اراده كنيد گوهر رود و زرجوب مردم را به آنان برگردانيد

نویسنده : دکترمختار جباری

گیل نامه / آقاى استاندار از زمانى آقاى طاهايى كه استاندار گيلان بودند تا آقاى زارع، تقريباً با هر كدام از اين آقايان در ابتدا زعامت و حكمرانى شان يك يا چند جلسه نيم تا يك ساعته داشته ام. در تمام اين جلسات ( اكنون افسوس مى خورم به وقتى كه براى اين حضرات گذاشتم ) تلاشم برآن بود كه قدرى حكمرانى شان بر استان خردمندانه تر باشد ، شايد كه استان از چرخه توسعه عقب نيفتد. استانى كه در دهه پنجاه جزو پنج استان اول كشور بود و متاسفانه پس از آن در هر دهه پنج درجه تنزل كرد تا اينكه به رتبه بيستم يا بيست ويكم رسيد و احتمالاً الان بين رتبه ده تا پانزده باشد.

آقاى استاندار
به رسم همان سنت پيشين خودم كه تلاش هايى نافرجام بودند ، در اين سطور چند نكته را به جنابعالى عرض ميكنم :
١- تا پيش از اين مديران و متاسفانه مدتى است كه بسيارى از كارشناسان در ساختار ديوان سالارى بر اساس مناسبات گروهى ، طايفه اى، شكل گرفته اند. به خردمندانه عمل كردن اين عناصر اميدى نيست ، اينان يا دغدغه پُست و جايگاه خود را دارند يا دنبال كاسبى هستند . اگر به كارگروه هايى كه توسط اين مديران اداره ميشود اميدى بود كه تا الان همه مصائب گيلان رفع و رجوع ميشد.

٢- مشخصاً در مورد موضوع رودخانه هاى رشت و فاجعه زيست محيطى و انسانى زباله هاى سراوان با خردمندان موضوع مشورت كنيد . به شما پيشنهاد ميدهم با مهندس بهمنش ، مهندس حق پناه و دكتر فرجى نشستى داشته باشيد( اين آقايان را مديريت شهرى و شهردارى مى شناسند) . وقت تان را با كارگروه ها و مديران هدر ندهيد. مديران را ملزم به انجام وظايف شان كنيد نه مشغول كارگروه و جلسه دارى و….

٣- دوره لُردى زيستن دولت ها در ايران تمام شده است . دولت ها در ايران از اين به بعد پول ندارند و اگر هم داشته باشند خرج اتيناى خودشان خواهند كرد . براى رودخانه هاى رشت اگر بخواهيد درست و جامع كارى بشود ، بيش از پنج هزار ميليارد تومان لازم است و طبيعتا براى مركز نشينان رودخانه هاى رشت اهميتى ندارد كه پولى چنين را تامين كنند.هزار كارگروه راه بيندازيد و رئيس جمهور هزار بارهم به رشت بيايد چنينى پولى تامين نخواهد شد.

٤- كسانى كه در اين استان هستند و يا خارج از استان هستند اما تعلق خاطرى به اين استان دارند و منابع مالى شان بيش از هزار ميليارد تومان است ، اينان هزار نفر نيستند و ممكن است به تعداد انگشتان دست تان هم نباشند. پيدا كردن اين افراد كار سختى نيست . اينها به دفتر شما نخواهند آمد تا از مسئولين دفتر و كارمندان شما وقت بگيرند براى ملاقات شما! خودتان به ديدار شان برويد و از آنان بخواهيد يا خودشان به تنهايى يا با شراكت با سرمايه گذار خارجى ساماندهى رودخانه ها را به عهده بگيرند. بيش از نهصد ملك مسكونى در جوار رودخانه هاى رشت هستند كه بايد تملك شوند. واگذارى زمين جوار رودخانه ها بعد از تملك اين واحدهاى مسكونى و تعيين كاربرى هاى تجارى براى آنان جذابيت سرمايه گذارى را فراهم ميكند.

٥-موضوع سراوان در سالهاى گذشته محل كاسبى عده اى شد . مشورت با خردمندان موضوع (نه فرصت طلبان) به شما راه نجات استان را از اين فاجعه نشان خواهد داد. براى حل مسئله سراوان دستگاه قضايى و نظارتى را پاى كار بياوريد و تضمين هاى لازم از آنان بگيريد براى يك تصميم شجاعانه.

٦-پروژه هايى چون راه آهن رشت به انزلى و رشت به آستارا چون صاحبان ملى و فرا ملى دارند دير يا زود به سرانجام ميرسند. پيگيرى اين پروژه را از دستور كارتان خارج نكنيد اما بيشتر به فكر مردم گيلان باشيد كه بى پناهند. موضوعاتى چون رودخانه هاى رشت ، سراوان صاحب ملى ندارند . اگر به فكر اين مردم هستيد به دنبال موضوعات بى صاحب باشيد . مردمان اين ديار حق شان سموم و شيراب هاى زباله هاى سى ساله سراوان نيست ، مردمان اين شهر باران هاى نقره اى كه روزگارى در كنار اين دو رودخانه شنا مى كردند، ماهى مى گرفتتد حق شان ديدن فاضلاب و زباله در جاى جاى گوهررود و زرجوب نيست .
اراده كنيد گوهر رود و زرجوب مردم را به آنان برگردانيد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.