مجلس نظارت مناسبی بر قاچاق کالا ندارد

گیل نامه / عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد جدی از ورود کالاهای خارجی که نمونه آن در داخل کشور تولید می‌شود گفت: مجلس از ابزار نظارتی خود برای کنترل قاچاق درست استفاده نمی‌کند.

به گزارش گیل نامه / محمدصادق حسنی امروز در جمع خبرنگاران نظارت با انتقاد از نظارت ضعیف مجلس در بحث کنترل قاچاق اظهار داشت: ورود هر نوع جنس و کالای خارجی به داخل کشور که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شود زمینه نابودی اقتصاد ملی را فراهم می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه برای کنترل قاچاق در بعد قانونگذاری هیچ خلاء خاصی وجود ندارد عنوان کرد: مجلس در زمینه اجرای دقیق‌ قوانینی که برای کنترل قاچاق وضع و ابلاغ می‌کند بسیار ضعیف عمل می‌کند و هیچ نظارت درستی در این زمینه ندارد.

حسنی تغییر مفهوم کلی قاچاق در سطح جامعه و وقوع نوع جدیدی از این معضل بزرگ اقتصادی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد:‌ در حال حاضر کالاهای وارداتی به صورت آشکار و عیان وارد کشور می‌شوند در حالی‌که نمونه مشابه آن‌ها توسط صنعتگران ایرانی در حال تولید است.

نماینده مردم رشت در مجلس ورود مقادیر بسیار هنگفتی برنج از یکی از کشورهای همسایه توسط یک واردکننده داخلی را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: متأسفانه اقلامی نظیر برنج با حجم بالایی وارد کشور شده پس از دپو داخل انبار صاحبان کالا در عرض مدت بسیار کوتاهی در کشور توزیع می‌شود.

وی عملکرد بسیار بد دستگاه‌های اجرایی و ضعف نظارتی مجلس را دو عامل مهم تشدید کننده بحث قاچاق کالا اعلام کرد و گفت: اینکه وزیری به علت واردات بی‌رویه و قاچاق کالا در مجلس استیضاح می‌شود اما مجدد از نمایندگان رأی اعتماد می‌گیرد از ضعف بسیار بالای مجلس حکایت دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی،‌ آب و منابع طبیعی مجلس اعطای تسهیلات با سودهای بالای ۱۸ درصد به تولیدکنندگان را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای دنیا، تسهیلات مورد نیاز با سودهای پایین ۴ درصد به تولیدکنندگان داده می‌شود اما این مسئله در ایران برعکس است.

حسنی افزایش بیکاری در جامعه و ایجاد تنش در حوزه تولیدات داخلی را از جمله عواقب بسیار خطرناک قاچاق کالا عنوان کرد و ابراز داشت:‌ حل مشکل قاچاق و واردات بی‌رویه کالا به داخل کشور، ‌به همگرایی بیشتر دولت و مجلس نیاز دارد ضمن اینکه بعد نظارتی مجلس نیز باید تقویت شود.

تسنیم

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.