مضرات و خواص دارچین

گیل نامه / دارچین یکی از ادویه های قدرتمند و پرخاصیت است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. دارچین پوست درختی است که تا ۱۰ متر ریشه می کند برگ این درخت سبز و دارای گل های به رنگ سفید می باشد. پوست این درخت را کنده و معمولا پودر می کنند و در غذا یا به عنوان چای از آن استفاده می کنند. این ادویه فواید و خواص گسترده ای در طب سنتی دارد که از هزاران سال پیش در ایران مورد استفاده قرار گرفته است. به گفته محققان، از بین ۲۶ ادویه و گیاه دارویی پر استفاده در جهان، دارچین رتبه اول را از لحاظ دارا بودن آنتی اکسیدان ها دارد.

خواص درمانی دارچین

  1. یک قاشق مرباخوری پودر دارچین به اندازه یک لیوان آب انار حاوی آنتی اکسیدان است.
  2. دارچین سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین C،K، منگنز و فیبر است.
  3. بر طبق انستیتوی ملی سلامت آمریکا، سینامالدئید (یک ماده شیمیایی موجود در دارچین سنا) می‌ تواند در مقابله با عفونت های باکتریایی و قارچی کمک کند.
  4. استنشاق روغن دارچین، تمرکز ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد.
  5. برای پیشگیری از فاسد شدن گوشت به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.
  6. پاشیدن مخلوطی از روغن دارچین، میخک، اکالیپتوس، لیمو و رزماری ۹۹ درصد باکتری های موجود در فضا را از بین می برد.
  7. افزودن آن به چای، گرفتگی سینه و مجرای تنفسی را التیام می بخشد.
  8. افزودن آن به چای و سوپ حالت تهوع را کاهش می دهد.
  9. در برخی بیماران مبتلا به آسم و دارای خلط غلیظ در سینه مفید می‌ باشد.
  10. بر طبق تحقیقات جدید، مواد موجود در دارچین می‌ تواند از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کرده و یا سرعت پیشرفت این بیماری را کم نماید.
  11. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دارچین می‌ تواند بصورت بالقوه بر ضد ویروس اچ آی وی، مفید باشد.
  12. دارچین می‌ تواند پیشرفت بیماری ام اس را کاهش داده و به جای بعضی از داروهای گران قیمت که برای این بیماری استفاده می‌ شوند، مصرف شود.
  13. یکی از خواص دارچین به دلیل طبیعت گرم آن، افزایش‌ دهنده قوای جنسی است.
  14. رژیم غذایی دارچین می‌ تواند اثرات منفی خوراکی های پرچربی را کاهش دهد.
  15. دارچین، به جز درمان اختلال های گوارشی، خاصیت آرامش بخشی دارد.
  16. دارچین، قند و کلسترول خون را کنترل می کند و از آن برای درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال استفاده می شود.
  17. دارچین، رمز جوانی است، مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه می دارد.
  18. بهترین دارو برای دردهای عضلانی است.
  19. به عنوان تب بر استفاده می شود.
  20. دارچین خاصیت عجیب دیگری دارد که آن هم قوی کردن مصونیت بدن در مقابل امراض است. اگر حس می کنید ضعیف شده اید و ممکن است مریض شوید، چای دارچین را فراموش نکنید.
  21. حتی اگر سرما خورده اید یا ضعف شدید دارید چای دارچین بهترین دارو است.
  22. اثر آرام کننده و شاد کننده دارد و از بسیاری از داروهای آرام بخش بهتر است.
  23. دارچین رگ ها را باز می‌کند و باعث بهبود گردش خون می‌ شود.
  24. دارچین دارای خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری هاست و حتی می‌ توان گفت که اثری مشابه پنی سیلین و آنتی بیوتیک دارد.

ارزش غذایی دارچین:

یک قاشق غذا خوری دارچین شامل مواد زیر می باشد:

  • کالری: ۱۹ گرم
  • فیبر: ۴ گرم
  • منگنز: ۶۸ درصد ارزش روزانه
  • کلسیم: ۸ درصد ارزش روزانه
  • آهن: ۴ درصد ارزش روزانه
  • ویتامین K: مقدار ۳ درصد ارزش روزانه

زوج جادوئی عسل و دارچین

وقتی عسل با دارچین مخلوط می شود معجزه آن بیشتر شده و درمان بخش تر است. برای آشنایی بیشتر با خواص عسل و دارچین با ما همراه باشید.

۱- بیماری های قلبی

عسل را با پودر دارچین مخلوط کنید و برای صبحانه به جای شکلات صبحانه و انواع مرباهای صنعتی میل کنید. این معجون طبیعی میزان کلسترول را پایین می آورد و درمانبخش، بیماری های قلبی است. برای افرادی که قبلا دچار حمله قلبی شده اند نیز توصیه می شود هر روز برای صبحانه از این معجون طبیعی استفاده کنند.

  • مصرف منظم معجون عسل و دارچین ضربان قلب را تقویت می کند. زمانی که کلسترول خون تان پایین و قلب تان قوی باشد بیماری های قلبی نیز از شما دور می شود.

