کاهش اطاله دادرسی پرونده‌های قضایی در گیلان

گیل نامه / رئیس کل دادگستری گیلان اعلام کرد: زمان دادرسی به پرونده‌های در دادگاه‌ها و دادسرا‌های کاهش یافته است.

به گزارش گیل نامه /  رئیس کل دادگستری گیلان امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد گفت: با وجود فراوانی پرونده‌ها، میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا‌ها و دادگاه‌های کیفری گیلان ۴۰روز است.
احمد سیاووش پور افزود: میانگین این زمان در دادگاه‌های حقوقی به دلیل تشریفات و کار‌های کارشناسی لازم ۹۰روز است.
وی گفت: زمان دادرسی پرونده‌ها در دادگاه‌های تجدیدنظر به روز است.
رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه اجرای احکام به علت وضع اقتصادی مردم گا‌ها با مشکل مواجه می‌شود خاطر نشان کرد: در برخی مواقع حکم برای اجرا صادر می‌شود، اما چون محکوم، مالی برای ارائه ندارد اجرا نمی‌شود و این ربطی به اطاله دادرسی ندارد.
احمد سیاووش پور در ادامه اعلام کرد: پارسال حدود ۵۰۰هزار پرونده در چرخه رسیدگی در محاکم قضائی قرار گرفت که ۲۸۰هزار مورد آن‌ها جدید بود.
وی با اشاره به کاهش ۱۵درصدی آمار ضرب و جرح در گیلان گفت: ضرب و جرح، سرقت، توهین، تهدید، جرایم غیرعمد، تخریب، نگهداری مواد مخدر، کلاهبرداری، مزاحمت ملکی و خیانت در امانت به ترتیب بیشترین فراوانی وقوع جرم در گیلان است.
رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به افزایش آمار سرقت در ۳ماه نخست امسال خاطر نشان کرد: ریشه سرقت‌ها بیکاری، مشکلات اقتصادی و رهاکردن اموال در اماکن باز است که به دنبال کاهش آن با کمک دستگاه‌های مربوطه هستیم.
احمد سیاووش پور با اعلام اینکه امسال آمار قتل عمد هم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما در مقایسه با استان‌های دیگر آمار پایینی داریم گفت: در زمینه جرایم خشن در استان نگرانی وجود ندارد.
وی قتل‌های لحظه ای، اختلافات خانوادگی و اخلاقی را از علت‌های وقوع این جرم در گیلان اعلام کرد.
رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به امنیت مناسب حاکم در استان اضافه کرد: امنیت و آرامش موجود در استان حاصل برنامه ریزی‌ها و اقدامات اجرا شده دستگاه‌های ذیربط است.
احمد سیاووش پور با اشاره به لزوم حفظ کرامت انسانی در دادگاه‌ها گفت: در زمینه برخورد بد با مراجعه کنندگان گله مندی وجود دارد، اما اگر این گله مندی در زمینه آرای دادگاه باشد طبیعی است، اما اگر از نوع رفتار و کردار کارکنان ناراضی باشند غیرقابل توجیه است.
وی از دستگاه قضا در حوزه‌هایی که حقوق عامه مردم تضییع می‌شود خبر داد و افزود: این تضییع حقوق مردم از کلینک‌ها و بیمارستان‌ها تا تصرف اراضی را شامل می‌شود.
رئیس کل دادگستری گیلان در مورد جوان گرایی در دادگستری استان نیز گفت: فضا برای حضور جوانان در قوه قضائیه باز است.
احمد سیاووش پور افزود: در این راستا ۵نفر از دادستان‌های گیلان از نیروی جوان انتخاب شده اند و هم اکنون نیمی از جمعیت دستگاه قضا جوان هستند.
رییس شورا‌های حل اختلاف گیلان نیز گفت: پارسال بیش از ۱۳۵هزار پرونده وارد شورای حل اختلاف شد که یک چهارم آن به صلح و سازش انجامید.
حجت الاسلام و المسلمین میرمحمدی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای آزادی زندانیان مالی در شورای حل اختلاف افزود: در ۳ماه نخست امسال ۱۵۰زندانی با تلاش‌های این شورا آزاد شدند.
وی افزود: همچنین ۴نفر با تلاش‌های شورای حل اختلاف گیلان از قصاص نجات یافتند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان نیز یکی از دغدغه‌های قوه قضائیه را پاسداشت ارزش‌های انقلاب اسلامی اعلام کرد و گفت: با هنجارشکن‌ها با روش‌های مختلف برخورد می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفوی نیا به اجرای طرح ناظر و ارسال پیامک برای اصلاح بدحجابان اشاره کرد و افزود: ۹۰درصد افرادی که کم حجاب هستند معاند نظام نیستند و با تذکرات رفتارشان اصلاح می‌شود، ولی با هنجارشکنان برخورد قانونی می‌شود.
وی با بیان اینکه هنجارشکنی جز جرایم مشهود است گفت: تحقیقات در زمینه رقصیدن یک زن در یکی از خیابان‌های گلسار رشت که احتمالا عمدی بود ادامه دارد و نتایج اعلام می‌شود.
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گیلان نیز از وجود ۱۳سالن در زندان لاکان خبرداد و گفت: محکومان در این زندان بر اساس نوع جرم و شخصیت جدا گانه نگهداری می‌شوند.
سیدمحمد حسینی با اشاره به رایگان بودن خدمات دارویی و بهداشتی در زندان‌ها افزود: پارسال بیش از ۴۵هزار مورد ویزیت عمومی، بیش از ۴هزار ویزیت پزشک متخصص، بیش از ۶هزار مورد خدمات دندانپزشکی و بیش از هزار و ۴۰۰مورد خدمات روانپزشکی به زندانی‌ها ارائه شد.
مجید الهیان قانم مقام رئیس کل دادگستری گیلان نیز با اشاره به رویکرد جدید قوه قضائیه در کاهش زندانیان مهریه گفت: اکنون پرداخت مهریه برای افرادی که توانایی مالی کافی ندارند قسط بندی می‌شود، اما افرادی که توانایی مالی دارند، اما عمدی پرداخت نمی‌کنند مجازات زندان در نظر گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.