همه دستگاه‌های اجرایی برای توسعه و آبادانی شهر کمک کنند/ تحقق ۴۰ درصدی بودجه به جز انزلی در هیچ شهر استان اتفاق نیفتاده است/شهردار بندرانزلی از موفق‌ترین شهرداران استان است

گیل نامه / نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر انزلی با مسئولین شهرستان و با حضور مهندس اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، جانشین فرماندهی نیروی دریایی ارتش، معاونین فرماندار، جانشین نیروی انتظامی و مسئولین ادارات شهرستان بندرانزلی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بندرانزلی، با موضوع بررسی مشکلات شهری انزلی، دوشنبه (۲۵ شهریور) در محل شورا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی   گیل نامه / علی اوسط اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این جلسه عنوان نمود: همه ی دستگاه های اجرایی برای توسعه و آبادانی شهر باید کمک کنند و در یک مسیر حرکت کنند.

وی عنوان نمود: میراث فرهنگی به چه چیز میدان انزلی افتخار می کند اگر میراث فرهنگی نمی تواند این بافت های فرسوده را احیا کند اجازه دهد مردم با همین وضعیت آنرا احیا کنند.

اکبری مقدم افزود: گردشگران با تصور دیگری وارد مرکز اصلی گردشگری یعنی میدان انزلی می شوند وقتی گردشگران تصاویر ۵۰ سال گذشته انزلی را می بینند مشتاقانه میخواهند آنرا ببیند ولی همینکه به میدان انزلی برسد از ورودشان به شهر انزلی پشیمان می شود.

معاون عمرانی استاندار تصریح نمود: بناهایی در میدان انزلی وجود دارد که یا باید بازسازی و صیانت شود و بناهایی وجود دارد که ارزش میراثی ندارد این باید ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه مدیر میراث فرهنگی شهرستان باید پیش قدم باشد و باید کمک کند افزود: مدیر میراث فرهنگی شهرستان باید مدیران استان را قانع کند که این اتفاق باید در شهر بیفتد و باید دنبال راهکار بگردیم تا از بن بست خارج شویم و این انتظاری نیست که فقط از شهردار داشته باشیم که چرا شهر را درست نمی کند.

اکبری مقدم با اشاره به اینکه آقای پورقربان یکی از شهردارهای خوب و موفق استان می باشد اظهار نمود: وی در حوضه شهرداری توانسته با داشته یا نداشته به خوبی مجموعه شهرداری را مدیریت کند.

وی افزود: تحقق ۴۰ درصد بودجه در ۵ ماه اول سال در هیچ شهری اتفاق نیفتاده است و این نشان می دهد در پایان سال صد در صد بودجه تحقق خواهت یافت این در حالی است که در اکثر شهرهای استان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بودجه محقق می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با اشاره به اینکه باید از همه ظرفیت ها و افراد صاحب نظر استفاده کنیم عنوان نمود:

شهرداری برای اینکه موفق باشد باید کار آموزشی انجام دهد و آموزش ها را از سطح پایه و مدارس ابتدایی شروع کند که این مسئله باید بصورت هفتگی و مستمر اتفاق بیافتد.
علی اوسط اکبری مقدم تصریح نمود: متاسفانه نقاط زیادی از سواحل در استان گیلان تبدیل به محل دفن زباله ها شده است و انتظار داریم وقتی شهرداری ها از مردم به هر عنوانی پول دریافت می کنند خدمات هم عرضه شود و باید کار فرهنگی انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: در سفر ریاست جمهوری برای کارخانه کمپوست انزلی اعتبار دیده شده است و امیدوارم بعد از تخصیص بودجه، این کارخانه بصورت مدرن تر ادامه به کار دهد.

اکبری مقدم در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان نمود: خواهش من از مدیر محترم میراث فرهنگی این است به شهرداری کمک کند و باید وضعیت ساختمان های خراب میدان انزلی تعیین تکلیف شود.

وی تصریح نمود: باید ساختمان های قدیمی که برای مردم خطر ساز هستند با همان بافت سنتی برای مردم احیا کنیم و من نزدیک ۴ ماه است پی گیر نامه های شهردار انزلی در این خصوص بودم و بارها از طریق رئیس میراث استان این موضوع را پی گیری نموده ام.

