بزرگترین مشکل ما در امر توسعه فقدان تداوم است

اختصاصی -گیل نامه/چهل و ششمین نشست تخصصی توسعه با موضوع نقش اخلاق و آداب ایرانیان در فقدان توسعه ملی در سده اخیر با سخنرانی دکتر فیاض زاهد عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی در محل سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای این دیدار رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه اگر جامعه ای اخلاق مدار نباشد و در آن صراحت، صداقت و محبت معنا نداشته باشد،اعتماد بین افراد و نظام و دولت برقرار نخواهد شد،گفت:اگر رویکرد فرهنگی و اخلاقی به توسعه داشته باشیم و به آن بپردازیم نقش موثر و مهمتری را در جامعه ایفا می‌کند.

دکتر کیوان محمدی با ذکر اینکه جامعه ای که در آن ریاکاری و دروغ باشد نمی تواند به توسعه دست پیدا کند و باید در جامعه صراحت،صداقت و سلامت نهادینه شود، افزود:در جامعه ای که مردم نتوانند به صراحت حرف خود را بزنند،به دموکراسی دست پیدا نمی کند.

وی همچنین تاکید داشت:ما باید محور واقع بینی، مسئولیت پذیری و اخلاق را مثلثی طلایی در نظر بگیریم و اگر به اینها عمل کنیم می توانیم شکوفا شویم.

سخنران این نشست دکتر فیاض زاهد عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بود وی در ابتدای سخنان خود به کتاب رستم التواریخ اشاره کرد و گفت:کتاب رستم التواریخ که هم در دوره قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی ایران غیرقابل انتشار است به تحلیل ایران در زمان افشاریه و زندیه پرداخته است.

وی ایران را اولین امپراتوری باستانی و بزرگترین امپراطوری جهانی خواند و عنوان کرد:ایرانی ها از ویژگی نفاق برای سپر استفاده می کردندو وقتی نمی توانستند با پدیده‌ها رودررو مقابله کنند به آن پناه می بردند تا گذار تاریخی را پشت سر بگذارند.

دکتر فیاض زاهد به تشریح وضعیت ایران بعداز ورود اسلام پرداخت و بیان کرد:در قدیم شهر نیشابور بیش از یک میلیون جمعیت داشت و وقتی مغولان وارد این شهر شدند شهر را شخم زدند و جنایت های بسیاری مرتکب شدند و تاثیراتی منفی بر کشور گذاشتند.

عضو عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی وی با اشاره به اینکه وقتی جامعه احساس می کند از مکانیزم های بیرونی دچار تهدید است به دنبال راهکارهایی برای خنثی کردن آن است،در پاسخ به سوال چرا از نظر زمانبندی در تحولات عمیق به اندازه روسیه،ژاپن پیشرفت نکردیم،گفت:ما با بزرگترین مشکلی که در امر توسعه مواجه هستیم فقدان تداوم است،این بزرگ‌ترین هزینه‌ای است که دادیم ،می دهیم و خواهیم داد.

او همچنین در رابطه با بحث راه آهن رشت_قزوین اظهار داشت:من بعنوان یک همشهری دست نوبخت را می بوسم که با وجود فشارهایی که وجود داشت برای راه اندازی این قطار بسبار تلاش کردند.

دکتر فیاض زاهد با تاکید براینکه امروز اگر با وجود این شرایط جمهوری اسلامی ایران را برداریم و جمهوری سوئیس را جایگزین کنیم در عرض ده سال به وضع موجود می رسیم زیرا تا وقتی که نظام تربیتی مناسب مردم کتابخوان ضریب اعتماد اجتماعی بین مردان و زنان وجود نداشته باشد و فضیلت با رذیلت عوض شود امر توسعه محقق نمی شود.

او فوتبال را نزدیکترین پدیده برای تحلیل یک جامعه دانست و با ذکر اینکه نیروی انسانی را در توسعه باید به سرمایه انسانی تبدیل کنیم،اذعان کرد:ما نباید در همه حوزه ها سیاسی رفتار کنیم و این به اصلاح طلب و اصولگرا هم مربوط نمی‌شود،زیرا ملت ایران نیاز به بازبینی در رفتارها و کنش‌های دارد.

دکتر فیاض زاهد در خاتمه سخنان خود یادآور شد:تربیت نیروی انسانی و ترویج فضیلت های انسانی لازمه توسعه و محفوظ نگه داشتن کشور است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.