آلمان برنده مناقصه نفتی ایران شد

گیل نامه /  شرکت ملی نفت ایران اداره و مسوولیت کلیه عملیات را به عهده می‌گیرد و فقط بخشی از نفت استخراج‌شده منطقه را با نرخ کمتری به دمینکس می‌فروشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /   بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

۱۵ تیر ۱۳۵۳؛ آلمان برنده مناقصه نفتی ایران شد

کنسرسیوم بزرگ نفتی آلمان «دمینکس» برنده حق اکتشاف نفت در دو منطقه بزرگ نفتی ایران در آبادان و بوشهر شد. جزئیات حقوق این کنسرسیوم در مذاکراتی که به‌زودی آغاز خواهد شد، روشن می‌گردد.

کنسرسیوم دمینکس که متشکل از ۷ شرکت است تمام مسوولیت وسائل مربوط به اکتشاف نفت در دو منطقه یادشده را که وسعت آنها بالغ بر ۱۴۵۰۰ مترمربع است، به عهده می‌گیرد.

شرکت ملی نفت ایران اداره و مسوولیت کلیه عملیات را به عهده می‌گیرد و فقط بخشی از نفت استخراج‌شده منطقه را با نرخ کمتری به دمینکس می‌فروشد.

برنده مناقصه می‌تواند در صورت امکان حداکثر تا ۵۰ درصد نفت استخراجی منطقه را با کاهش قیمتی در حدود ۵ درصد برای مدت ۱۵ سال خریداری کند.

خرید مایحتاج عمومی متمرکز شد

وزارت بازرگانی به تصمیم دولت مشغول خرید احتیاجات دستگاه‌های دولتی و نیازمندی‌های عمومی و روزمره مردم شد و به این ترتیب تمام خریدهای دولتی و مایحتاج عمومی در یک وزارتخانه متمرکز شد.

امروز گفته شد از این پس شرکت معاملات خارجی وابسته به وزارت بازرگانی علاوه‌بر خرید کالاهای موردنیاز سازمان‌های دولتی از داخل و خارج خرید مایحتاج عمده مردم ازجمله شکر، سیمان، گندم، برنج و گوشت را نیز به عهده می‌گیرد. به همین جهت شرکت معاملات خارجی اخیرا اقدام به خرید ۶۰ هزار تن برنج و ۱۰ هزار تن گوشت برای تامین نیازمندی‌های عمومی کرده است.

خرید برنج و گشت را قبلا وزارتخانه‌های تعاون و کشاورزی انجام می‌دادند.

بازپرداخت قرضه‌های خارجی شروع شد

بازپرداخت وام‌های خارجی شروع شد و به‌دنبال پرداخت یک فقره وام ۷ میلیون دلاری که مجوز آن وجود داشت، مطالعه و بررسی به‌منظور پرداخت دو فقره وام ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون دلاری نیز جریان یافت و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌جاری قریب ۶۰ تا ۶۵ میلیارد ریال از وام بازپرداخت گردد.

براساس تصمیمی که دولت در زمینه بازپرداخت برخی از وام‌های خارجی اتخاذ کرده است، وام‌هایی که بهره و یا شرایط آن سنگین تشخیص داده می شود براساس اولویت یکجا و قبل از سررسید به موسسات وام دهند، پرداخت می‌گردد.

۱۵ تیر ۱۳۷۳؛ آغاز حفاری اولین چای اکتشافی ایران در دریای خزر

طرح بزرگ دریای خزر برای اکتشاف و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز این منطقه، نیمه دوم امسال تکمیل می‌شود. در این راستا ساخت‌ یک سکوی حفاری دریایی از نوع خود بالابر و تاسیسات وابسته به آن توسط متخصصان ایرانی در حال انجام است.

ساخت این سکو که توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حوالی شهرستان «نکا» در دست اجراست در حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت داشته و انتظار می‌رود در سال‌جاری با تکمیل این سکوی حفاری و آب‌اندازی آن در اولین نقطه موردنظر برای حفاری استقرار یابد.

ساخت این سکوی حفاری که از بهمن‌ماه سال ۱۳۶۸ شروع شده، براساس طراحی و لیسانس فنی شرکت‌های معتبر و مطابق با آخرین استانداردهای بین‌المللی بوده و تحت نظارت مدیریت مهندس و ساختمان در حال انجام است.

این سکوی حفاری قادر به عملیات حفاری از اعماق ۷ تا ۹۱.۵ متر از آب دریا است.

۱۵تیر ۱۳۸۳؛ رقابت گسترده ۱۱۰۰ شرکت بین‌المللی برای مشارکت در طرح‌های نفت و گاز و پتروشیمی ایران

نهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی امروز بعد از ظهر در تهران گشایش می‌یابد.

مهندس اکبر ترکان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: در نمایشگاه امسال ۱۱۲۱ شرکت که ۶۰ درصد آنها داخلی و ۴۰ درصد خارجی هستند، آخرین دستاوردهای صنعتی و تولیدی خود را در بخش نفت، گاز و پتروشیمی در معرض بازدید عموم مردم قرار خواهند داد.

