واقعه عاشورا ، آوردگاه خردآزمایی | دارا بودن چارچوب هدفدار و نقشه عملی  از ویژگی های فرد توسعه یافته است

صیانت شکلی،صیانت شعاری وصیانت از خانواده شهدا سه شکل بارز صیانت  در جامعه است

سرویس فرهنگی :

اختصاصی _ گیل نامه / همایش زیبا اندیشان حسینی با سخنرانی آیت الله دکتر محمد سروش محلاتی با موضوع صیانت از خون شهدا و پویا پایداری با موضوع آوردگاه خردآزمایی و عقل شویی و دکتر مختار جباری با موضوع جریان‌های فکری توسعه در محل سالن اجتماعات سازمان اتش نشانی شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی    گیل نامه / دکتر پویا پایداری با تفسیر داستانی از حضرت سلیمان علیه السلام گفت:انسان باید در زندگی همواره قدردان همراهان و دست گیرند گان خود باشد.

وی واقعه عاشورا را موضوعی  قابل تامل ‌خواند و با بیان اینکه این  واقعه آوردگاه فرد آزمایی است افزود:تشخیص ندادن به موقع جبهه حق و یاری نرساندن از نشانه های تزلزل شخصیتی در واقعه عاشورا بود.

دکتر پایداری عاشورا را عرصه آزمایش خرد دانست و عنوان کرد:در باب آیات قرآن به خرد ورزی وترک جهل لذت فانی به جای لذت باقی اشاره شده است.

دیگر سخنران این مراسم دکتر جباری با بیان اینکه دو جبهه موافقان و مخالفان سازگاری دین با توسعه وجود دارد اضافه کرد:ویژگی موافقان سازگاری دین با توسعه نگرش علمی به دنیای اطراف، جامعه نظم پذیر، متعهد به آرمان‌های طبیعی و تقدس زدایی از فکر است.

وی دارا بودن چارچوب هدفدار و نقشه عملی را از ویژگی های فرد توسعه یافته خواند و عنوان کرد:ریشه های تاریخی و فلسفه گفتمان توسعه در  غرب شکل گرفته و امکان محقق شدن در جامعه دینی را ندارد.

جباری مبانی اخلاق در توسعه و اخلاق در دین را متفاوت دانست و اضافه کرد:تاریخ برای مردم امکان هایی را ایجاد می‌کند اما بعضی وقت ها افق امکانات محدود می‌شود و فقط گزینه توسعه باقی می ماند.

آیت الله دکتر محمد سروش محلاتی با بیان اینکه بعد از واقعه عاشورا  باقی ماندگان در قبال خون شهیدان وظیفه و مسئولیتی را بر عهده دارند گفت:بعد از واقعه عاشورا این رسالت بر عهده خانواده حضرت و به خصوص حضرت امام سجاد علیه السلام بود.

وی با اشاره برای اینکه خداوند نگاهبان و حافظ خون شهداست و این مسئله به انسان ارتباطی پیدا نمی کند افزود:سه شکل صیانت  در جامعه  اعم از صیانت شکلی مانند نام گذاری خیابان ها به نام شهدا، صیانت شعاری مانند  عمل کردن به شعار شهدا و صیانت از خانواده شهدا وجود دارد.

📸 مطهره رمضان زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.