همایش بزرگ «تورقی بر کتاب دفاع مقدس» در گیلان برگزار شد

گیل نامه /  با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان و دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه ای(مد ظله العالی) نیروی دریایی سپاه، همایش «تورقی بر کتاب دفاع مقدس» با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در حوزه دفاع مقدس در زیبا کنار گیلان برگزار شد.

به گزارش گیل نامه به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، همایش «تورقی بر کتاب دفاع مقدس» پیش از ظهر امروز (شنبه۳۰شهریور) با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ سردار اصغر شکراللهی، معاون هماهنگ‌کننده دانشگاه امام خامنه‌ای نیروی دریایی سپاه؛ حجت‌الاسلام سیدعبدالجواد شمس‌الدین، امام جمعه بندر انزلی، سرهنگ پاسدار عباس بایرامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان؛ محمود فروغی، معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه ای(مد ظله العالی) نیروی دریایی سپاه؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری های اداره کل کتابخانه های عمومی استان؛ فعالان فرهنگی استان گیلان، علاقمندان به ادبیات دفاع مقدس، خانواده‌های معزز شهدا و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شیخ بهایی دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای زیبا کنار گیلان برگزار شد.
کتاب و کتابخوانی راهکار موثر برای تقویت فرهنگ اسلامی است
معاون هماهنگ‌کننده دانشگاه امام خامنه‌ای نیروی دریایی سپاه در ابتدای این مراسم که با هدف گرامیداشت یاد و خاطره رشادت ها و مجاهدت های هشت ساله رزمندگان دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز پیشرفت‌‌های ما در عرصه‌های مختلف از نتایج و برکات خون شهدا و انقلاب اسلامی است اظهار داشت: هفته دفاع مقدس برای ملت ایران یک ایام ویژه و به نوعی آیینه تمام‌نمای مظلومیت این ملت است.
سردار اصغر شکرالهی با بیان اینکه ایران اسلامی در آغازین روزهای پیروزی انقلاب مورد تهاجم استکبار جهانی قرار گرفت گفت: در آن زمان وزیر خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرد که ما صدام را تحریک کردیم تا به جمهوری اسلامی ایران حمله کند.
سردار شکراللهی با اشاره به بیانات امام راحل در رابطه با جنگ تحمیلی افزود: امام خمینی(ره) در ابتدای جنگ تحمیلی فرمودند “که اگر مردم به صحنه جنگ آمده و صبر و استقامت داشته باشند قطعاً پیروزی نصیب ملت ایران می‌شود” و این وعده امام خمینی(ره) بعد از هشت سال به تحقق پیوست.
وی اظهار داشت: امام راحل در بیانات خود فرمودند که “ما چهره واقعی غرب و اروپا را که به تصور خود با سیاست حقوق بشر در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کنند و خود را طرفدار بشریت می‌دانند را به جهان نشان دادیم و انقلاب خود را به جهان صادر کردیم”.
معاون هماهنگ‌کننده دانشگاه امام خامنه‌ای نیروی دریایی سپاه، پیشرفت‌‌های ایران در عرصه‌های مختلف را از نتایج و برکات خون شهدا و انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که “ما باید به جلو نگاه کنیم و بر اساس زمان و مکان به تکلیف خود به‎درستی عمل کنیم”.
سردار شکراللهی، توجه به کتاب و کتابخوانی را از جمله اقدامات مهم در راستای تقویت فرهنگ اسلامی اعلام کرد و ابراز داشت: سپاه پاسداران نیز در عرصه ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه تلاش‌های زیادی کرده و تا امروز کتاب‌های متعددی توسط سپاه به چاپ رسیده است.
معاون هماهنگ‌کننده دانشگاه امام خامنه‌ای نیروی دریایی سپاه با اشاره به برگزاری مسابقات کتابخوانی توسط سپاه اظهار داشت: سپاه پاسداران مسابقات مختلف کتابخوانی را برای ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار کرده است.
کرمی: امام راحل با بیانات ارزشمند خود موجب شدند که مردم ایران برای ایستادگی در مقابل دشمن به پا خیزند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در این مراسم با اشاره به لزوم انتقال آموزه‌های دفاع مقدس به نسل آینده اظهار داشت: ۸ سال دفاع مقدس به تعبیر رهبر انقلاب یک گنج است که باید بتوان فرهنگ، درس‌ها و آموزه‌های آن را به نسل آینده انتقال داد.
پریسا کرمی با بیان اینکه رهبری داهیانه امام (ره) در پیروزی مردم ایران در جنگ تحمیلی بسیار تأثیرگذار بود خاطرنشان کرد: امام راحل با بیانات ارزشمند خود موجب شدند که مردم ایران برای ایستادگی در مقابل دشمن به پا خیزند.
