۷۰ درصد صادرات ایران به روسیه از گیلان انجام می‌شود/ استقرار دبیرخانه اجرائی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گیلان

گیل نامه/مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان از موافقت وزیر صمت با استقرار دبیرخانه اجرائی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گیلان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی    گیل نامه / نخستین جلسه دبیرخانه اجرائی اتحادیه اقتصادی (گمرکی) اوراسیا در استان گیلان و در محل ستاد نظارت گمرکات استان برگزار شد.

ناظر گمرکات استان گیلان در این نشست که با محوریت و ریاست استانداری گیلان در گمرک بندرانزلی برگزار شد، با اشاره به دستور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان در خصوص تشکیل نخستین جلسه دفتر هماهنگی دبیرخانه اتحادیه اوراسیا در گمرک استان مبنای این اتحادیه را اجرای موافقت‌نامه که طی ۹ فصل است، دانست.

ابوالقاسم یوسفی نژاد گفت که ۲۲۳ میلیون دلار از صادرات ایران به اتحادیه اوراسیا طی هفت ماهه ابتدائی سال بوده که ۴۴ درصد از این میزان تجارت به روسیه است.

وی معتقد است که با توجه به اینکه ۷۰ درصد از صادرات کشور به روسیه از استان گیلان انجام می‌شود، مهم‌ترین دلیل موجه برای استقرار دفتر هماهنگی دبیرخانه اجرائی اتحادیه اوراسیا در استان گیلان است.

ضرورت رقابتی شدن کالاهای صادراتی ایران به کشورهای عضو اوراسیا

یکی از فعالان اقتصادی و نماینده اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در حوزه اوراسیا نیز در این نشست با ارائه مطالب کارشناسی از الزامات پیاده‌سازی مقرات سازمانی و عمومی اوراسیا، اهمیت اجرای کلیه الزامات ساختاری مندرج در متن موافقت‌نامه را یادآور شد.

سید جلیل جلالی فر هماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌مدخل ازجمله گمرک، استاندارد، قرنطینه، صمت و سایر دستگاه‌ها را جزو ضروریات تسهیل و رفع موانع غیر تعرفه‌ای تجارت با اتحادیه اوراسیا دانست و در پایان با اشاره به لزوم به‌کارگیری و استخدام کارشناسان مسلط به زبان روسی بیان کرد که کاهش ارزش اقلام صادراتی می‌بایست در اولویت قرارگرفته تا با کاهش بهای تمام‌شده موجب رقابتی شدن کالاهای صادراتی ایران به کشورهای عضو اوراسیا شود.

موافقت وزیر صمت با استقرار دبیرخانه اجرائی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گیلان

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری گیلان نیز سومین جلسه در حال برگزاری را نخسین نشست رسمی دبیرخانه اجرائی اتحادیه اقتصادی (گمرکی) اوراسیا دانست و گفت که استاندار گیلان طی پیگیری‌های مستمر و نیز دیدار با وزیر صمت در سفر اخیر ایشان به گیلان، موافقت وزیر را در خصوص استقرار و تشکیل دبیرخانه در استان اخذ کرده تا استان گیلان نقش محوری و اجرائی مثمر ثمری را در این موضوع داشته باشد.

یونس رنجکش وظیفه و ماهیت اصلی این اتحادیه را گمرکی و تمرکز آن بر روی کاهش و حذف تعرفه‌های گمرکی و نیز حذف موانع غیرتعرفه‌ای را عمده توجه موافقت‌نامه اتحادیه اوراسیا عنوان کرد و در ادامه با بیان اینکه چالش‌ها در راستای منافع ملی قابل مرتفع شدن هستند یادآور شد که قوانین متعدد در دستگاه‌های اجرائی را می‌توان در غالب اوراسیا یکدست و یکپارچه کرد و این فرصت زمانی خاص و ویژه‌ای برای کشور است که با توجه به تحریم‌های واقع‌شده بر روسیه و کشورمان، اهمیت اجرای این موافقت‌نامه را دوچندان می‌کند.

وی علاوه بر این تأکید کرد که باید بر مبنای شرایط زمانی، حرکات منسجم همه ارکان و دستگاه‌های اجرائی را داشته باشیم و با توجه به اعلام آغاز اجرای موافقت‌نامه در حوزه کاهش و حذف تعرفه‌های گمرکی از سوی طرفین، محدودیت‌های زمانی در اجرای کامل موافقت‌نامه را باید در نظر داشت تا هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های مرتبط با حوزه تجارت خارجی صورت گیرد و این امر نیازمند عدم توقف در برگزاری جلسات اوراسیا در استان گیلان است که دستگاه‌های مورداشاره الزام دارند تا طی روزهای آتی نماینده خود را در سطح معاونین به استانداری گیلان معرفی کنند.

استفاده از پتانسیل ملی نمایندگان مجلس برای به کارگیری تمام ظرفیت‌ها

نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست برگزاری مستمر و منظم جلسات با محوریت استانداری را با توجه به امکانات و اختیارات آن را در دستیابی هر چه سریع‌تر و بهتر به اهداف ترسیمی مفید دانستند و استفاده از پتانسیل ملی نمایندگان مجلس استان درزمینهٔ به‌کارگیری از همه ظرفیت‌های موجود دولت و نظام جهت پیشبرد اهداف اجرای این موافقت‌نامه را توسط مجریان آن خواستار شد.

حسن خسته بند با بیان اهمیت تهیه صورت‌جلسات و پیگیری بندهای مصوب آن، استمرار و حضور مدیران و یا تعیین نمایندگان دستگاه‌ها به‌صورت ثابت در جلسات و نیز حضور نماینده وزارت خارجه را مهم دانست و خواستار شد تا شرکت در جلسات همراه با جدیت باشد که در این راستا اتاق بازرگانی می‌بایست آموزش لازم را در اجرای این موافقت‌نامه بین‌المللی برای همه ارکان و دستگاه‌های مرتبط در نظر بگیرد.

در این نشست نماینده دفتر همکاری‌های بین‌الملل، مدیران کل، معاونین و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی همچون اقتصاد و دارایی، بنادر و دریانوردی و سازمان صمت به بیان اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های در دست اقدام خود پرداختند و در پایان مقرر شد تا در جلسه بعدی مشکلات عمده دستگاه‌هایی همچون استاندارد و دامپزشکی موردبررسی اعضا قرارگرفته و به قید فوریت اصلاح و واقعی سازی ارزش‌ها با تهران پیگیری شود تا این موضوع به استان گیلان جهت بررسی و تعیین ارزش‌ها تفویض شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.