کارگاه آموزشی «رفتار با کودکان خیابانی، کودکان کار و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست»

گیل نامه / مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در نخستین کارگاه آموزشی «رفتار با کودکان خیابانی، کودکان کار و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست» گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه در حوزه فعالیت های اجتماعی را در راستای شاخص های قانون حقوق شهروندی مورد تاکید مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست که در کتابخانه های عمومی به جدیت درحال اجراست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / ، نخستین کارگاه آموزشی «رفتار با کودکان خیابانی، کودکان کار و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست» با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ حسین احمد دوست، مدیرعامل موسسه خیریه حامی شایسته گیلان ما، جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت و کارشناسان ستادی در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

کرمی: تمامی تلاش مجموعه کتابخانه های عمومی جلوگیری از بروز آفت ها و معضلات موجود در جامعه است
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این کارگاه آموزشی که با هدف آشنایی با پدیده کودکان کار و خیابانی و چگونگی مواجهه با این کودکان برگزار شد، با اذعان به رسالت مجموعه کتابخانه های عمومی در آگاهی بخشی مناسب به مخاطبین در خصوص پدیده های اجتماعی خاطرنشان کرد: تمامی تلاش این مجموعه جلوگیری از بروز آفت ها و معضلات موجود در جامعه است و با برنامه ریزی مدونی که برای مخاطبین کتابخانه ها صورت می گیرید در این مسیر حرکت می کند.
پریسا کرمی به انتظارات مخاطبین از کتابخانه های عمومی نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه های عمومی با بررسی نیازهای اطلاعاتی جامعه مخاطب خود از نقاط ضعف و قوت عملکرد خود آگاه است و با برنامه ریزی راهبردی و ارزشیابی اقدامات خود سعی در ارتقاء دانش مخاطبین خود دارد.

کرمی برگزاری کارگاه آموزشی «رفتار با کودکان خیابانی، کودکان کار و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست» با همکاری موسسه خیریه حامی شایسته گیلان ما را در راستای امضاء تفاهم نامه همکاری مشترکی دانست که برای آشنایی با کودکان کار و برای نخستین بار در سطح کتابخانه های عمومی کشور در شهر رشت برگزار می شود.

کارگاه های آموزشی در زمینه فعالیت های اجتماعی در راستای شاخص های ارائه قانون حقوق شهروندی برگزار می شود
کرمی این کارگاه آموزشی را در راستای ارائه خدمات کتابخانه های عمومی به این قشر و کمک به ارتقاء سطح دانش و مهارت های کودکان کار عنوان کرد و گفت: تغییر نگرش افراد جامعه نسبت به این عزیزان و ایجاد محیط مناسب فکری برای کودکان کار و خانواده های ایشان یکی از رسالت های فرهنگی است که مجموعه کتابخانه های می تواند گام های مثبت را در این زمینه بردارد.
وی در پایان برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه در حوزه فعالیت های اجتماعی را در راستای شاخص های ارائه قانون حقوق شهروندی مورد تاکید مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست که در کتابخانه های عمومی به جدیت درحال اجراست.

احمددوست: دلسوزی و نگرانی نسبت به کودکان کار را به مسئولیت اجتماعی در قبال ایشان تبدیل کنیم
در ادامه این نشست مدیرعامل موسسه خیریه حامی شایسته گیلان ما به عنوان مدرس این کارگاه آموزشی با قدردانی از نگاه فرهنگی و دغدغه مند مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان گفت: در دو دهه فعالیت مستمر در حوزه کودکان کار و خیابانی و همکاری با دستگاه های مختلف اجرایی و نهادهای خدمات رسان، بیاد ندارم که مجموعه ای همانند کتابخانه های عمومی استان گیلان با تمام ظرفیت در حوزه کودکان کار فعالیت کند و بندهای تفاهم نامه به این سرعت عملیاتی و اجرایی شود.

حسین احمد دوست پیگیری های مجموعه کتابخانه های عمومی در این خصوص را نشان دهنده عزم جدی مسئولین این مجموعه برای رفع مشکلات فرهنگی کودکان کار و خیابانی عنوان کرد. احمددوست اضافه کرد در این کارگاه آموزشی یکروزه خواهیم آموخت که اگر نگران و دلسوز کودکان کار و خیابانی هستیم و با دیده ترحم یه این کودکان می نگریم، این نگرش را تبدیل به یک مسئولیت اجتماعی کنیم و حمایت های اجتماعی خود را در این زمینه نسبت به این کودکان به انجام برسانیم.

کودکان کار بار اقتصادی خانواده را بردوش می کشند تا از فروپاشی خانواده ها جلوگیری نمایند
وی تحقق اهداف اجتماعی در زمینه کودکان کار را نیازمند حمایت دولت، شهرداری ها و نهادهای دخیل در حوزه کودکان و نوجوانان عنوان کرد که می توانند در راستای حقوق شهروندی به نگرانی های کودکان خصوصا کودکان کار بپردازند.

