز بیمارستان ها ودرمانگاه های استان تاثیر گذار بوده است؛اما بنظر می رسد که حجم مشکلات و معضلات استان به اندازه ای بوده است؛که آن اقدامات زیاد دیده نمی شود.

ِ۵ـ در کنار عدم توسعه یافتگی لازم در گیلان که باعث مشکلات فراوانی در استان شده است، معضل بیکاری و عدم اشتغال جوانان تحصیل کرده و همچنین گرانی بیداد می کند و بقول جامعه شناسان باعث پدید آمدن بسیاری از آسیب های اجتماعی شده است.
امروزه با کمال تأسف شاهد فاصله غنی وفقیر در جامعه هستیم و زندگی برای طبقات پایین جامعه طاقت فرسا شده است.کارگران؛بازنشستگان خصوصا بازنشستگان تامین اجتماعی در صدر این مشکلات قرار دارند و حتی وقتی برخی ازکارگران ویا بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به این نابرابری ها دست به اعتراض وتجمعاتی می زنند، با آنان حداقل از سوی مسئولان ذیربط همدلی هم صورت نمی گیرد.

۶ـ همان طور که اشاره شد عدم حضور مدیران دلسوز؛متخصص و کارآمدازضعف های عمده در مدیریت استان است که ضربات جبران ناپذیری درحوزه های مختلف صنعت؛کشاورزی؛منابع طبیعی؛محیط زیست، آموزش عالی وآموزش وپرورش ، سازمان ورزش و……زده است.

برای نمونه استان گیلان در ورزش خصوصارشته فوتبال از استعدادهای فراوانی برخوردار است. امادرهمین عرصه نیز با عدم انتصاب شایستگان ازسطح وزارت تااستان،این رشته پرطرفدار نیز به قهقرا رفته و تیمهای قدیمی این استان نظیر ملوان وسپیدرود به سختی نفس می کشند و داماش هم که اصلا منحل شده است!!
وقتی که ریاست این هیات در گیلان سالهاست که صندلی آن را ملک شخصی خود میداند؛ نتیجه آن بلایی است که برسر فوتبال استان می آید. ضمن این که برخی از افرادی که در سالهای گذشته در استان بازدوبندهایی با مقامات عالیرتبه کشور به ثروت های کلان و موقعیت هایی دست یافتند؛اما ذره ای عشق وتعصب به گیلان نداشته تا در گیلان سرمایه گذاری نمایند؛ بلکه با ارتباطات خود با همان مقام بالا در پایتخت؛ عضو هیأت مدیره فلان باشگاه میشوندتا ضمن برخورداری از تبلیغات برای خود به اهداف دیگر خود نیز برسند.

۷ـ وقتی مدیریتی از توان و دانش کافی برخوردار نباشد؛ در عوض دخالت در آن حوزه ها هم بیشتر صورت می گیرد.
امروزه در انتصاب برخی از مدیران وعزل ونصب آنها که در آن سئوالات و اما؛ اگرهایی هم وجود دارد ؛ دخالت برخی از نمایندگان مجلس به وضوح دیده میشود که در فکر جابه جایی نیروهای خود هستند، درحالی که اینان باید به ارائه طرح هایی در مجلس به رفع مشکلات مردم بپردازند. ویا برخی از اعضای شورای شهر کلان شهرها در استان گیلان نظیر شهر رشت که به جای برنامه ریزی ونظارت در مدیریت شهری و پیگیری خرابی های شهر، آنان نیز در فکر انتصاب اعوان وانصار خود هستند.

خانه احزاب استان گیلان در پایان این بیانیه یادآوری می کند که متاسفانه مشکلات و موانع بیشتری در خصوص عدم توسعه گیلان و مدیریت آن قابل طرح و بحث است که در آینده در بیانیه های دیگری به اطلاع مردم فرهیخته استان گیلان خواهیم رساند. ضمن این که از همه مسئولین و متولیان استان میخواهیم که در رفع مشکلات مطرح شده و دیگر معضلات و تنگناهای استان و مردم عزیزمان بکوشند که خانه احزاب استان گیلان خودرا موظف می داند که با نظارت خود چشم تیزبین جامعه باشد.
(خانه احزاب استان گیلان)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.