هیچ کس نباید به خاطر عقیده اش از امکانات بیشتری برخوردار یا محروم باشد|پیکر امام حسین (ع) در عاشورا شهید شد اما فرهنگ او در تاریخ به دست شیعیان شهید شده است

بر ظلمی که بر حسین (ع) رفت گریه می کنیم در حالی که اکنون هزاران ظلم بر شیعیان حسین (ع) روا می شود

در جامعه ای که مسائل مالی آن حل نشود مسائل عبادی آن هم حل نمی شود

برای صدای موسیقی و کنسرت و حضور خانم ها در ورزشگاه صدای وااسلام هایشان بلند است اما اگر اختلاسی رخ دهد وااسلام هایی در کار نیست

گیل نامه /  پنجمین شب از مراسم عزاداری با سخنرانی حجت الاسلام فاضل میبدی شب گذشته ۲۰ شهریور درمحل هتل المپیک رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی   گیل نامه حجت الاسلام فاضل میبدی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در هر طریقه تاریخی باید به دنبال سه مسئله و پاسخ بود، به تشریح این موضوع پرداختند.
ایشان مسئله اول را «چه گذشت؟» عنوان کرد و افزود: هرچند در تاریخ نمی‌توان به قطعیت کامل رسید اما در هر رویداد تاریخی باید با عقل و روایت‌های معتبر پیش رفت و به واکاوی مسائل پرداخت.
میبدی دومین مسئله را«فلسفه آن چه بود؟» عنوان کرد و توضیح داد: در عاشورا شاهد رؤیایی امام حسین در برابر جور و ظلم بودیم. باید ببینیم چه باعث شد ۵۰ سال بعد از مرگ پیامبر عده‌ای که نماز می‌خواندند ،حج رفته ‌و پیامبر را درک کرده و مسلمان بودند در برابر امام حسین قرار گرفتند.
او مسئله سوم را پرسش«برای امروز من چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟» عنوان کرد و گفت: عده‌ای می‌گویند امام حسین کشته شد تا ما بگریم تا شامل شفاعتش در قیامت شویم که این برداشت صحیح نمیباشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: برظلمی که بر حسین رفت گریه می‌کنیم درحالی‌که اکنون هزاران ظلم بر شیعیان حسین در ممالک اسلامی روا می‌شود.
او در بخش دیگری از صحبت‌های خودش با بیان وقایعی که پیش از عاشورا اتفاق افتاد افزود: پیامبر در اواخر عمر خودش دو‌ موضوع را با امت خودش مطرح کرد وخواست اول پیامبر این بود که اهل‌بیت من را رها نکنید و دوم اینکه ممکن است جریانی بر شما حکومت کند که سه چیز را از بین ببرد؛ توضیح داد: این جریان دین را ابزار می‌کند، شخصیت مسلمین را از بین می‌برد و باثروت مردم بازی می‌کند.
او سپس بابیان اینکه اسلام بر روی تمرکز ثروت حساس است و با اشاره به سوره ماعون گفت: تکذیب دین به معنای تکذیب خدا نیست تکذیب خدا یعنی کسی که فقط نماز می‌خواند و هیچ توجهی به مساکین و یتیمان ندارد این نماز ریا است وای برچنین نمازگزارانی ، در جامعه‌ای که به اینان توجهی نشود و کیسه‌ها خالی و سفره‌ها تهی باشد و فریادها از گرسنگی بلند باشد، آن‌ها سهو در نماز دارند؛ یعنی نمازی که مناسک دارد مقاصد ندارد، احکامش درست اما اهدافش غلط است.
ایشان در ادامه گفت: درآیات بسیاری از قرآن بر زکات و رسیدگی به یتیمان و انفاق اشاره دارد که بیشتر از آیات مربوط به نماز و حج است و این اهمیت موضوع را نشان میدهد و قطعا جامعه‌ای که مسائل مالی آن حل نشود مسائل عبادی آن نیز حل نخواهد شد.

میبدی ادامه داد: امروز هم عده‌ای برای صدای کنسرت و موسیقی، حضور خانم‌ها در ورزشگاه صداهای وا اسلام‌ هایشان بلند است اما اگر اختلاسی رخ دهد وااسلامی در کار نیست.ظلم و جهل و کج‌فهمی این است.
ایشان سپس به فرموده پیامبر اشاره کرد و گفت: (عده ای دین را ابزار می‌کنند) یعنی بی‌دین نیستند بلکه با دین بازی می‌کنند و در دین به نفع خودشان تصرف می‌کنند.
میبدی سپس بابیان اینکه هیچ‌ کس نباید به خاطر عقیده‌اش از امکانات بیشتری برخوردار باشد گفت: در این دنیا تقوای کسی سبب برتری در حقوق نمی‌شود و در واقعه کربلا ؛ حکومت یزید سمبل تجاوز به حقوق مردم است.
او بابیان اینکه می‌توانیم امام حسین را جهانی کنیم گفت: باید بتوانیم و بدانیم جریان عاشورا تقابل عدل با ظلم بود و حکومت یزید سمبلی است که دین را ابزار تجاوز به حقوق مردم کرده است حکومتی که تمام قباحت حق مردم را خوردن، رشوه گرفتن و دروغ گفتن ریخته شد و وای بر جامعه‌ای که قباحت زشتی ها در آن ریخته شود.
امام حسین (ع) می‌خواست جامعه را از وضعیتی که بعد از پیامبر به وجود آمد، پالایش کند و البته در این راه سکوت عالمان دین در برابر زشتی‌ها امام حسین (ع) را رنجاند.
ایشان جهل مردم را رنج دیگر امام حسین (ع) دانست و گفت: جهل است که جور می‌پروراند و عاشورا صحنه جهالت و جنایت بود
میبدی در پایان صحبت‌های خودش با بیان اینکه برای جهل مردم همیشه باید روضه خواند گفت: پیکر امام حسین(ع) در عاشورا شهید شد اما فرهنگ او در تاریخ به دست شیعیان شهید شده است. بنابراین دو عزا باید گرفت : عزای پیکر حسین در عاشورا و عزای فرهنگ امام حسین در طول تاریخ.

 

روابط عمومی هیئت فرهنگی مذهبی بانوی آب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.