مهندس ترکان گفت: مطابق برنامه چهارم توسعه اقتصادی یک میلیون تن به ظرفیت تولید نفت خام کشور افزوده خواهد شد و ظرفیت تولید به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهد رسید.

۱۵ تیر ۱۳۹۳؛ توافق نهایی بر سر قیمت خودرو

پس از حدود یک سال و نیم انتظار مردم و خودروسازان، بالاخره پرونده قیمت خودرو با افزایش میانگین ۵.۵ درصدی بسته شد تا ختم این «پرونده» با گرانی همراه باشد و امید مشتریان برای ارزانی و حتی تثبیت قیمت به یاس تبدیل شود و ابهامات قیمت‌گذاری نیز همچنان باقی بماند. اگرچه جو عمومی جامعه مخالف افزایش قیمت خودرو است و مردم نیز بابت کاهش و تثبیت قیمت‌ها به شورای رقابت امید بسته بودند، اما رئیس این شورا خبر از گرانی داد و اعلام کرد که «پرونده قیمت خودرو» مختومه شده است.

به گفته رضا شیوا، قیمت‌های تعیین‌شده تا یک سال ثابت خواهند بود، منتها اگر شورای رقابت تشخیص دهد شرایط بهتری برای فروش وجود دارد یا اینکه شرایط کشور به‌گونه‌ای شود که نیاز به تغییر قیمت‌ها باشد، این شورا مجبور به تجدیدنظر در مورد قیمت خودرو خواهد شد.

بر این اساس و طبق محاسبات شورای رقابت، از این پس پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۳۴ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V8، ۳۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، رانا ۳۲ میلیون و ۳۲ هزار تومان، پژو پارس دوگانه‌سوز ۳۶ میلیون و ۴۲۱ هزار تومان، پژو ۴۰۵ مدل SLX  ۳۰ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان، سمند EF7 دوگانه‌سوز ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ مدل SL 19 میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ مدل SX 20 میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، پراید ۱۱۱ مدل SX 20 میلیون و ۴۳۵ هزار تومان.

اما قیمت جدید خودروهای داخلی در حالی اعلام شده که نام برخی خودروها مانند تندرو ۹۰ و مگان و سوزوکی گرند ویتارا در بین آنها چشم نمی‌آید.

در این بین تندر ۹۰ با توجه به تیراژ بالاترش، از اهمیت بیشتری برای مشتریان برخوردار است. با این حال رئیس شورای رقابت از نبود اطلاعات مربوط به هزینه تولید این خودرو صحبت به میان آورد. به گفته شیوا متاسفانه اطلاعات مربوط به تولید تندر ۹۰ ازسوی رنو پارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر ۹۰ در ایران) به شورای رقابت ارائه نشده و شورا مجبور است این مساله را گزارش کرده و سپس در مورد قیمت تندر تصمیم‌گیری کند.

آمریکا بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان

بانک آمریکا اعلام کرد، در پس استخراج نفت شیل، تولید نفت ایالات‌متحده از عربستان سعودی و روسیه پیشی گرفته است و آمریکا در سال‌جاری بزرگ‌ترین تولید نفت جهان باقی خواهد ماند.

بانک آمریکا گزارش داد، با توجه به اینکه تولید روزانه نفت آمریکا در فصل نخست امسال از ۱۱ میلیون بشکه گذشته است، تولید نفت خام ایالات‌متحده به همراه میعانات گازی مشتق شده از گاز طبیعی در سال جاری از دیگر کشورهای تولیدکننده نفت پیشی گرفته است.

آمریکا در سال ۲۰۱۰ به بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز جهان تبدیل شد. براساس آمار وزارت انرژی آمریکا، این کشور که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان هم هست، در ماه آوریل به طور متوسط روزانه ۷.۵ میلیون بشکه نفت وارد کرده است.

خط قرمز خروج از رکود

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک در مدیریت نقدینگی به مقوله خروج از رکود و تامین مالی اقتصاد بی‌توجه نبوده است، به ترسیم خط قرمز خروج از وضعیت انقباضی تولید پرداخت.

ولی ا… سیف خروج از رکود را یکی از دغدغه‌های این نهاد بیان و اظهار کرد: در این دوره بانک مرکزی با هدف آنکه مدیریت نقدینگی و تامین مالی بنگاه‌ها به شکل مطلوب‌تری از گذشته صورت گیرد، سعی کرده است سیاست‌های ضدتورمی خود را با حداقل هزینه برای بخش واقعی اقتصاد و از طریق سالم‌سازی رشد نقدینگی دنبال کند.

وی در عین حال با پرداختن به آثار منفی تورم بالا و آزمودن از تجربه‌های دوران گذشته تاکید کرد: خروج از رکود نباید به شکلی انجام شود که روند تورمی اقتصاد ایران را سرعت دهد.

اقتصاد نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.