احتمال آزادسازی میلیاردها دلار دارایی مسدودشده ایران در عراق

گیل نامه /   گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در نظر دارد با تمدید معافیت تحریم‌های مالی ایران، میلیاردها دلار دارایی مسدودشده جمهوری اسلامی ایران در عراق را آزاد کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /     نشریه آمریکایی واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی نوشت دولت بایدن ممکن است روز سه‌شنبه معافیت‌هایی را که به ایران اجازه می‌دهد به دست‌کم ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده‌اش در عراق دسترسی پیدا کند، تمدید کند. این به معنای تمدید معافیت دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در عراق از تحریم‌ها خواهد بود که نخستین بار در ماه ژوییه صادر شدند و روز سه‌شنبه منتقضی می‌شوند؛ آنچه به عراق اجازه می‌دهد بدهی‌هایش در ازای خرید برق از ایران را به حساب‌های بانکی متعلق به ایران در اروپا و عمان واریز کند.
گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید معافیت ایران از تحریم‌هایی مالی بار دیگر صدای منتقدان را درآورده است. واشنگتن فری‌بیکن به نقل از ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، نوشت: «جهان در دنیای پس از هفتم اکتبر زندگی می‌کند، اما کاخ سفید همچنان سیاست ۶ اکتبر را در قبال ایران اجرا می‌کند.» او با اشاره به حمله ماه گذشته حماس به اسرائیل افزود: «چرا ایران پس از حمایت از بدترین حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی و بدترین قتل‌عام یهودیان از زمان هولوکاست، باید به بیش از ۱۰ میلیارد دلار دسترسی داشته باشد؟»
پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق برجام و بازگشت تحریم‌های روزافزون علیه جمهوری اسلامی، دولت ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، ابتدا به عراق اجازه داد از ایران برق و گاز وارد کند اما به این شرط که پرداخت‌ها در یک حساب امانی در بغداد نگهداری شوند. با روی کار آمدن جو بایدن، دولت او این معافیت‌ را تمدید کرد. سپس در ماه ژوییه ۲۰۲۳ آن را گسترش داد تا عراق بتواند بیش از ۱۰ میلیارد دلار به خارج از این کشور منتقل کند تا تهران از این مبلغ برای رفع نیازهای بشردوستانه‌اش استفاده کند.
گلدبرگ اواخر ماه گذشته به کنگره توصیه کرد این ۱۰ میلیارد دلار را به عنوان مجازات نقش داشتن تهران در حمایت از جنگ حماس علیه اسرائیل مسدود کند. در همین ارتباط تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس، هفته پیش، لایحه‌ای موسوم به «قانون تحریم حماس» تنظیم کرد که در صورت تصویب در کنگره، تحریم‌هایی را هم علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا در می‌آورد و دارایی‌های خارجی آن مسدود می‌شود.

کاخ سفید اواسط سپتامبر در ازای آزادی پنج آمریکایی زندانی در ایران، شش میلیارد دلار پول نفت مسدود‌شده ایران در کره جنوبی را آزاد  کرد و اجازه داد این پول به بانکی در قطر منتقل شود. این اقدام با انتقادهای زیادی همراه شد. منتقدان با اشاره به «حمایت همه‌جانبه» تهران از گروه‌های نیابتی در منطقه و تحرکات‌ «تنش‌‌آفرین» ایران ادعا می‌کردند که این منابع مالی همواره برای «گروه‌های شبه‌نظامی» یا «فعالیت‌های غیرقانونی» در منطقه هزینه شده‌اند. حال آنکه واشنگتن می‌گوید «تهران فقط برای مصارف بشردوستانه می‌تواند از این پول استفاده کند».

ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.