اسرائیل طرح ایجاد منطقه حائل را به اعراب داد

سازمان ملل: از سرگیری درگیری‌ها در غزه فاجعه‌بار است

گیل نامه /    کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از سرگیری درگیری‌ها و حملات در نوار غزه را «فاجعه‌بار» خواند.ولکر ترک در بیانیه‌ای تاکید کرد: «از همه طرف‌ها و همه کشورهای ذی‌نفوذ می‌خواهم فوراً تلاش‌های خود را برای برقراری آتش‌بس مضاعف کنند.»وی همچنین اظهارات و مواضع مقامات اسرائیلی در خصوص گسترش و تشدید حملات به غزه را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.
همچنین سخنگوی دولت اسرائیل پس از شروع مجدد درگیری‌ها در نوار غزه وعده داد که حماس «مهلک‌ترین ضربه و سخت‌ترین شکست» را متحمل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /   ایلان لوی ، حماس را به عدم ارائه فهرست تازه گروگان‌ها برای آزادی در روز جمعه و نیز شلیک راکت به سوی اسرائیل متهم کرد و گفت: «حماس اکنون باید در انتظار سخت‌ترین ضربه باشد.»
این در حالی است كه رویترز در گزارشی به نقل از منابع مصری و منطقه‌ای نوشت که اسرائیل به برخی از کشورهای عربی اطلاع داده است که تصمیم دارد پس از پایان جنگ، یک «منطقه حائل» در بخش فلسطینی نوار غزه برای جلوگیری از حملات آینده گروه‌های شبه‌نظامی به خاک خود ایجاد کند.بنا به این گزارش، اسرائیل طرح‌هایش در این زمینه را به همسایگان خود، مصر و اردن، و همچنین امارات عربی متحده که در سال ۲۰۲۰ مناسبات خود را با تل‌آویو عادی کردند، ارائه کرده است.سه منبع منطقه‌ای به رویترز گفتند عربستان سعودی که مناسبات عادی با اسرائیل ندارد نیز در جریان طرح‌های تل‌آویو قرار گرفته است.

به گفته یکی از این منابع، اسرائیل خواهان «منطقه حائل» بین غزه و اسرائیل، از شمال این باریکه تا جنوب آن است تا مانع هرگونه «نفوذ یا حمله» حماس و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی به خاک خود شود.تاکنون هیچ‌یک از کشورهای عربی برای نظارت یا اداره نوار غزه پس از جنگ ابراز تمایل نکرده‌اند.
از سوی دیگر رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت واشنگتن به اسرائیل اطلاع داده است که به زودی برای «شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی» که با غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری با خشونت برخورد می‌کنند، ممنوعیت صدور روادید اعمال خواهد کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و کابینه جنگی او به آن‌ها اطلاع داده است که واشنگتن اقدام خود را علیه شمار نامعلومی از افراد انجام خواهد داد.ایلون لوی سخنگوی دولت اسرائیل از اظهار نظر درباره این تصمیم خودداری کرد اما گفت که تل‌آویو قاطعانه هرگونه اوباشگری یا تلاش افراد برای به بازیچه گرفتن قانون مقابله را محکوم می‌کند.آمار ارائه شده توسط سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که از زمان حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل،‌ حملات روزانه شهرک‌نشینان اسرائیلی به غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری بیش از دو برابر شده است.

 با شکستن آتش‌بس ۱۷۸ فلسطینی در غزه کشته شدند
وزارت بهداشت حماس در نوار غزه اعلام کرد که در حملات ارتش اسرائیل که پس از یک هفته آتش‌بس از سر گرفته شد، ۱۷۸ نفر کشته و ۵۸۹ نفر دیگر زخمی شدند.
ارتش اسرائیل می‌گوید در این روز به «بیش از ۲۰۰ هدف » حمله کرده است. حماس  همچنین از کشته شدن سه خبرنگار در باریکه غزه خبر داد که پس از پایان آتش‌بس در حملات اسرائیل جان باختند.منتصر الصواف، تصویربردار فلسطینی که برای خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی کار می‌کرد یکی از  سه روزنامه‌نگار جان باخته است.
در همین حال اسرائیل از فلسطینی‌های غیرنظامی جنوب باریکه غزه خواسته است تا مناطقی در جنوب این باریکه را ترک کنند.ارتش اسرائیل پیش‌تر از فلسطینی‌های ساکن در شمال غزه خواسته بود تا برای حفظ امنیت جانشان به جنوب باریکه بروند.اما جنوب باریکه غزه هم از حملات هوایی ارتش اسرائیل در امان نبوده است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل هشدار داده است که ویرانی‌های شمال غزه نباید در جنوب این باریکه تکرار شود. وی در آخرین سفرش به منطقه گفت که  اگر قرار است جنگ غزه از سر گرفته شود مرگ و میر فلسطینیان بی‌گناه باید به حداقل برسد.اسرائیل می‌گوید تمهیدات خود برای به حداقل رساندن تلفات جانی در بین غیرنظامیان غزه را با وزیر خارجه آمریکا در میان گذاشته است.

بهارنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.