مهار آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام پاریس / گنبد و سقف کلیسا از بین رفت

گیل نامه / رئیس‌جمهور فرانسه آتش‌سوزی در کلیسای ۹۰۰ ساله نوتردام را یک تراژدی وحشتناک توصیف کرد و ضمن اعلام مهار آتش‌سوزی گفت به لطف تلاش‌های صورت‌گرفته، بنای اصلی ساختمان فرو نریخت.
به گزارش گیل نامه / امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آتش‌سوزی در کلیسای ۹۰۰ ساله نوتردام را یک تراژدی وحشتناک توصیف کرد و گفت: به لطف تلاش‌های صورت‌گرفته، بنای اصلی ساختمان فرو نریخت.او کلیسای نوتردام را قلب پاریس خواند و با بیان اینکه از وقوع بدترین اتفاق یعنی ریزش تمام ساختمان و سرایت آتش به ستون‌های اصلی کلیسا جلوگیری شده، گفت فرانسه از روز سه‌شنبه پویشی را برای جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی آغاز می‌کند تا کلیسا را بازسازی کند.
سخنگوی اداره آتش نشانی پاریس گفت یک آتش‌سوزی بعدازظهر روز دوشنبه در کلیسای نوتردام در مرکز پاریس رخ داد.
شهردار پاریس این آتش‌سوزی را «بسیار مهیب» توصیف کرد و گفت آثار هنری فراوانی در زمان آتش‌سوزی در داخل کلیسای نوتردام بود.
دفتر دادستانی پاریس هم اعلام کرد تحقیقات را درباره آتش‌سوزی کلیسای نوتردام آغاز کرده است. یک مقام دولت فرانسه نیز گفت هنوز هیچ گونه موارد جرح و صدمه از آتش‌سوزی کلیسای نوتردام گزارش نشده است و مقامات هنوز در حال بررسی علت آتش‌سوزی هستند.هنگام بروز آتش‌سوزی کارگری در محل حادثه حضور نداشت. ارتفاع برج کلیسا ۹۶ متر است سقف ۸۰۰ ساله این کلیسا کاملا نابود شده است.
به گفته شاهدان، شوک عظیمی پاریسی‌ها را فراگرفته است. بر اساس این گزارش پلیس فرانسه اعلام کرد که عملیات تروریستی علل بروز این آتش نبوده است.
روزنامه گاردین گزارش داده است که نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که آتش‌سوزی در این کلیسا عمدی نبوده و احتمالا هنگام تعمیرات در این ساختمان رخ داده است.آتش‌سوزی مهیب باعث فروریختن برج ناقوس این کلیسای متعلق به قرون وسطی شد.دونالد ترامپ،  رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام پاریس در پیامی در توئیتر نوشت: مشاهده آتش‌سوزی وسیع در کلیسای نوتردام در پاریس بسیار وحشتناک است.آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در واکنش به فرو ریختن کلیسای نوتردام فرانسه اعلام کرد نوتردام نماد فرهنگ فرانسه و فرهنگ اروپای ما بود.مدیر کل یونسکو نیز با ابراز ناراحتی شدید از آتش‌سوزی در نوتردام گفت: یونسکو همراه و همدرد فرانسه است.
عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر نیز در واکنش به آتش‌سوزی کلیسای نوتردام پاریس در توییتی آن را خسارتی جبران ناپذیر برای تمامی بشریت دانست.السیسی ضمن اعلام همبستگی مصر با فرانسه گفت امیدوارم عواقب منفی حادثه آتش‌سوزی در این اثر تاریخی که خسارتی جبران ناپذیر برای تمامی بشریت است هرچه سریعتر تحت کنترل درآید.
ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هم گفت فکر‌ها با مردم فرانسه و نیرو‌های اورژانس است که در حال نبرد با آتش در کلیسای نوتردام هستند.
­وزارت کشور فرانسه نیز اعلام کرد که آتش کلیسا توسط هواپیما خاموش نخواهد شد، چون به بخش‌های دیگر این ساختمان صدمه میرسد.نکته جالب اینجاست که شانزده مجسمه با ارزش گوتیک این کلیسا را پنج روز پیش به دلیل تعمیرات از کلیسا خارج کردند.کلیسای جامع نوتردام در جزیره سیته بر روی رود سن و در مرکز پاریس واقع شده‌ است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از این کلیسا بازدید می‌کنند.
خبرگزاری فرانسه
#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.