نخستین کتابخانه مشارکتی با همکاری آموزش و پرورش در بندرانزلی افتتاح می شود

گیل نامه /  پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت از بهره برداری از نخستین کتابخانه مشارکتی با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان و آموزش و پرورش در مهرماه سال جاری در شهر بندر انزلی خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی   گیل نامه / جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شفت دیروز، پنجشنبه (۲۸شهریور) و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ محمدرضا محسنی، فرماندار شهرستان شفت؛ مرتضی مرادی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان، شهردار احمد سرگوراب، اعضای شورای اسلامی شهر شفت، فرمانده سپاه ناحیه شفت، روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش شفت، خیرین، کتابداران، اصحاب رسانه و دیگر اعضای انجمن در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان در ابتدای این جلسه که با هدف بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی شهرستان شفت و تصمیم گیری در خصوص رفع مشکلات موجود برگزار شد، با اشاره به وجود کاستی هایی در رفع نیازهای مطالعاتی مردم شهر شفت، این کاستی هارا نشات گرفته از عدم وجود کتابخانه مستقل و کمبود فضای مطالعه در مکان فعلی کتابخانه عنوان کرد.
پریسا کرمی همچنین اذعان داشت: کمبود فضای مطالعه به هیچ وجه باعث عدم فعالیت کتابخانه نیست و مردم به خصوص قشر کودک و نوجوان از همین فضای کم بهترین بهره‌برداری را می‌کنند و این موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند که دغدغه بیشتری نسبت به ایجاد فضای مناسبی برای مخاطبین در شفت داشته باشیم.
وی افزود: با توجه به اینکه کتابخانه شهید چمران شفت نسبت به بافت شهری در حاشیه قرار دارد، اما کودکان و نوجوانان در بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی مشارکت و رتبه‌های خوبی را در کشور و استان کسب کرده‌اند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان به همکاری های مشترک مجموعه کتابخانه های عمومی استان و آموزش نیز اشاره کرد و افزود: ثمره این همکاری های دوجانبه بهره برداری از نخستین کتابخانه مشارکتی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان است که در مهرماه سال جاری در شهر بندر انزلی گشایش خواهد یافت.
وی با اشاره به بهره‌مندی از ظرفیت خیرین در حمایت، احداث و تجهیز کتابخانه های عمومی، تصریح کرد: ساخت مساجد و مدارس توسط خیرین نهادنیه شده و این نگاه فرهنگی باید در بحث کتابخانه‌سازی به عنوان یک فضای فرهنگی که میراث‌دار فرهنگ و تمدن و اندیشه ما در جامعه است نیز گسترش یابد.
فرماندار شفت: اختصاص ۳۰۰مترمربع زمین جهت احداث کتابخانه مستقل شهر شفت
فرماندار شهرستان شفت نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه محرّم، باید ماه افزایش آگاهی باشد، به فرارسیدن هفته دفاع مقدس نیز اشاره و اذغان داشت: بهره گیری از ابزارهای نوین ارتباطی در حفظ و ترویج ارزش های دفاع مقدس به عنوان بخش مهمی از تاریخ ایران اسلامی لازم و ضروری است .
محمدرضا محسنی در ادامه فرارسیدن آغاز سال تحصیلی را به مردم به ویژه فرهنگیان و دانش آموزان تبریک گفت و افزود : اگر قرار است مجموعه ای از تحولات فرهنگی در یک جامعه به وقوع بپیوندد بی تردید با آموزش و افزایش سطح آگاهی محقق خواهد شد.
فرماندار شفت با بیان اینکه با گسترش رسانه، نرم افزار، شبکه های اجتماعی و کتاب های الکترونیک عطر و بوی خوش صفحات کتاب کمتر به استشمام می رسد افزود: حفظ جایگاه کتاب مستلزم برنامه ریزی مدون و تسهیل در دسترسی به آن است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه موضوع اهدای ۳۰۰ متر زمین در بلوار شهید مطهری شفت برای ساخت ساختمان کتابخانه عمومی این شهرستان باید توسط شهرداری شفت پیگیری، تعیین تکلیف و پس از آن اقدامات قانونی برای دریافت سند مالکیت از سوی دستگاه متولی انجام شود افزود: با نگاه همه جانبه، کمک خیرین و مشارکت اداره کتابخانه های عمومی پروژه مذکور می تواند در زمان مناسب به بهره برداری برسد.
محسنی با بیان اینکه با هماهنگی بخشداران می بایست شورای کتابخوانی مراکز دهستان های شهرستان شفت با حضور شوراهای اسلامی، دهیاری، خانه های بهداشت، پایگاه بسیج، مدارس و … در سطح دهستان های شهرستان شفت تشکیل شود افزود : این شورا می تواند در پیگیری سیاست های ابلاغی مربوطه موثر باشد.
فرماندار شفت به موفقیت دانش آموزان شهرستان شفت در آزمون سراسری کنکور و کسب رتبه نخست استان در این رویداد نیز اشاره کرد و گفت: شهرستان شفت با داشتن چنین دانش آموزانی که با کتاب انس می گیرند به هیچ وجه محروم نخواهد ماند و برای توسعه آن کافی است به ظرفیت های گوناگون این منطقه توجه ویژه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه بیشتر به کتابخانه های عمومی در سطح روستاها تاکید کرد و افزود : روستای پرجمعیت نصیرمحله ظرفیت خوبی برای احداث کتابخانه عمومی دارد و بخشدار احمدسرگوراب باید بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. محسنی در پایان خواستار برگزاری فراخوان عمومی برای اهدا و وقف کتاب های بلااستفاده مردم شهرستان شد.
گفتنی است مرتضی مرادی، سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شفت نیز در ابتدای این نشست در گزارشی وضعیت کتابخانه های عمومی این شهرستان در حوزه کتاب، عضو، امانت کتاب و گردش کتاب را تشریح کرد.

روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.