آشنایی با مناطق ویژه علم و فناوری

گیل نامه / در راستای حمایت و پیگیری‌های استاندار گیلان در خصوص تاسیس و راه‌اندازی منطقه ویژه علم و فناوری گیلان در شورای عالی تحقیقات و فناوری و جهت اطلاع و آشنایی افکار عمومی با مناطق ویژه علم و فناوری مطلب زیر گردآوری و ارائه شده است.

به گزارش گیل نامه / مناطق ویژه علم و فناوری، شبکه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌های ارتباطی، نهادها، موسسات، افراد و اطلاعات است که در یک گستره جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدون با اهداف، راهکارهای معین و هماهنگ شکل می‌گیرد.

مناطق ویژه علم و فناوری با جذب فرصت‌ها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی و انسانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مبتنی بر اشتراک منافع آورده‌های همه طرف‌های ذی‌نفع و هم‌افزایی میان سازمان‌ها، مراکز و موسسات، سبب نوآوری و توسعه علم و فناوری و در نتیجه توسعه تولید، اقتصاد و ایجاد جامعه دانایی‌محور می‌شوند.

آئین‌نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری در نیمه فروردین ماه ۱۳۸۹ به پیشنهاد مشترک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هیات وزیران به تصویب رسید.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، مهمترین اهداف تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری عبارتند از:

زمینه‌سازی برای تجمیع و هم‌افزایی عناصر موثر در در ایجاد یک جامعه دانایی‌محور

 ارتقای بهره‌وری در سرمایه‌گذاری‌های لازم از طریق هم‌پیوندی عناصر موجود برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانایی

 ارتقای جایگاه عناصر فعال در حوزه دانایی در اقتصاد ملی و تقویت پیوند آنها با عرصه بین‌المللی از طریق ایجاد شرایط هم‌افزایی و رقابتی

 جذب و حفظ سرمایه‌های انسانی خلاق و شایسته

 ایجاد اشتغال ارزش‌افزا

 ایجاد تسهیلات حقوقی، اجرایی، ارتباطی و سرمایه‌گذاری و خدماتی برای شکل‌گیری خوشه‌های صنعتی خدماتی با فناوری برتر

به لحاظ ساختاری، مناطق ویژه علم و فناوری از قوانین و تسهیلات مناطق آزاد تبعیت می‌کنند و الزامات قانونی راه‌اندازی این مناطق در برنامه ششم توسعه گنجانده می‌شود. اجرای آئین‌نامه نحوه تأسیس و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری از وظایف و اختیارات شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری است.

مدیریت و نظارت بر تاسیس مناطق ویژه علم و فناوری در هر استان، بر عهده هیاتی متشکل از استاندار، مدیر سازمان عامل استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری، معاون برنامه‌ریزی استاندار، معاون عمرانی استاندار، دو نفر از مدیران و روسای سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی استان با انتخاب استاندار، دو نفر از روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی یا فناوری با انتخاب وزیر علوم، یک نفر از مدیران پارک‌های علم و فناوری استان با انتخاب وزیر علوم، نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک نفر از صاحبنظران در اقتصاد توسعه با انتخاب استاندار و سه نفر از مدیران بخش تولید و خدمات از بخش غیردولتی با انتخاب استاندار قرار دارد.

در نشست شورای آموزش، پژوهش و فناوری گیلان، در ۲۱ اسفندماه ۱۳۹۷ که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در استانداری استان گیلان برگزار شد، طرح پیشنهادی گیلان برای ایجاد منطقه ویژه فناوری در این استان مطرح و رئیس پارک علم و فناوری گیلان خواستار تشکیل کارگروه برای بررسی ایجاد این منطقه ویژه در گیلان شد.

امید است با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت همیشگی استانداری گیلان، امسال شاهد راه‌اندازی منطقه ویژه فناوری استان گیلان باشیم و در سال “رونق تولید” و با هدف افزایش و توسعه شرکت‌ها و موسسات فناور و دانش بنیان استان، اشتغال‌زایی مطلوب و رونق تولید مبتنی بر دانش محقق گردد.

پارک علم و فناوری

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.