 

اکبری مقدم با اعلا اینکه شهر انزلی یکی از مقاصد اصلی گردشگری استان گیلان است گفت : همواره شهر انزلی به عنوان یکی از مقاصد اصلی مردمی است که به استان گیلان سفر می کنند بنابراین لازم است که در این شهر زیبایی واقعی باشد که در تصاویر دیده می شود. گردگشر با توجه به تصاویر قدیمی مرکز شهر وارد میدان مرکزی شهر می شود و انتظار دارد که بناهای تاریخی شهر را پیدا شده ببیند، اما با خرابه های مرکز شهر روبه رو می شود.گردشگر وقتی به انزلی می آید انتظار دارد همچنان همان فرهنگ غنی انزلی نقش خودش را ایفا کند، انتظار دارد امنیتی که در ادوار گذشته همیشه زبانزد بوده همچنان وجود داشته باشد. البته شهر انزلی توانسته غنای فرهنگی خود را به اعتقاد بنده به صورت حداکثری حفظ کند.

ایشان با تاکید بر اینکه یکی از نواقص استان ما عدم خودباوری است گفت : ما به داشته های خودمان باور نداریم و بیشتر به دور دست نگاه می کنیم و خوبی هایی که در اطراف ما وجود دارد را کمتر می بینیم و دور دست را بهتر جلوه می‌دهیم اگر به شهری سفر می کنیم فقط به نکات مثبت آن شهر نگاه می‌کنیم و بعد معتقد هستیم که در شهر ما اتفاق نیفتاده است ولی اگر در یکی از شریان های اصلی همان شهر قدم بزنیم می بینیم که تقریباً همان ساختاری است که در شهر خودتان هم می توانید ببینید و لمس کنید که در این زمینه از اصحاب رسانه میخواهیم کمک کنند.

وی ادامه داد : شهر انزلی و استان گیلان علیرغم مشکلاتی که در این استان وجود دارد به خصوص در حوزه پسماند که شاید بزرگترین مشکل ما در استان است ولی هنوز یکی از بهترین های کشور است.

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اعلام اینکه تخریب نیروها در جهت اهداف سیاسی بسیار ناشایست است گفت : اگر به داشته های خودمان باور داشته باشیم و به این باور برسیم که می‌توانیم و خواهیم توانست یقین بدانید که اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد. اصحاب رسانه باید در این زمینه کمک کنند، نقدهای مثبت بسیار ارزنده است ولی تخریب نیروها در جهت اهداف سیاسی بسیار ناشایست است و این یکی از آفت های کنونی استان ماست و باعث می‌شود که مسئولین دلسرد شوند .

وی ادامه داد : گردشگر وقتی وارد استان می شود و وضعیت زباله در خیابان های ما را می بیند و متناسب با آن عمل می‌کند و بعد ما گله می کنیم از گردشگر ها که زباله می ریزند اما این برمی گردد به وضعیت خود شهر، اگر در حوزه پسماند مشکل داریم مشکل ما از خودمان است که هنوز در این باور هستیم که باید از شیشه ماشین بطری آبمیوه را در معبر ها پرت کنیم.

 

اکبری مقدم با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف شهردار یک قدرت واحد در سیستم مدیریت شهری است اعلام کرد : در تمام دنیا شهردار دارای اختیار تام در تمام حوزه ها مثل اختیار یک رئیس جمهور در حوزه شهری را دارد تا بتواند شهر را مدیریت کند اما در کشور ما شهردار جایگاهش تغییر کرده و تعریف از شهردار این است که فقط خدمات دهد خدماتی که در خیلی از این حوزه ها هیچ اختیاری ندارد طبیعی است که شهردار زمانی می تواند موفق باشد که اداره برق، آبفا، میراث فرهنگی، نیروی انتظامی و همه دستگاه‌های اجرایی بخواهند کمک کنند و در یک مسیر حرکت کند.