حجت الاسلام شمس الدین: دفاع مقدس تنها محدود به یک برهه از تاریخ نیست بلکه در همه دوران‌ها دارای اهمیت است
امام جمعه شهرستان بندرانزلی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هفته دفاع مقدس یادآور یکی از مهم‌ترین دوران تاریخ این کشور بوده و دارای ابعاد، آثار و برکات بسیار زیاد است اظهار داشت: امروز همگان باید بدانند که دفاع مقدس تنها محدود به یک برهه از تاریخ نیست بلکه در همه دوران‌ها دارای اهمیت است.
حجت‌الاسلام سیدعبدالجواد شمس‌الدین با بیان اینکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی، همه مردم دفاع در مقابل دشمن را یک تکلیف دینی و مهم برای خود می‌دانستند و برای دفاع آماده بودند افزود: مشارکتی که عموم مردم ما در دوران دفاع مقدس داشتند بی‌نظیر بود.
امام جمعه شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه مردم ما با دفاع مقدس زندگی کردند و جنگ در آن دوران یک مقوله جدا از زندگی مردم نبود تصریح کرد: ما باید برای استمرار فکر و فرهنگ دفاع مقدس در جامعه برنامه‌ریزی کنیم و نسل جوان را با این فرهنگ آشنا کنیم.
وی ضمن تشکر از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان جهت اجرا و تدارک برنامه‌های فرهنگی در راستای نشر و ترویج کتاب‌های حوزه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: انتقال مفاهیم دفاع مقدس نیازمند اقدامات اساسی و منسجم است.
شمس‌الدین با اشاره به لزوم ترغیب خردسالان، نوجوانان و جوانان به مطالعه و کتابخوانی عنوان کرد: جهت افزایش انگیزه جوانان برای مطالعه کتاب‌های دفاع مقدس باید قسمت‌هایی از کتاب‌های این حوزه که متناسب با سن، درک و فهم اشخاص است را جدا کرده و بین آنها ترویج کنیم.
وی با بیان اینکه جوانان بسیاری در دوران دفاع مقدس، جبهه رفتن را به درس‌خواندن ترجیح می‌دادند افزود: بسیاری از نوجوانان در آن دوران با وجود سن و سال کم و شرایط تحصیل اما ضرورت دفاع در مقابل دشمن درک می‌کردند و در آن برهه از تاریخ، دفاع کردن را مهم و الزامی می‌دانستند.
سرهنگ بایرامی: انسجام ملی و حضور همه جانبه اقشار مختلف جامعه در جنگ بسیار ویژه و تأثیرگذار بود
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز در همایش تورقی بر کتاب دفاع مقدس با بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس اظهار داشت: دشمن در ابتدای جنگ تحمیلی بسیاری از مرزهای ما را اشغال کرد اما در ادامه با ایستادگی رزمندگان ایرانی روبه‌رو شد.
سرهنگ پاسدار عباس بایرامی با بیان اینکه انسجام ملی و حضور همه جانبه اقشار مختلف جامعه در جنگ بسیار ویژه و تأثیرگذار بود گفت: در راستای شناخت و افزایش آگاهی‌ها در زمینه جنگ تحمیلی باید به حدی تلاش کنیم تا بتوانیم تحلیل‌گر جنگ هشت ساله باشیم.
وی با تأکید بر اینکه جنگ تحمیلی، جنگ هشت ساله ایران با رژیم بعث نبود بلکه جنگی بود که توسط استکبار جهانی به ایران اسلامی تحمیل شد عنوان کرد: صدام با امکانات نظامی مختلفی از جمله سلاح‌های غربی و آمریکایی به ایران حمله کرده بود.
تجدید پیمان با شهدای گمنام، تجلیل از سید مهدی علوی املشی و اسماعیل کشاورزی از کارکنان مجموعه کتابخانه های عمومی استان گیلان به نمایندگی از سوی خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس و مبارزه با اشرار، معرفی کتاب «هستی» در حوزه کودک و نوجوان توسط فاطمه شهبازی زاده، اجرای دکلمه با موضوع دفاع مقدس توسط زینب شهبازی زاده، اجرای نمایشنامه‌خوانی در حوزه دفاع مقدس توسط سمیه هوشمند، رابط فرهنگی کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر و اعضای فعال کتابخانه های عمومی این شهرستان و نیز گشایش نمایشگاه عکس جاودانه ها در حاشیه این مراسم، از بخش‌های مختلف اجرایی این همایش بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.