پس از ۹ ماه بلاتکلیفی شهرداری رشت و عدم کامیابی ۳ گزینه منتخب شورای پنجم برای جلوس در صندلی شهرداری

گیل نامه / در گفتگویی با چندتن از فعالین اجتماعی وسیاسی و با طرح چند سئوال مشابه ،جویای اوضاع واحوال اینروزهای رشت وافق پیش روی شورانشینان شدیم .

📌فضای اینروزهای مدیریت شهری رشت را چگونه میبنید؟

کامبیزنویدی: در مورد اوضاع مدیریت شهری که این روزها همه در جریان مشکلات هستند. همینکه یک کلانشهر حدود نه ماه است شهردار ندارد، خود گویای اوضاع اسفناک مدیریت شهری است.

بابک مهدی زاده: مدیریت شهری بسیار ضعیف است .مثل دوره قبل و اتفاق خاصی در این شهر نیفتاده است.

مسعودمجاوری: فضای اینروزهای مدیریت شهری تیره وتار است.

سجادعلیپور: از کدام مدیریت شهری صحبت میکنید؟ شورای شهر پس از ۹ ماه نتوانست به وظیفه اصلی خود یعنی انتخاب شهردار عمل کند، شهرداری هم بلاتکلیف است و هر مدیر با توجه به ارتباطات و نفوذ خود در شورا تصمیم گیری میکند ، وضعیت آسفالت و زیباسازی شهر گویای همه چیز است.

وقتی حتی توان برگزاری یک جشنواره در حوزه رسانه و مدیریت شهری ندارندو به مقاله ای که ۱۲سال پیش منتشر شده(سرقت شده)جایزه میدهند ؛تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل.

کیان پوررهنما: فضای فعلی مدیریت شهری با محوریت شورای شهر می باشد، باید اذعان داشت که برای بررسی عملکرد شورا و اعضای ان می بایست، عوامل و پارامترهای مختلفی را بررسی نمود تا به نتایج دقیق و مستدل برای ارزیابی اقدامات صورت گرفته و کارنامه حاصله تا بدین جا دست یافت/.

قطعا بررسی عملکرد شورا در بعد تدوین و تصویب قوانین و دربعد نظارتی و در حوزه های عمرانی، فرهنگی،محیط زیستی و کارکرد کمیسیون ها و بودجه های تخصیصی و…در این مقال نگنجد،اما اگر بخواهیم به صورتی اجمالی به پرسش شما پاسخ دهم؛

با توجه به مشکلات شهر رشت خصوصا در مورد موضوع رودخانه ها، زباله های سراوان، بدهی های شهرداری و مبحث عدم توانایی شورانشینان در معرفی شهرداری واجد شرایط که سبب خسران بسیار برای شهر گشته(خصوصا پس از ۳بار عدم موفقیت که در بار اخر منجر به اجماع از روی ناچاری گردید) و بسیار موارد دیگر، تصویر مطلوب و مثبتی از شورای شهر و اعضایش در بین شهروندان پیگیر و مطلع وجود نداشته و اکثر افرادی که پیگیر مسائل شهری بوده و دلسوز شهرشان هستند از عملکرد، کارکرد و خصوصا صف بندی ها در بین شورانشینان رضایت ندارند، زیرا در عمل به جای انکه با شورایی پر کار، دلسوز و حافظ منافع شهر و مردم مواجه باشند با شورایی پر از اختلاف، اشکال و بی تدبیری مواجه اند.
📌دلایل عدم موفقیت شورای پنجم در ۹ ماه گذشته در خصوص انتخاب شهردار را چه مواردی میدانید؟

کامبیزنویدی: علت اصلی تمامیت خواهی و مشورت ناپذیری برخی از اعضای شورا است که نه به افکار عمومی و نه حتی به نیروهای سیاسی نزدیک به خود پاسخگو نیستند و گمان می کنند با تدبیر خود می توانند شهر را اداره کنند، که البته بلاتکلیفی کنونی و اوضاع شهر نشان می دهد که چقدر در برآورد توانایی های خود دچار توهم و اشتباه بوده اند..

بابک مهدی زاده: دلیل اصلی عدم موفقیت منفعت طلبی اعضای شورا است. چه گروه حداکثر که خودخواهانه به دنبال انتخاب شهردار از بین خود یا گزینه ی وابسته به خود بودند و چه گروه حداقل. ودرباره علت اصلی انشقاق نه در این شورا که در دوره های قبلی ارجحیت منفعت شخصی و گروهی و دسته ای بر منفعت جمعی و مردم است. وقتی با یک امضا یا یک تماس حقوق ۳۰ ساله یک کارگر در چشم برهم زدنی جابجا می شود دیگر چیزی به نام منفعت جمعی معنا ندارد‌.

