آمریكا: سرعتمان را با انتخابات ایران تنظیم نمی‌کنیم

رابرت مالی: انتخابات ایران تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد

گیل نامه /  نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد:انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه خرداد عاملی در تصمیم‌گیری دولت ایالات متحده برای چگونگی ادامه مذاکرات هسته‌ای نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  رابرت مالی گفت: «قصد نداریم سرعت خود در مذاکرات را بر اساس انتخابات ایران تنظیم کنیم. ملاک سرعت ما طبق اینکه تا چه حد می‌تواند با دفاع از منافع ایالات متحده آمریکا در حوزه امنیت ملی سازگار باشد تعیین می‌شود.»وی افزود: «به عبارت دیگر ما به‌خاطر انتخابات ایران عجله نمی‌کنیم یا کارها را کند نخواهیم کرد.»وی تاکید کرد که مذاکرات مستقیم موثرتر است و در آن از احتمال بروز سوء تفاهم کاسته می‌شود. وی اضافه کرد که محتوای مذاکرات از شکل آن مهمتر است.رابرت مالی، گفت: احتمال برداشته شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی منتفی نیست اما رئیس جمهوری ایالات متحده، جو بایدن در این زمینه گام ک‌جانبه‌ای بر نمی‌دارد.او افزود: دولت آمریکا برای جمهوری اسلامی روشن کرده که آمادگی دارد در یک روند جدی دیپلماتیک برای فراهم کردن شرایط بازگشت دو طرف به توافق هسته‌ای و تعهدات برجامی همکاری کند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم گفت: دولت جو بایدن  فقط پس از آغاز گفت‌وگوهای دو طرفه و به عنوان بخشی از یک روند دو جانبه آمادگی دارد رفع برخی تحریم‌ها را بررسی کند.او افزود: دو طرف باید حتی اگر شده به صورت غیر مستقیم وارد گفت‌وگو شوند، گرچه انجام گفت‌وگوهای مستقیم سودمندتر خواهد بود. رابرت مالی هم می‌گوید از نظر دولت مذاکرات مستقیم موثرتر و امکان بروز سوءتفاهم در آن کمتر است.

روحانی در اظهار نظری متفاوت با قبل گفته ایران آماده است بر اساس تعهد در برابر تعهد با آمریکا تعامل کند.پیش از این برخی مقام‌های ارشد دولتروحانی، از جمله وزیر خارجه به صورت تلویحی و گاهی تا حدی آشکار به کاخ سفید هشدار داده‌اند که با توجه به احتمال زیاد پیروزی اصولگرایان تندرو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ فرصت باقیمانده در دولت دوازدهم برای دست یافتن به توافق را از دست ندهد.

با این همه برخی گزارش‌ها حاکی از احتمال وجود مذاکرات پشت‌پرده و غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن است. وزارت خارجه آمریکا وجود کانال‌های ارتباطی میان دو طرف را رد نکرده اما گفته به پرسش‌ها در این زمینه پاسخ نمی‌دهد.حسن روحانی در  هیئت دولت ضمن اشاره به این که آمریکا باید پیش‌قدم باشد خطاب به این کشور گفت: «برای بازگشت ‌به‌تعهدات به‌صورت کل در برابر کل و‌یا جزء در برابر جزء آماده‌ایم، این شما هستید که می‌توانید مسیر درست و صحیح را انتخاب کنید.»
این در حالی است كه  نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، حسن روحانی را متهم می‌کند که هدفش از بیان این سخنان یا “ایجاد دوگانگی در کشور” است و یا این حرف‌ها را با انگیزه‌های انتخاباتی مطرح می‌کند.او افزود: «چه دولت و چه دیگران همگی در ماجرای برجام کاملاً دریافتند که برداشته شدن گام به گام تحریم‌ها یک سناریوی کاملاً شکسته خورده است و تکرار مجدد آن هیچ دلیل منطقی ندارد.»احمدحسین فلاحی، نماینده همدان در مجلس نیز ابراز امیدواری کرده که منظور روحانی از سخنانش “مذاکره مجدد، وادادگی و عقب نشینی” نباشد چون به گفته او مذاکره‌ای در کار نخواهد بود و ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی منتظر برداشته شدن تحریم‌ها خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.