نمایشگاه اسناد مشروطه در قالب ۳۵ قاب از تصاویر روزهای مشروطه در ایران

گیل نامه / به مناسبت گرامیداشت یکصدوسیزدهمین سالگرد جنبش مشروطیت در ایران نمایشگاه مشروطه به روایت تصویر با حضور دکتر فاروق خارابی، جامعه‌شناس و بنیانگذار رشته علوم اجتماعی دردانشگاه گیلان ، ریاست سازمان برنامه و بودجه استان ، مدیرکل کتابخانه های عمومی، مدیرکل امور بانوان استانداری گیلان،رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان ،رئیس کمسیون فرهنگی شورای شهر رشت و تعدادی ازاساتیدو شخصیت های فرهنگی ،اجتماعی،سیاسی گیلانی افتتاح شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / ژاله حساس خواه مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان در حاشیه افتتاح این نمایشگاه خاطرنشان کرد، نمایشگاه اسناد مشروطه در قالب ۳۵ قاب از تصاویر روزهای مشروطه در ایران که از اسناد موجود در آرشیو ملی ایران بهره گرفته شده است وهمچنین ۳۲ عددکارت پستال دوره قاجار، ۱۶ شماره از روزنامه صوراسرافیل بعلاوه روزنامه های خارجی در این باب،بهمراه ۶۷ قطعه تمبرو پاکت و ۵ مدال ستارخان، باقرخان، صمصام السطنه و سالارالسلطنه ازجنس نقره و برنزازمجموعه خصوصی مهران اشراقی درطی چهارروزدرمعرض دید علاقمندان قرارگرفت.
وی افزود؛این نمایشگاه از روز دوشنبه ۱۴ تا ۱۷ مرداد از ساعت ۹صبح الی ۱۹ عصر به نشانی: رشت،خیابان نامجو، بن بست دانشگاه، نگارخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان برپا می باشد.

 

با حضور دکتر فاروق خارابی ؛ نشستی تحت عنوان انقلاب مشروطه و نقش مجاهدین گیلانی در انقلاب مشروطه درمحل اندیشگاه سازمان با حضور اساتید و گیلان پژوهان برگزارشد.
دکتر خارابی،در این نشست به مهمترین اقدامات گیلانی ها در جنبش مشروطه اشاره نمود که ازجمله آنها می توان به شکستن محاصره تهران و فتح این شهر اشاره داشت. وی در ادامه به تشریح تلاش، اراده و‌ مبارزه‌ی آزادی خواهان و مجاهدین مشروطه گیلانی در راستای به زیرکشیدن استبداد صغیر و احیای مشروطه برای دست‌یابی به آزادی و قانون پرداخت.

 

ایشان بیان کردند:به واسطه جنبش مشروطه مردم با حقوق شهروندی خود آشنا شدند و تاسیس پارلمان و عدالت خانه را از افتخارات عصر مشروطه برشمردند.وی در ادامه به این نکته اشاره نمودند که بعد از گذشت ۱۱۳سال از انقلاب مشروطه هنوز ناگفته های زیادی از این جنبش باقی مانده که می بایست از لابه لای اسناد موجود استخراج شود.ایشان از جمله نکات مهم در مشروطه را پایان استبداد سنتی در ایران،آشنایی مردم با حقوق شهروندی ،مطالبه گری از طریق تجمع حق طلبانه،بیان اعتراضات ،پیدایش احزاب و فعالیت های سیاسی به شکل نوین عنوان کردند.
این جامعه شناس با بیان این که انجمن‌های صدر مشروطیت یکی از مهم‌ترین و‌ موثرترین پدیده های این دوره‌ی پرحادثه از تاریخ ایران هستند ، خاطرنشان نمودند: این انجمن‌ها نشان دهنده‌ی گستردگی ابعاد جنبش ضداستبدادی، آزادی‌خواهانه و انقلابی مردمی بودند که پس از گذراندن سال‌های طولانی در استبداد ایرانی برای نخستین بار به صحنه‌ی مبارزات فعال سیاسی و اجتماعی کشانیده شدند.
در پایان، نیز اعضای نشست و‌مهمانان، پرسش ها و‌ مطالب مرتبط به موضوع جلسه را مطرح نمودند و سپس به رسم یادبود هدیه ای از طرف دکتر ژاله حساس خواه مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان به دکتر خارابی اهدا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.