مسعود مجاوری: عمده ترین دلیل عدم موفقیت؛ناتوانی در درک نسبت میان واقعیات،امکانات ومنافع است.اعضای شورا توان درک تناسب میان این سه را ندارند و بجای رسیدن به نقطه تعادل میان اینها،درصددغلبه یکی ازین عوامل بردوتای دیگرند.

سجادعلیپور: به نظرم خودخواهی و تمامیت خواهی برخی اعضا باعث بوجود آمدن این وضعیت شده ، شاید اگر از ابتدای رفتن نصرتی منفعت شهر دیده میشد اکنون در حال استیضاح شهردار بعدی بودیم بلاخره در رشت رسم بر این است که هر ۹ ماه یک شهردار سقط جنین شود

کیان پورهنما: برای پاسخ به این سوال می بایست به اتفاقات پیش امده در طی این دو سال مراجعه کرد.

با ارزیابی عملکرد اعضای شورا در طی این ۲ سال می توان گفت ما در ابتدای امر با دو طیف مواجه بودیم، طیفی که با ۴نماینده داعیه دار نمایندگی جناح اصلاح طلب (در نگرش سیاسی،اجتماعی،فرهنگی) بود که در اقلیت بودند و طیفی که اکثریت شورا را در اختیار داشته و از نظر گرایش سیاسی اکثرا در قالب محافظه کاران می گنجیدند.

کوتاه سخن انکه ماجرای انتخاب هیئت رئیسه و ترکیب کمیسیون ها برای طیف اقلیت اصلاح طلب گران تمام شد و همین امر موجب یارگیری این طیف از طیف مقابل گردید و با تاکتیک های مختلف موفق به جلب نظر ۳عضو ان طیف گردیده و فراکسیونی ۶ نفره و متحد را تشکیل دادند، در این بین با یک ریزش نیز مواجهه بودند، پس از استعفای شکریه، ذاکری به شورا آمد اما از ابتدا و به دلایل مختلف سر سازگاری با این طیف را نداشت.
📌علت اصلی انشقاق در مدیریت شهری و شاید چندقطبی شدن فضا چیست؟

کامبیزنویدی: علت انشقاق و چندقطبی شدن فضا، مهمترین دلیلش خواست اندیشی، یارکشی های بی دلیل ، عدم تعامل و عدم آشنایی شورا نشینان با کار و خرد جمعی است. اینکه در هر انتخابی منافع فردی و در بهترین حالت منافع باندی مورد نظر است و در این میان آنچه اولویت ندارد گویا منافع شهر و شهروندان است.

بابک مهدی زاده: علت اصلی انشقاق نه در این شورا که در دوره های قبلی ارجحیت منفعت شخصی و گروهی و دسته ای بر منفعت جمعی و مردم است. وقتی با یک امضا یا یک تماس حقوق ۳۰ ساله یک کارگر در چشم برهم زدنی جابجا می شود دیگر چیزی به نام منفعت جمعی معنا ندارد‌

مسعود مجاوری: علت اصلی انشقاق در مدیریت شهری؛چیزی جز تضادمنافع فردی اعضای شورا نیست.

سجادعلیپور: عدم مدیریت صحیح توسط رئیس جوان شورا مهمترین علت است ، پافشاری و استفاده از روشهای غیر معمول برای کسب رای اعضا و یا منصرف کردن کاندیدا های شهرداری دومین علت و سومین علت خارج شدن عنان کار از دست اعضا و دخالت برخی در بیرون مجموعه شورا میتوان بعنوان علل اصلی برشمرد.

دربرخی محافل ازبنده بعنوان حامی طیف ۶ نفره شوراو دفاع از انتخاب حامد عبداللهی و حجت جذب اشاره شده که درپاسخ به اینکه آیا انتخاب یک عضو شورا به مقام شهرداری اصولا امری پسندیده و معمول است؟

باید بگویم بعید به نظر میرسد که این تعداد همچنان ۶ نفره باقی مانده باشد ، اگر بگوییم ۷ یا شاید ۸ معقولتر است

حامد عبدالهی و حجت جذب و هرکدام از اعضای دیگر شورا منتخب مردم هستند وقتی مردم به آنها برای مدیریت شهری اعتماد کردند و نیز اکثریت اعضا به توانایی آنها اذعان دارند چرا ما باید کاسه داغتر از آش باشیم و با آن مخالفت کنیم؟ هر دو عزیز که از آنها نام برده شد از افراد موفق و سرمایه های این شهر به شمار میروند

انتخاب یک عضو شورا بعنوان شهردار نه تنها پسندیده بلکه در وضعیت کنونی شهرداری رشت واجب است ، متاسفانه سالها سو مدیریت سبب شده باگ های قانونی در سیستم شهرداری رشت ایجاد شود که فقط مدیریت یک نفر آگاه به امور شهرداری میتواند گره گشا باشد شما تصور کنید یک شهردار به اصطلاح صفر کیلومتر را از بیرون مجموعه بیاورند او تا شهر را بشناسد نوبت به استیضاحش میرسد و فرصتی برای اصلاح پیدا نمیکند

کیان پورهنما: صف بندی ها و فضای دو قطبی، چه در زمان انتخاب هیئت رئیسه و چه در زمان انتخاب شهردار منجر به عمیق شدن و علنی شدن اختلافات وانشقاق و جبهه گیری ها گشت و دود حاصل از این جبهه گیری ها به چشم شهر و شهروندان رفت و نمره هایی منفی برای تک تک اعضای شورای پنجم به جای گذاشت.

