افزایش خسارت به شالیزارهای بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور

گیل نامه / مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: این شهرستان بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور است و بارش مجدد باران خسارت شالیزارها را افزایش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  مسعود اسدی پرور در گفت وگو با ایسنا گفت: شهرستان رشت یکی از تولیدکنندگان باکیفیت برنج کشور است و هم اکنون ۸۰ درصد از محصول برنج شالیزارهای این شهرستان رسیده است.

وی افزود: این شهرستان ۶۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و بارش شدید باران در هفته گذشته به ۱۶ هزار هکتار آسیب زده بود و بارش باران از دیروز تا به امروز موجب شده که ۱۰۰۰ هکتار دیگر از شالیزارها به ورس دچار شوند.

اسدی پرور ادامه داد: ورس در شالیزار موجب کاهش تناژ محصول نمی شود، اما کیفیت دانه های برنج را کاهش می دهد و به دلیل رطوبتی که دانه های برنج دارند، هنگام تبدیل شلتوک به برنج سفید تعداد نیم دانه های برنج افزایش می یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰ درصد از برنج شهرستان رشت برداشت شده و اغلب به صورت ماشینی برداشت شده است.

وی افزود: به دلیل ورسی که در شالیزارهای رشت رخ داده است، احتمال می رود درصد برداشت ماشینی برنج کاهش یابد.

اسدی پرور تصریح کرد: چون برداشت برنج برای برخی از دستگاه های ماشین آلات کشاورزی برای دوری محصول سخت است، اغلب کشاورزان خسارت دیده ترجیح می دهند، به صورت دستی محصولاشان را برداشت کنند.

وی گفت: در حال حاضر هزینه کارگر برای دروی برنج نیز افزایش یافته است و به طور میانگین کشاورز مجبور است برای هر روز کار یک کارگر ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت افزود: کارشناسان بیمه برای ارزیابی خسارت در شالیزارها حضور دارند تا به کشاورزانی که شالیزار خود را بیمه کرده بودند، غرامت پرداخت کنند.

وی ادامه داد: از فرمانداری و مدیریت ستاد بحران استان نیز درخواست شده است، برای کمک به کشاورزانی که بیمه نبودند، نیز برنامه ریزی هایی صورت گیرد.

1 نظر
  1. بیژن ص می گوید

    باسلام توشهرستان شفت هزینه ی دستی برش برنج به ۴۵۰ هزار تومان رسید که این یک فاجعه برای کشاورز محسوب میشه چرا که هزینه های بالا کمر کشاورز را خورد میکندعملا قیمت محصول برنج با هزینه ها همخوانی ندارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.