برپائی چهارمین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی رشت |حسنی: هدف از برگزاری جشنواره هایی از این  قبیل احیای آداب و سنن گذشتگان است+عکس

سرویس فرهنگی :

اختصاصی _ گیل نامه / نشست خبری برگزاری چهارمین جشنواره جوکول به منظور پیگیری و آغاز فرآیند ثبت ملی این محصول در تالار گفتگو ساختمان ساعت شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / محمدحسن عاقل منش با اشاره براینکه نسل جوان از فواید این برنج نارس(جوکول)بی اطلاع هستند،گفت:در سراسر گیلان وقتی دو هفته به برداشت برنج باقی مانده است،جوکول برداشت میشود.

عضو شورای شهر رشت با ذکر اینکه از این گیاه ۶۰ نوع فرآورده خلاقانه تولید میشود،افزود:جوکول را میتوان یکی از ابتکارات گیلانی ها دانست که متاسفانه برای حفظ و گسترش آن تبلیغ زیادی نشده است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت همچنین خواستار همت و کمک اداره جهاد کشاورزی و  اداره میراث فرهنگی برای ثبت ملی شدن این محصول شد و عنوان کرد: این آیین باید به همه معرفی شودتا افراد بومی و گردشگران با آن آشنا شوند.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی  ورزشی  شهرداری رشت با بیان اینکه جشنواره امسال چهارمین جشنواره جوکول است،گفت:هدف از برگزاری جشنواره هایی از این  قبیل احیای آداب و سنن گذشتگان است.

علیرضا حسنی از برگزاری این جشنواره بمدت چهارروز در پیاده راه فرهنگی رشت خبرداد و تلاش اداره میراث فرهنگی را جهت ملی کردن این جشنواره  ارج نهاد و  افزود:این جشنواره همراه با فعالیت های جانبی شامل موسیقی محلی،بازی های بومی محلی و ارائه صنایع دستی است.

در ادامه رضا حقی،دبیر اجرایی این جشنواره نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت:در استان ۸ جشنواره جوکول برگزار میشود اما در هیچکدام چرخه جوکول تعریف نشده است.

وی با تاکید براینکه تولیدکنندگان این محصول بجای تولید انبوه تولید خانگی دارند و لازمه پیشرفت شان سرمایه گذاری است،اضافه کرد:جنبه توریستی فقط یک مزیت این جشنواره است که باید با کمک ادارات این توانایی به رخ همگان کشیده شود.

 

 

عکس / مطهره رمضان زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.