۴۴ میلیارد تومان برای احیا و ساماندهی آب‌بندان‌های گیلان اختصاص یافت‌

گیل نامه/استاندار گیلان گفت: با توجه به تفاهم‌نامه ۳ استان شمالی کشور با وزارت جهاد کشاورزی، امسال سهم استان ‌برای احیا و ساماندهی آب‌بندان‌ها ۴۴ میلیارد تومان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی    گیل نامه / ارسلان زارع صبح امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: استان‌های شمالی به سبب بهره‌مندی از نعمت‌های الهی دارای ظرفیت‌های خوبی در بخش کشاورزی و آب‌بندان‌ها هستند که در توسعه محلی و اشتغالزایی نیز بسیار تأثیرگذار است.

استاندار گیلان با اشاره به مشارکت مردم در احیای آب‌بندان‌ها به صورت سنتی گفت: در گذشته احیای آب‌بندان‌ها توسط مردم به صورت سنتی انجام می‌شد و امروز به دلیل افزایش هزینه‌های احیا، دولت در این امر ورود می‌کند و هم‌اکنون با توجه به ظرفیت آب‌بندان‌ها، اعتبارات ویژه‌ای برای بازسازی و آبگیرهای کشاورزی اختصاص داده شد.

زارع با بیان اینکه تمام راهکارها برای استفاده حداکثری از ظرفیت آب‌بندان‌ها در حوزه کشاورزی استان باید مدنظر باشد تأکید کرد: برای لایروبی ۹ هزار هکتار آب‌بندان استان نیز اعتبارات ویژه‌ای اختصاص یافت که صرفاً برای احیای آب‌بندان‌ها درنظر گرفته شده است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان از انعقاد تفاهم‌‌‌نامه‌ای بین ۳ استان‌های شمالی و وزارت جهاد کشاورزی در راستای احیای آب‌بندان‌ها خبر داد و افزود: طبق این تفاهم‌نامه، سهم استان گیلان برای احیای آب‌بندان‌ها ۴۴ میلیارد تومان است و ۱۵ درصد مشارکت مردمی نیز در این تفاهم‌نامه درنظر گرفته شد.

وی خاطرنشان کرد: به سبب برخی محدودیت‌های مالی امکان بهره‌برداری همه پروژه‌های جدید و نیمه‌تمام گیلان با منابع دولتی وجود ندارد بنابراین باید بتوانیم با کمک‌های بلاعوض، واگذاری پروژه‌ها و مشارکت بخش خصوصی بسیاری از پروژه‌های نیمه تمام و جدید را در سریع‌ترین زمان به بهره‌برداری برسانیم.

استاندار گیلان با اشاره به لزوم بسترسازی‌های مناسب برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در آب‌بندان‌ها افزود: انجام فعالیت‌های اقتصادی در آب‌بندان‌ها از جمله پرورش ماهی، گردشگری یا ورزش‌های آبی و استفاده از ظرفیت‌های آن به نحو مطلوب باید مدنظر باشد و شرایط لازم برای ورود سرمایه‌گذاران نیز مهیا شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت احیای آب‌بندان‌ها و نقش آن در تأمین منابع آبی اظهار داشت: احیای آب‌بندان‌ها به دلیل اینکه نقش ویژه‌ای در جمع‌آوری آب در فصول پرباران و استفاده از آب در فصول کم‌باران دارد بسیار ضروری است.

علی درجانی با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی گیلان از آب‌های جمع‌آوری شده استفاده می‌کنند تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان آستانه اشرفیه با ۲ هزار و ۱۲۵ هکتار دارای بیشترین آب‌بندان و شهرستان رودبار نیز دارای کم‌ترین آب‌بندان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به برخی مشکلات حوزه آب‌بندان‌ها افزود: انباشت رسوبات و عدم تأسیسات کنترل آب خروجی از جمله مشکلات حوزه آب‌بندان‌ها است و با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت جهاد کشاورزی و ۳ استان شمالی منعقد شد اعتبار لازم برای احیای آب‌بندان‌ها در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ پهنه آب‌بندان در گیلان وجود دارد گفت: در سفر آخر هیئت دولت به گیلان حدو ۵۰ میلیارد تومان در راستای توسعه، ساماندهی و احیای آب‌بندان‌ها اختصاص یافت که عملیات اجرایی این مصوبه بر اساس ضرورت‌های لازم و نیاز کشاورز در بسیاری از شهرستان‌ها آغاز شده است.

سر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.