یک سوم هزینه تولید آب از مردم اخذ می شود/ آب شرب گیلان به سختی به دست می آید

گیل نامه / مدیرعامل آبفای گیلان همزمان با هفته صرفه جویی در مصرف آب به منظور ارائه راهکارهای صرفه جویی در مصارف آب و تشریح پروسه تأمین آب استان در برنامه زنده تلویزیونی الاتی تی سیمای مرکز گیلان حضور یافت.

سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آبفای گیلان در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه خدمات مربوط به تأمین آب در ۵۰ شهر استان انجام می شود اظهار داشت: ظرفیت تولید آب استان حدود ۵۱۰۰ لیتر در ثانیه است که تأمین آب ۶۴۰ هزار مشترک در طی ۲۴ ساعت شبانه روز انجام می شود.

مدیرعامل آبفای گیلان در پاسخ به سئوال مجری برنامه که باتوجه به بارشهای شدید ابتدای سال چرا بر صرفه جویی در مصرف آب تأکید دارید؟ گفت: ۱ تا ۷ تیرماه با شروع فصل تابستان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده و با توجه به ترویج فرهنگ مدیریت مصرف در طول سال، طی هفته مذکور به طور ویژه این موضوع آموزش داده می شود .

وی لزوم مدیریت مصرف آب را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: براساس حدیث نبوی آمده است که «در مصرف آب صرفه جویی کنید حتی اگر در کنار نهرهای جاری باشید» و علیرغم پرآبی یا کم آبی طی سال، با توجه به محدود بودن ظرفیت تأمین و تصفیه آب، عبور از این ظرفیت باعث مواجهه با کم آبی در برخی مناطق خواهد شد.

مدیرعامل آبفای گیلان با تآکید بر اینکه برداشت زیاد از سفره های آب زیرزمینی باعث از بین رفتن منابع آبی خواهد شد تصریح کرد: بارندگی باعث تغذیه این سفره ها خواهد شد و تأمین آن چندین سال بطول می انجامد بنابراین برای تأمین آب شرب مورد نیاز با محدودیت مواجه هستیم.

مهندس حسینی همچنین افزود: پروسه تصفیه آب در تصفیه خانه بسیار پیچیده ، سخت ، وقت گیر و پرهزینه است و یک سوم هزینه تولید آب از مردم اخذ می شود و علیرغم اینکه میانگین بارندگی در استان بالای ۱۰۰۰ میلیمتر است اما آب شرب به سختی به دست می آید و باید کیلومترها برای انتقال آب لوله گذاری نمود.

مدیرعامل آبفای گیلان با بیان اینکه آب سرمایه ملی است اظهار داشت: آب شیرین در دنیا محدود است و ۳% آب شیرین و کمتر از ۱% آن قابل استحصال است که متعلق به آحاد جامعه و کل کشور است و باید به گونه ای مصرف نمود تا این سرمایه ارزشمند حفظ گردد و نسل های آینده با مشکل مواجه نباشند و همگان بتوانند از آن برخوردار گردند.

وی همچنین یادآور شد: در تابستان بدلیل افزایش دما و حضور گردشگران میزان مصرف آب بالا می رود و شاهد افت فشار آب در برخی نقاط استان خواهیم بود که با مدیریت مصرف آب در تمام سال به خصوص در تابستان خواهیم توانست بر این مشکلات فائق آئیم.

گفتنی است مدیرعامل آبفای گیلان با دعوت از شهروندان برای بازدید از پروسه تصفیه آب اعلام کرد، علاقمندان می توانند با سامانه ارتباطات مردمی ۱۲۲ این شرکت تماس گرفته و جهت بازدید از تصفیه خانه بزرگ آب گیلان برای پنجشنبه آخر هر ماه ثبت نام نمایند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.