.
📌عملکرد ۴عضو لیست امیدی شورای شهر رشت را چگونه ارزیابی مینمایید؟

کامبیزنویدی: اولا باید به این نکته مهم پرداخت که چرا در بسته شدن لیست بگونه ای عمل شد که با توجه به حجم استقبال مردم از فهرست های اصلاح طلبان در تمام کشور، پیروزی قاطع یا حتی نسبی نصیب اصلاح طلبان رشت نشد. در این خصوص به نظر می رسد کوتاهی های جدی صورت گرفت.

در داخل شورا هم باید گفت این گروه چهار نفره منسجم عمل نکرد. خواست اندیشی و خود شیخ پنداری یکی از اعضای این گروه باعث خدشه دار شدن جدی چهره اصلاح طلبان در شورا شد و اعتماد عمومی را بشدت نزول داد. این تکرویی موجب عزلت نشینی شد فقط زمانی این گروه از انزوا خارج شد که ذلیلانه ابتکار عمل را بدست دو عضوی از شورا قرار داد که پیش از آن خود عامل انزوای اصلاح طلبان شده بودند و صرفا جهت نیل به امیال و منافع شخصی حاضر به همکاری با عزلت نشینان شدند و با سواستفاده از آنان توانستند به اهداف خود برسند که البته با هوشیاری وزارت کشور و نهادهای نظارتی در گام آخر بازماندند.

بابک مهدی زاده: لیست امیدی من در شورای شهر نمی شناسم همانطور که دیگر اصلاحات و اصلاح طلبانی نمی شناسم. اکثریت این جناح تبدیل به منفعت طلبان شدند و هم تیشه به ریشه خودشان زدند و هم مردم را مایوس کردند. اصلاح طلبان داخل شورا هم همین راه را رفتند.

مسعودمجاوری:اما در مورد عملکرد اعضای لیست امید؛سئوال رو باید تصحیح کرد.

عملکرد سه عضو(رمضانپور حاجی پور زاهد) وعملکرد بهراد.آن سه تن از ابتدا حضورشان اشتباه بود

بهراد ذاکری هم بنظر من نمره قبولی نگرفت.

بیشتر از سرنوشت انتخاب شهردار باید بفکر ترمیم حفره ها و خلا های قانونی بود که عملکرد این اعضا از نتایج آن خلا ها و فرآیندهاست.من قبلا هم در یادداشت”محصول دموکراسی فله ای”به چیدمان غلط دموکراسی کشورمون ونیازش به ترمیم نقدهای خودم رو وارد کرده بودم.

کیان پورهنما: واقعیت امر و با اظهار تاسف باید اعتراف نمود که با وجود انتظارات فراوانی که از لیست امید و خصوصا از اقایان رمضانپور و زاهد وجود داشت، به دلایل مختلف در بررسی عملکرد دوستان در مقایسه با عملکرد دیگر اعضای شورا تفاوتی احساس نمی شود و اگر هم اقدامات مثبتی از جانب دوستان در قالب فراکسیون یا لیست امید انجام شده، اطلاع رسانی مناسبی در این امر صورت نگرفته است.

با توجه به اختلافات موجود بین اعضای لیست امید،ادعای دو نفر از اعضای لیست امید که سبد آرای خود را فرای لیست می دانستند و به نوعی خود را مدیون لیست نمی دانستند،عدم تمکین از نظر جمعی حامیانشان،رای به فردی با کارنامه ضعیف از جناح مقابل با وجود حضور نامزدی توانمند و اصلاح طلب،عدم به کارگیری و حمایت از جوانان حامی در جاهای مختلف و..

آب سردی بر پیکر حامیانشان بوده و بسیاری از انها را سرخورده کرده است.

برای فهم بهتر مطلب خصوصا در مبحث انتخاب شهردار،شما فقط کافیست تصور کنید که اگر ۳بار انتخاب نادرست شهردار (به هر دلیل) از جانب جناح مقابل صورت می پذیرفت، موضع ما چه بود و چه انتقادات شدیدی را حواله انان می داشتیم.