وی در ادامه با انتقاد از مدیریت میراث فرهنگی بابت شرایط میدان مرکزی شهر اعلام کرد : واقعا میراث فرهنگی به چه چیز میدان انزلی افتخار می کند و چه چیزی را در این میدان حفظ کرده است. گردشگر وقتی میدان انزلی را می بیند از ورودش به شهر انزلی پشیمان می شود علاوه بر اینکه می‌تواند بسیار جاذبه داشته باشد بناهایی در اینجا وجود دارد که باید صیانت بشوند اما بعضی از بناها تخریبی هستند و اصلاً ارزش میراثی ندارند و باید ساماندهی شود. مدیر میراث فرهنگی خودش باید به دنبال سرمایه گذار بگردد خودش باید کمک کند و مدیران استان را قانع کند که باید این اتفاق خوب در شهر بیفتد. بیش از بیست سال است که دو ساختمان که هر لحظه ممکن است به سر مردم بیفتد این جا افتاده و هرکس هم اقدام می کند موفق نمی شود. این میدان پتانسلی این را دارد که حتی به یک پیاده راه فرهنگی تبدیل شود.

وی با اعلا اینکه شهر انزلی به شهر ساخت و ساز بساز بفروش ها تبدیل شده گفت : به اشکال مختلف و در مسیرهای مختلف در این شهر ساختمان ساخته می شود، این بد نیست و درحوزه های مختلف رونق ایجاد می کند اما این ساخت و سازها در این شهر از منظر مدیریت شهری به آن آسیب می رساند. ساخت و سازهایی که تحت یک مشخص شهری عمل نمی کند که در چند شهر استان مان مانند لاهیجان، رشت، چابکسر و انزلی به صورت فزاینده ای رشد کرده که یکی از دلایل آن این است که این شهر ها مقاصد گردشگری و سرمایه‌گذاری در استان هستند بنابراین ما باید از این ظرفیت ها و موقعیت ها استفاده می کنیم می توانیم جهت ارتقای شهر خودمان در حوزه های مختلف کمک کنیم .

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اینکه پورقربان یکی از شهرداران موفق در استان گیلان است گفت : شهردار انزلی توانسته شهر انزلی را با همه داشته ها و نداشته ها مدیریت کند و اتفاقات خوبی در این شهر افتاده است. در پنج ماه اول سال در شهر انزلی ۴۰ تا ۴۵ درصد بودجه محقق شده که در هیچ یک از شهر های استان این اتفاق صورت نگرفته است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در بیش از ۹۰ درصد شهر های استان در یک سال ما تحقق بودجه ۶۰ الی ۷۰ درصدی را داریم.

وی با اشاره به اینکه برای موفقیت باید کار آموزشی کرد گفت : شهرداری وظیفه آموزشی را بپذیرد، اگر به مدارس ابتدایی ورود کنیم موفق خواهیم شد. تفکیک زباله از مبدا در هیچ شهری اتفاق نمی افتد اگر اتفاق بیفتد زیر ۱۰ درصد است .

اکبری مقدم در این جلسه گفت : در حوزه مدیریت خوب عمل نمی کنیم و همه ایرادات را به مردم می گیریم اما دریغ از خدماتی که باید به شهروندان داده شود. هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری زیادی در شهر ساخته شده است و فقط برای این است که شهروند آنجا خرید کند اما این فروشگاه ها را ملزم نکردیم که یک خدماتی به شهروند بدهد. یک سرمایه گذاری که می خواهد مجتمع تجاری و گردشگری بسازد را ملزم کنید که باید خدماتی مانند تفکیک زباله را در منطقه خود به شهر و خیابان بدهد. متاسفانه چندین نقطه ساحلی ما در استان محل دفن زباله هاست. در انزلی همین که زباله را از مسیر اصلی تردد مردم جمع آوری کردند قابل تقدیر است.

ایشان با اعلام اینکه اگر می خواهیم خدمات را ارزان قیمت کنیم باید کار فرهنگی انجام دهیم گفت : اگر از مردم پول می گیریم تحت عنوان عوارض نوسازی باید خدمات مرتبط با آن هم به مردم داده شود. اگر این خدمات را می‌خواهیم خدمات ارزان‌ قیمت کنیم باید کار فرهنگی و آموزشی انجام دهیم وگرنه این خدمات خدمات گرانقیمت مانند تفکیک زباله در کارخانه کمپوست خواهد بود. باید کار فرهنگی کنیم و شهروند را قانع کنیم که این به نفع اجتماع، خود و اقتصاد شهر است و دیگر بودجه و اعتبارات عمرانی که می‌تواند صرف آبادانی شهر شود را صرف زباله نکنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.