گفتگو با سرپرست مدیریت مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری استان گیلان

گیل نامه / به مناسبت پنجاهمین سالروز تأسیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور، روابط‌ عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان به گفتگو با علیرضا محمّدی گرفمی سرپرست مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان پرداخته است.

مشروح مصاحبه به شرح ذیل است:

**ضمن تبریک پنجاهمین سال تاسیس این مرکز، در ابتدا خلاصه‌ای از تاریخچه این مرکز در کشور و استان گیلان را بیان فرمایید؟

این مرکز به استناد تبصره ۳ ماده ۴۴ قانون استخدام کشوری مصوب سال ۱۳۴۵ مبنی بر تأسیس مؤسسه‌ای برای آموزش مدیریت و فنون اداری، فعالیت خود را از تیرماه سال ۱۳۴۸ با هدف آموزش‌ مهارت‌های تخصصی به مدیران  و کارکنان دولت در چارچوب مأموریت‌ها و وظایف قانونی تعریف شده؛  آغاز کرد که تا امروز نیز ادامه دارد. درسال­های نخست عمده فعالیت­های مرکز آموزش مدیریت دولتی بر روی آموزش­های(شغلی) کوتاه مدت (بدو خدمت و ضمن خدمت) مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی متمرکز بود. در ادامه روند گسترش فعالیت‌های مرکز آموزش مدیریت دولتی در استان‌ها، «مرکز آموزش مدیریت دولتی استان گیلان» در سال ۱۳۷۳، توسط زنده یاد آیت ا… هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور محترم وقت، دکتر اکرام جعفری رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور، همراه با جمعی از مدیران ستادی و استانی، افتتاح رسمی شد و از آن زمان تا کنون در همان مکان اولیه واقع در خیابان پاسداران مشغول فعالیت می‌باشد.

گفتنی است این مرکز با جذب دانشجویان دوره های بلند مدت از بهمن ماه سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را در یک ساختمان استیجاری آغاز کرده و پس از افتتاح ساختمان جدید همزمان با برگزاری دوره های بلند مدت در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و ضمن خدمت کارکنان دولت را آغاز نمود.

با ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور در سال ۱۳۷۸ و تشکیل «سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور» در استان گیلان نیز این مرکز بهعنوان زیر مجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قرار گرفت و تحت عنوان «مدیریت آموزش و پژوهش» به فعالیت خود ادامه داد.

از آنجا که در سال ۱۳۸۶ با دستور ریاست جمهور وقت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منحل و در سطح استانها در استانداری‌ها ادغام گردیدند. مدیریت آموزش و پژوهش استان گیلان پس از قرار گرفتن در مجموعه استانداری، از سطح مدیریت به سطح دفتر ارتقاء یافت.

با احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در استان‌ها در مرداد ماه ۱۳۹۴ و منفک شدن آنها از استانداری، این مرکز به مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان تغییر نام و بر اساس شرح وظایف ابلاغی به فعالیت خود ادامه داد.

** توضیحاتی در خصوص اهداف تشکیل مراکز استانی ارائه فرمایید.

اهداف کلی مرکز شامل توانمندسازی مدیران و کارکنان دولت از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای در راستای ارتقای دانش، مهارت‌ها و شایستگی‌ها و تعالی اخلاق حرفه‌ای سرمایه‌های انسانی در دستگاه‌های اجرایی استان و ساماندهی و هدایت شبکه‌های علمی و پژوهشی در حوزه پژوهش در جهت هم‌افزایی و انتقال دانش به‌روز و اثربخش و کارآمد، به مدیران و کارکنان نظام اداری است.

همچنین این مرکز اجرای بخشی از سیاست‌ها و اهداف دولت مبنی بر ارتقاء سطح کارآیی و اثر بخشی دستگاه‌های اجرایی از طریق ایجاد تناسب بین دانش، مهارت و نگرش کارمندان با شغل مورد نظر و همچنین کلیه امور مربوط به نظام آموزش کارکنان دولت را براساس سیاست‌ها، قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی مرکز آموزش مدیریت دولتی کشور و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور را بر عهده دارد.

فعالیت‌های مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری در سطح استان از بدو تاسیس تاکنون شامل چه فعالیت‌هایی می‌باشد؟

فعالیت‌های عمده این مرکز  از بدو تاسیس تاکنون در راستای سیاستهای کلان نظام حول دو محور آموزش و پژوهش بوده که در حوزه آموزش شامل برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت شغلی، برگزاری دوره‌های آموزشی توجیهی بدو خدمت کارکنان جدید الاستخدام و دوره‌های آموزشی عمومی و فرهنگی و اجتماعی و دوره های آموزشی مدیران در بخشهای ارزیابی شایستگی مدیران و دوره های حین انتصاب مدیران در سطوح پایه، میانی و ارشد و همچنین آموزش دانشجویان متعدد در دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد بوده است.

لازم به ذکر است که در این بخش طی سال‌های ۱۳۷۳ الی ۱۳۹۶ مجموعا ۱۲۴۹۵ دوره کوتاه مدت برگزار شده است که طی آن ۲۴۹۵۹۹ نفر به میزان ۳۷۸۱۴۳۲ نفرساعت آموزش‌های لازم را طی نموده‌اند. در بخش آموزش بلند مدت نیز این مرکز از بدو تاسیس تا بهمن ماه ۱۳۸۱، اقدام به پذیرش دانشجو می‌نمود که مجموعا ۲۳۱۲ نفر طی این دوره‌ها در رشته‌های تحصیلی اداری ومالی، مدیریت آموزشگاهی، مدیریت آموزشی، مدیریت دولتی و مدیریت صنعتی فارغ‌التحصیل شده‌اند.

از سویی دیگر شناسایی نیازهای پژوهشی استان، راهبری و انجام امور پژوهشی و مطالعاتی ارجاعی، همکاری با مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص تدوین برنامه های توسعه، تحول اداری و ، ارائه گزارش­های موردی از نتایج فعالیت‌های پژوهشی به منظور استفاده از نتایج پژوهش­‌ها، اجرای میز گردها، سیمینارها و گردهمائی‌های علمی و پژوهشی استان نیز اهم فعالیت‌های  مرکز در حوزه پژوهش است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.