«کربلا داستانی اسطوره ایی یا تراژدی حق طلبانه»

گیل نامه /  دکتر حمید امیدی در ششمین  نشست «هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب» در باره قیام کربلا تحت عنوان «کربلا داستانی اسطوره ایی یا تراژدی حق طلبانه» پنج شنبه ۲۱شهریور سالن هتل المپیک به سخنرانی پرداخت .

گزیده ای از سخنرانی ایشان به شرح زیر می باشد :

اسطور ها اگر بنا به تعریف میر چا الیاده روایت گر تاریخی مقدس اند چرا عاشورا ، حسین بن علی و کربلا را مفاهیمی اسطوره ایی ندانیم .
از منظر نسبت میان اسطوره و کربلا تاکنون در ایران سه نوع مواجهه فکری وجود داشته است ؛ موافقان که می گویند در هر حال تفسیر اسطوره ایی از کربلا و عاشورا منجر به باز تولید ارزش های اخلاقی و زیبا شناختی می شود ، مخالفان که آن را ساخته و پرداخته تشیع صفی می دانند که سردامدار آن علی شریعتی ست و گروهی که نه موافق تمام عیار و نه مخالف اند و تفسیر اسطوره ایی از این حادثه واقعه را در حوزه اسلام هویتی می دانند این گروه عمدتا تحت تاثیر عبدالکریم سروش هستند.
اگر تراژدی بنا بر برخی تعاریف روایت دردمندانه یک قهرمان است چه ایرادی دارد عاشورا را تراژدی و مرگ قهرمان آن حسین بن علی را تراژدیک بدانیم .
اسطوره و تراژدی دو مفهوم برای اسلام هویتی هستند نه اسلام حقیقی ، از این رو لازم است در باره عاشورا و کربلا به این تفکیک توجه شود.
بنا بر عرفان شیعی عاشورا در زمانی غیر زمان ها و کربلا در مکانی غیر مکان ها رخ داد از این رو نه زمان آفاقی دارند و نه مکان فیزیکی ، وبه همین دلیل بنا بر روایات شیعی هر روز عاشورا و هر مکان کربلاست.
اکنون زمان آن فرا رسیده است تا واقعه کربلا و فرایند منجر به روز عاشورا از منظر برون دینی مورد مطالعه قرار بگیرد.

 

 

 

 

 

روابط عمومی هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.