مخالفت مدیرکل محیط زیست قزوین با انتقال پسماندهای پتروشیمی به این استان

گیل نامه / مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین، صدور مجوز انتقال پسماندهای پتروشیمی به قزوین را مربوط سال‌های گذشته و دانست و یادآور شد که دی ۹۷ طی نامه‌ای به مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، خواهان جلوگیری از انتقال پسماندهای پتروشیمی به شرکت بیلیش در قزوین شده است.

به گزارش گیل نامه  به نقل از تسنیم، مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین گفت: خط مشی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در زمینه نحوه مدیریت پسماندها، با اهداف توسعه پایدار و همگام با حمایت از واحدهای بازیافتی و مدیریت پسماندها که ضوابط محیط زیست را رعایت می کنند همسو بوده و فعالیت شرکت های بازیافت‌، زباله سوز، تصفیه، تثبیت و امحاء پسماندها  از جمله شرکت بلیش مستلزم رعایت ملاحظات و استانداردهای محیط زیستی است. بنابراین این شرکت‌ها تنها در صورت برخورداری از شرایط مورد نظر سازمان حفاظت محیط زیست و پس از اخذ مجوز از اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین، مجاز به پذیرش و بازیافت پسماند خواهند بود.

حسن پسندیده با تاکید بر لزوم حمایت از واحد‌های بازیافت که در راستای کمک به اقتصاد، اشتغال نیز موثرند و از انتشار مواد و ضایعات به منابع محیط زیست جلوگیری  میکنند گفت: شرکت بلیش هم برای تولید ۱۴ قلم کالا از جمله تولید اتیلن دی کلراید از ضایعات مواد شیمیایی در سال ۱۳۹۶ از اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین، مجوز فعالیت و از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین، پروانه بهره‌برداری دریافت کرده است.

وی در خصوص خبر انتقال پسماندهای پتروشیمی به قزوین به منظور بازیافت توسط شرکت بیلیش گفت: در سالهای گذشته ورود این پسماندها به منظور بازیافت آنها در این شرکت واقع در شهرک صنعتی حیدریه مجوزهایی صادر شده است اما با توجه به بررسیهای کارشناسی به عمل آمده و به منظور تکمیل روند بازیافت تمامی مواد و ارایه برنامه مدیریتی پسماندهای باقیمانده، از دی ماه ۹۷ طی نامه‌ای به مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، عدم موافقت اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین با انتقال پسماندهای کلره پتروشیمی به قزوین را اعلام کردیم. به علاوه بر اساس بررسی‌ها و نظارت‌های صورت گرفته، فعالیت شرکت بلیش در قزوین از شهریور سال ۹۷ به طور کامل تعطیل شده و تا کنون نیز بر اساس بازدید های اخیر  به‌عمل آمده کارشناسان محیط زیست غیر فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین تصریح کرد بر اساس سیاستهای کلان کارگروه مدیریت پسماند استان قزوین در زمینه مدیریت پسماندهای صنعتی، از ابتدای سال ۹۷ ورود هر گونه پسماند صنعتی و ویژه از سایر استانها، و از ابتدای سال ۹۸ هم ورود پسماندهای شیمیایی و دارویی بیمارستانی ۶ استان همجوار به منظور دفن در لندفیل صنعتی استان قزوین ممنوع شده است.

گفتنی است مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین درحالی با انتقاد پسماند کلره به این استان مخالفت کرده است که انتقال پسماند پتروشیمی به گیلان و بازیافت آن در سایت شرکت بیلیش در لوشان حواشی زیادی در گیلان ایجاد کرده و هیچکدام از آنها مانع از این نشده که استانداری و یا محیط زیست استان گیلان با انتقال پسماند به گیلان مخالفتی داشته باشند و صرفا نمایندگان مردم در مجلس مخالف خود را این موضوع اعلام داشته اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.