واکنش اتحادیه اروپا به گام سومِ برجامی ایران

گیل نامه/اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) در واکنش به گام سوم برجامی ایران از تهران خواست تا مجدداً به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.

اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) در واکنش به گام سوم برجامی ایران، از تهران خواست مجدداً به تعهداتش ذیل برجام بازگردد و از کاهش تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای صرفنظر کند.حسن روحانی رئیس جمهور چهارشنبه شب در پایان نشست سران سه قوه اعلام کرد که ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را از روز جمعه بر خواهد داشت و در چارچوب آن سازمان انرژی اتمی باید هر آنچه کشور در زمینه تحقیق وتوسعه فناوری هسته ای نیاز دارد، اقدام کند.وی گفت: اقدامات ایران در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود و مهلت ۶۰ روزه دیگری پیش روی اروپاست و هر زمان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات برجامی بر می‌گردیم.این اقدام بر اساس بندهایی از برجام صورت می‌گیرد که ایران در آن‌ها اعلام کرده در صورت بازگشت تحریم‌ها، این حق را برای خود محفوظ می‌داند که اجرای کل یا بخشی از تعهداتش را متوقف کند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد. در گام نخست، ایران محدودیت مربوط به سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را تعلیق کرد و ۶۰ روز بعد در گام دوم سقف مربوط به میزان غنی‌سازی را کنار گذاشت. ایران پس از گام دوم، ۶۰ روز دیگر به کشورهای باقی‌مانده در برجام خصوصا سه کشور اروپایی فرصت داد تا وعده‌های خود برای جبران آثار تحریم‌های آمریکا را عملی کنند.در روزهای گذشته فرانسه با طرح اعطای وام ۱۵ میلیارد دلاری، تلاش کرد تا ایران را به خودداری از برداشتن گام سوم متقاعد کند. اما این طرح نه مورد پذیرش آمریکا قرار گرفت و نه تهران پذیرفت که این مبلغ در قالب یک وام اروپایی پرداخت شود. ایران تأکید دارد که پرداخت این رقم باید به صورت خط اعتباری و در ازای بازگشت فروش نفت ایران به سطح پیش از تحریم، صورت گیرد.

مرجع : فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.