ایران ۱۵ هواپیما و ۶۰ کشتی می‌خرد!

گیل نامه /     بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

۲۴ مرداد ۱۳۵۳؛ صندوق حمایت از مصرف‌کننده تاسیس می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /       برای نظارت دقیق بر کار اتاق‌های اصناف و کنترل تولید و مصرف کالاها، موسسه‌ای به نام صندوق حمایت از مصرف‌کننده تاسیس می‌شود.

یک مقام رسمی گفت: اقدامات اتاق اصناف تهران و اتاق‌های دیگر در حد کنونی تا حدودی موجب مهار گرانفروشی شده و به همین واسطه وضع موجود تثبیت می شود و اتاق‌های  اصناف موقعیت کنونی خود را حفظ خواهند کرد.

افزایش قیمت‌ها با دلایل قابل‌قبول برای مصرف‌کننده توجیه شود

کمیته ملی حمایت از مصرف‌کننده در جلسه دیروز خود ادله عنوان‌شده برای افزایش قیمت کالباس، سوسیس، روغن زیتون و انواع پودر رختشویی را غیرمنطقی دانست و از نماینده مرکز بررسی قیمت‌ها خواست افزایش قیمت‌ها را با دلایل قابل قبولی برای مصرف‌کننده توجیه کند.

در همین جلسه وضع بد توزیع میوه در میادین تهران و دخالت ناروای واسطه‌ها و دلال‌ها به عنوان عوامل اصلی گرانی میوه در تهران ذکر شد.

ایران ۱۵ هواپیما و ۶۰ کشتی میخرد

امروز جزئیات طرح بزرگی که برای توسعه حمل و نقل کشور تدوین شده است، انتشار یافت. این طرح به دنبال افزایش فوق‌العاده اعتبارات عمرانی برنامه پنجم تدوین شده است.

براساس این طرح، ظرف سه سال آینده ساخت ۶ شاهراه تازه و فرودگاه جدید در تهران و بیش از ۱۵ هزار کیلومتر راه فرعی در سراسر کشور شروع می شود. دولت ۷۵ فروند کشتی تجاری و هواپیمای مسافربری می‌خرد.

به علاوه برای تامین نیازهای اقتصاد پرتحرک کشور، شبکه راه آهن سراسری برقی می‌شود و توسعه و تجهیز می‌یابد و کلیه خطوط راه آهن دو خطه می‌شود.

ساخت یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین فرودگاه‌های جهان در تهران از اوایل سال آینده شروع می‌شود. این فرودگاه در سال ۱۳۶۰ شروع به کار می‌کند.

فرودگاه جدید پایتخت در زمینی به مساحت ۱۳۰ میلیون مترمربع در حد فاصل جاده‌های ساوه و قم ساخته می‌شود.

بهای اراضی متعلق به زارعین در محدوده این فرودگاه از اواخر امسال پس از تصویب لایحه بودجه پرداخت می‌شود.

۲۴ مرداد ۱۳۷۳؛ مرحله دوم طرح نظم‌دهی و تنظیم بازار

مرحله دوم طرح نظم‌دهی و تنظیم بازار با مکلف ساختن ۴ گروه صنفی به رعایت قیمت‌های مصوب از امروز آغاز شد.

علی فاضلی، رئیس مجمع امور صنفی صنوف تولیدی و خدمات فنی تهران گفت: واحدهای خشکشویی و لباسشویی، آرایشگران مردانه، عکاسی‌ها و صنف بستنی و آبمیوه‌فروشان در بخش اول از اجرای مرحله دوم شامل طرح قیمت‌گذاری و ملزم به رعایت نرخ‌های مصوب شدند.

وی با موفقیت‌آمیز خواندن مرحله اول طرح که بیشتر یک کار فرهنگی بود، اضافه کرد: در این مرحله، بیش از ۳۰ هزار واحد صنفی توسط بازرسان مجمع امور صنفی بازرسی شد که تنها ۲ واحد تعطیل و به ۱۱ هزار واحد صنفی تذکر کتبی داده شد.

۲۴ مرداد ۱۳۸۳؛ سیستم «شتاب» در نظام بانکی فعال می‌شود

طرح جامعه نظام پرداخت بانکی حداکثر تا سه سال دیگر به‌طور کامل در کشور به اجرا گذاشته می‌شود.

دکتر علیرضا شیرانی، معاون اداری و مالی بانک مرکزی ضمن تشریح جزئیات طرح جامع نظام پرداخت بانکی گفت: این طرح که دربرگیرنده شیوه‌های خودکار عملیات بانکی است و هم‌اکنون در کشور آغاز شده است، شامل خودکارسازی عملیات درون‌بانکی، بین بانکی و بین‌المللی است و نیاز به ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ویژه دارد.

به همین منظور یک کمیته راهبردی متشکل از اعضای هیات‌مدیره تمام بانک‌های کشور در بخش IT در بانک مرکزی تشکیل شده و ۱۱ کمیته حقوقی، بررسی مقررات، ایجاد تشکیلات، ایجاد زیرساخت‌های مخابراتی، مدیریت نقدینگی، تسویه اوراق بهادار، حسابداری، ایجاد سیستم‌های استاندارد، مکانیزاسیون پایاپای چک ها و آموزش زیر نظر کمیته اصلی در حال تدوین لوایح و طرح‌های این نظام به منظور ارائه به شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی است.

در حال حاضر حدود ۲ هزار دستگاه خودپرداز در سطح کشور وجود دارد که به سرعت تعداد این دستگاه‌ها افزایش می‌یابد.

در سیستم دوم عملیات خرید به وسیله کارت‌های برداشت و اعتباری و از طریق پایانه‌های فروش در تمام فروشگاه‌ها و مراکز توزیع کشور یکپارچه خواهد شد.

در سومین سیستم، مرکز شتاب کشور به سوئیچ سایر کشورها وصل خواهد شد و مشتری ایرانی قادر خواهد بود با استفاده از کارت بانک خود از هر بانکی در سراسر جهان پول برداشت یا واریز کند. تفاهم‌نامه پیوند مرکز شتاب ایران با یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به امضا رسیده است.

اقتصاد نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.