آذربایجان وارد فاز عملیاتی در منطقه شد / اقدام جدید در جاده اتصال خان کندی

ارمنستان اقدامات جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین را محکوم کرد؛

گیل نامه /     ارمنستان اقدامات جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین را محکوم کرد و آن را نقض توافقنامه سه‌جانبه ۲۰۲۰ دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /      وزارت خارجه ارمنستان یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری آذربایجان با ایجاد یک ایستگاه ایست بازرسی در کریدور لاچین، توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ را نقض کرده و به دنبال پاکسازی قومی در قره‌باغ کوهستانی است.

در ادامه این بیانیه از روسیه خواسته شده است تا به تعهدات خود در توافقنامه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ عمل کرده و خروج نیروهای جمهوری آذربایجان از کریدور لاچین را تضمین کند.

از سوی دیگر ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز یکشنبه به وقت محلی در همین رابطه گفت: ایالات متحده عمیقاً نگران است که ایجاد یک ایستگاه ایست بازرسی توسط جمهوری آذربایجان در کریدور لاچین، تلاش‌ها برای اعتمادسازی در روند صلح را تضعیف کند.

وی تاکید کرد: باید در کریدور لاچین رفت و آمد آزادانه مردم و تبادلات تجاری وجود داشته باشد و از طرفین می‌خواهیم مذاکرات صلح را از سر بگیرند و از تحریکات و اقدامات خصمانه در مرز خودداری کنند.

سرویس مرزی دولتی جمهوری آذربایجان ساعاتی پیش اعلام کرد که یک ایستگاه ایست بازرسی در مرز با ارمنستان در سر جاده اتصال لاچین و خان‌کندی (در ارمنستان به نام استپانکرت) ایجاد کرده است.

 پس از یک جنگ ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ و بر اساس یک آتش بس با میانجیگری روسیه، مقرر شد ترانزیت در امتداد جاده موسوم به کریدور لاچین که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند، تحت تضمین نیروهای حافظ صلح روسی ادامه یابد.

طی روزهای اخیر، جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان خبر از نقض آشکار آتش بس توسط طرف مقابل می‌دهند و درگیری‌های پراکنده میان نیروهای دو کشور آغاز شده است.

تاس انلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.