در مورد اقای ذاکری نیز باید اذعان داشت که اگر ایشان از موضع گیری های بعضا شعاری و احساسی خود بکاهد، از جوانان اینده دار ما خواهد بود.
📌دورنمای شورای شهر رشت و سرنوشت انتخاب شهردار را چگونه ارزیابی میکنید؟

کامبیزنویدی: دور نمای شورا با توجه به از دست رفتن زمان دو ساله و با شناخت نسبی که از برخی از اعضا وجود دارد، مثبت و روشن نیست. قطعا اگر انتخابات آتی در فضای سالم و شفاف و بدون تخلف برگزار شود و مردم امیدشان را به این نهاد از دست ندهند و تن به مشارکت در مدیریت شهر دهند، ترکیب شورای آینده تغییر خواهد کرد و بسیاری از اعضای فعلی جایگاهی در افکار عمومی رشتوندان نخواهند داشت.

بابک مهدی زاده: هیچ دورنمای روشنی نیست. عجیب است که یک سال یک شهر بزرگ شهردار نداشته باشد اما هیچ مقام مسوولی برخورد جدی نکند. این نشاندهنده وخامت اوضاع در کل کشور است. در رشت بدتر از شهرهای دیگر.

مسعودمجاوری: من با منافع شخصی اعضای شورا مشکلی ندارم مساله آنجاست که این منافع در تضاد با منافع شهر ومردمش است.به دوانتخاب اول ردصلاحیت شده که مورد حمایت آن سه عضو شورا بودند توجه کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید.

سجادعلیپور: شورای پنجم شهر رشت مسیر بدی را انتخاب کرد و تا کنون نتوانست نمره حداقلی قبولی را دریافت کند البته نمیتوانیم همه اعضا را مقصر بدانیم اما نتیجه به پای جمع نوشته میشود ، با وجود شکافهای عمیق بوجود آمده نمیتوان انتظار زیادی از این شورا داشت ، شاید هر کدام از اعضا بتوانند به تنهایی یا در تیمهای کوچکتر موفق عمل کنند ولی چیزی به نام شورای یازده نفره رشت وجود خارجی نخواهد داشت

شهردار بلاخره انتخاب خواهد شد اما موضوع اصلی انتخاب نیست بلکه مدیریت وی در سیستم است که مطمئنا سخت خواهد بود

کیان پورهنما :با توجه به شرایط اقتصادی کشور، بدهی های شهرداری، بی تدبیری و خودرایی برخی از اعضا و میل فراوان به مهره چینی در سازمان های تابعه به جای تقویت بعد نظارتی ، عدم توجه به نظرات دلسوزانه منتقدان، دور نمای امیدوارکننده ای مشاهده نمی شود، مگر انکه اعضای شورا از این اختلافات که واقعا به ضرر شهر رشت بوده درس گرفته و برای انکه در دوسال باقیمانده حداقل نمره قبولی را دریافت کنند و باز از روی ناچاری و استیصال مجبور به انتخابی نشوند، در نظرات و تصمیم گیری های خود تغییراتی ایجاد کنند، که اگر چنین نکنند علاوه بر صدماتی که به شهر می زنند، کارنامه منفی و تصویر نامطلوبی از خود به جای می گذارند.
📌به نظر شما لیدرهای فعلی شورای رشت چه کسانی هستند؟

کامبیزنویدی: ترجیح می دهم در مورد لیدرها و دلال ها و عوامل بیرونی صحبت نکنم.

بابک مهدی زاده: لیدر فعلی شورا ، آقای منفعت است.

مسعودمجاوری: جوابی ندارم.

سجادعلیپور: استفاده از این نوع ادبیات باعث بوجود آمدن شکاف در بین اعضا میشود ، هر عضو یک رای دارد که ارزش همه آنها با هم برابر است ، حال ممکن است یک عضو بیشتر مصاحبه کند یا وقت بیشتری بگذارد یا حرفهای جنجالی بیشتری بزند اما این بدان معنا نیست که او چند رای در دست خود دارد و هر چه او بگوید همان است، طبیعتا اگر یک عضو حرف مورد قبولی بزند بقیه هم از او حمایت خواهند کرد.

کیان پورهنما: در حال حاضر باتوجه به تاثیرگذاری که در ظاهر امر مشاهده می شود و آنچه که از پشت پرده ها به گوش میرسد ، می توان حدس زد که اقایان رمضانپور و عبدالهی صحنه گردانان موثر شورا باشند و نقش پررنگی درجهت دهی ها و تصمیم گیری های درون شورا (خصوصا فراکسیون شش نفره) دارند.

البته نقش و نفوذ اقایان حاجی پور و علوی بر سازمان های مربوطه و ارتباط خوب و مستمر اقای رسولی با شهروندان و پایگاه رای خود را نیز باید در نظر داشت.

جارستان

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.