مدیرعامل موسسه خیریه حامی شایسته گیلان ما کودکان کار را یکی از پدیده های اجتماعی عصر جدید دانست که با گسترش زندگی شهرنشینی ایجاد شد که رابطه تنگاتنگی با سطح فرهنگی خانواده ها و سطح معیشت آنان دارد. حسین احمد دوست در تعریف کودک کار گفت: کودکان کار افرادی هستند که بار اقتصادی خانواده را بردوش می کشند تا از فروپاشی خانواده ها جلوگیری نمایند.

از بکاربردن تعابیر ناثوابی چون” طرح جمع آوری کودکان کار”!! استفاده نکنیم
وی اضافه کرد: کودکان کار به واسطه نقش کم رنگ پدر به عنوان سرپرست خانواده و عدم توانایی وی در تامین مایحتاج روزمره زندگی وارد عرصه فعالیت های اجتماعی برای کسب درآمد می شوند و تجربه های بیش از سنین خود را بدست می آورند که این زمینه نافرمانی در خانواده را نیز درپی دارد.

این فعال اجتماعی در حوزه کودکان با انتقاد از برخی مسئولین ذیربط به دلیل عدم توجه کافی به مقوله کودکان کار گفت: نحوه برخورد برخی از نهادهای اجرایی و دستگاه ها با این کودکان موجب ترس و واهمه کودک از ایشان می شود و معضلات جدی دیگری بوجود می آورد. وی راه اندازی طرح های غیرکارشناسی، استفاده از عبارات ناصحیح در برخورد با این کودکان و نیز استفاده از افراد بی تجربه در حوزه کودکان را از مهمترین این چالش ها عنوان کرد و گفت: بکاربردن تعابیر ناثوابی چون” طرح جمع آوری کودکان کار”!! جز وخامت اوضاع در این حوزه دستاورد دیگری به همراه ندارد و باید در این حوزه آموزش های لازم به متولیان امر داده شود.

طبق قانون اساسی بکارگیری افراد کمتر از ۱۵ سال در فعالیت های اقتصادی ممنوع است
مدیرعامل موسسه خیریه حامی شایسته گیلان ما در ادامه به علل وجود کودکان کار نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع به سه سطح کلان، علل بی واسطه و علل نهفته تقسیم بندی می شود که مهاجرت،کاهش درآمد ملی، نابرابری بین ملیت ها و مناطق مختلف، جنگ، بحران اقتصادی، فساد و رانت سیستمی و نداشتن پول، افزایش قیمت ها، مقروض بودن خانواده ها، شوک های خانوادگی، مرگ و بیماری سرپرست خانوار، والدین بی سواد، باروری بالا، انتظارات فرهنگی از کودکان برای کار، عدم نظام حمایتی جامع و درصد بسیار بالایی به دلیل فقر شدید اقتصادی و فرهنگی نقش بسیار زیادی در این معضل دارد.

احمددوست همچنین با اشاره به قوانین موجود در کشور در خصوص فعالیت های اقتصادی کودکان گفت: قانون کار ایران حداقل سن کار برای کودکان را ۱۵ سال در نظر گرفته و بکارگیری افراد کمتر از ۱۵ سال در فعالیت های اقتصادی را ممنوع دانسته است.

کودک کار، دزد، مجرم، بزهکار و عضو باندهای مخوف نیست
این فعال اجتماعی ازبین رفتن کودکی، نارسایی آموزشی، مشکلات سلامت، خشونت در محیط کار، تبعیض جنسیتی، استثمار اقتصادی، بازماندگی از تحصیل، در دسترس نبودن خدمات و حمایت های تامین اجتماعی و محیط کار ناسالم را از مهمترین تاثیرات کار کودکان بر زندگی آنها عنوان کرد.
وی باورهای اشتباه در جامعه نسبت به کودکان کار را مهمترین عامل در سوق دادن این کودکان به سمت بزهکاری های اجتماعی عنوان کرد و گفت: بکار بردن تعابیری چون دزد، مجرم، بزهکار و عضویت این کودکان در باندهای مخوف ریشه در عدم شناخت افراد جامعه از این قشر دارد که تنها برای تامین نیازهای شدید مالی خود در شهرها حضور دارند.

مدیرعامل موسسه خیریه حامی شایسته گیلان ما در پایان ایجاد سازوکار مناسب حمایتی از این قشر آسیب پذیر و در معرض خطر را یادآور شد و گفت: تمرکز دقیق نهادهای اجتماعی بر کودکان کار در خیابان و راه اندازی رسمی مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده و نیز افزایش آگاهی های اجتماعی شهروندان در زمینه مواجهه با کودکان کار می تواند آسیب های اجتماعی به ایشان را به حداقل برساند.

 

روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.