۲- آرتریت

افرادی که از آرتریت رنج می برند می توانند هر روز صبح و شب، دو قاشق عسل و یک قاشق پودر دارچین را با یک فنجان آب داغ مخلوط و میل کنند.

  • اگر این افراد به طور مرتب این کار را تکرار کنند قدمی بزرگ در درمان بیماری خود برخواهند داشت.

۳- عفونت های مثانه

اگر دچار عفونت مثانه شده اید دو قاشق غذا خوری پودر دارچین و یک قاشق چایخوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و میل کنید. این شربت میکروب های مثانه را از بین می برد.

۴- دندان درد

اگر دندان درد دارید و به هر دلیلی نمی توانید به دندان پزشک مراجعه کنید یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با ۵ قاشق چایخوری عسل مخلوط کرده و روی دندان دردناک قرار دهید. هر روز ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید تا زمانی که درد کاملا از بین برود.

۵- کلسترول

اگر در دو لیوان چای دو قاشق غذا خوری عسل و سه قاشق چایخوری پودر دارچین ریخته و میل شود در عرض دو ساعت میزان کلسترول بالای خون به میزان ۱۰ درصد کاهش می یابد. اگر افرادی که از کلسترول بالا رنج می برند هر روز سه مرتبه از این ترکیب میل کنند، گام بزرگی در درمان بیماری خود بر می دارند.

۶- سرماخوردگی

افرادی که دچار سرماخوردگی می شوند باید به مدت سه روز و روزانه یک قاشق غذا خوری عسل را با یک چهارم قاشق پودر دارچین مخلوط کرده و میل کنند. این شربت طبیعی سرفه های مزمن را درمان و سینوس ها را آزاد می کند.

۷- معده درد

اگر از معده درد یا حتی زخم معده رنج می برید باز هم ترکیب عسل و دارچین را دریابید. مقداری عسل را با دارچین مخلوط کرده و میل کنید.

۸- مشکل سوء هاضمه

اگر قبل از صرف غذا مقداری پودر دارچین را روی دو قاشق غذاخوری عسل بپاشید و میل کنید باعث می شود حالت اسیدی معده تسکین پیدا کرده و دستگاه گوارش سنگین ترین غذاها را به راحتی هضم کند.

۹- برای طول عمر

اگر به طور مرتب چای عسل و پودر دارچین میل کنید، پیری را از خود دور می کنید. برای تهیه این چای لازم است که ۴ قاشق عسل و یک قاشق پودر دارچین را در سه فنجان آب ریخته و اجازه دهید بجوشد تا مانند چای شود.

  • روزانه سه مرتبه، یک چهارم فنجان از این چای را میل کنید. این چای عسل و دارچین پوست شما را نرم و لطیف می کند و پیری آن را به تاخیر می اندازد.

۱۰- بیماری های پوستی

به میزان مساوی عسل و پودر دارچین را با هم مخلوط کرده و روی مناطقی از پوست تان که دچار اگزما، زخم و هر نوع عفونت پوستی شده قرار دهید.

۱۱- کاهش وزن

صبح ها نیم ساعت قبل از صبحانه و شب ها قبل از خواب، عسل و پودر دارچین را در یک فنجان آب جوش حل کرده و میل کنید. اگر این کار را به طور منظم انجام دهید وزن تان کاهش پیدا می کند. نوشیدن عسل و دارچین از تجمع چربی ها در بدن پیشگیری می کند.

۱۲- سرطان

محققان ژاپنی و استرلیایی به این نتیجه رسیده اند که سرطان معده و سرطان استخوان با مصرف عسل و دارچین درمان پذیر است. افرادی که از این بیماری ها رنج می برند باید به طور مرتب و روزانه یک قاشق غذا خوری عسل را با یک قاشق چایخوری دارچین مخلوط کرده و هر روز سه مرتبه میل کنید. این کار را به طور مرتب یک ماه انجام دهید.

۱۳- بوی بد دهان

برای خوشبو شدن دهان یک قاشق چایخوری عسل را در آب داغ حل و مقداری دارچین به آن اضافه کنید، اجازه دهید محلول تان اندکی خنک شود و آن را قرقره کنید.

عوارض جانبی مصرف دارچین

دارچین در صورتی که به صورت کوتاه مدت و در خوراکی ها و انواع غذاها مصرف شود معمولا بی خطر است و عوارض جانبی چندانی در پی ندارد. مصرف زیاد و بیش از حد دارچین به دلیل وجود کومائین، می تواند منجر به آسیب های کبدی شود. همچنین کسانی که دچار بیماری دیابت هستند و از دارو برای کنترل بیماری خود استفاده می کنند (مانند متفورمین) باید در مورد مصرف دارچین با پزشک خود مشورت کنند. کسانی که دارای مشکلات و بیماری های کبدی هستند در مورد مصرف دارچین باید احتیاط کنند و طبق دستور پزشک رفتار کنند.

مصرف دارچین در دوران بارداری و شیردهی:

در صورتی که در دوران بارداری و شیردهی هستید و مخصوصا اگر دیابت دارید، برای جلوگیری از عوارض احتمالی، قبل از مصرف دارچین با پزشک خود مشورت کنید. همچنین ممکن است مصرف دارچین در زمانی که به زمان زایمان نزدیک هستید، برای شما مجاز نباشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.