مایک پمپئو: هدف ما جنگ با ایران نیست، تغییر رفتار حکومتش است

گیل نامه/ وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که کشورش در پی جنگ با ایران نیست بلکه خواهان تغییر رفتار جمهوری اسلامی است. تشدید تنش میان دو کشور نگرانی جامعه جهانی را برانگیخته است.

مایک پمپئو، در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی (NBC) جمهوری اسلامی ایران را “بزرگترین عامل بی‌ثباتی در خاور میانه و نزدیک” خواند و گفت که دولت آمریکا تلاش می‌کند این وضعیت را تغییر دهد و حکومت ایران را به تغییر رفتار خود وا دارد. پمپئو در رابطه با ارسال نیروهای نظامی و تجهیزات جنگی به منطقه اظهار داشت که این اقدامات به دلیل “افزایش تهدیدها” از جانب جمهوری اسلامی انجام شده است. به گفته او، ایالات متحده مصمم است که به بهترین وجه از منافع و امنیت نیروهای خود دفاع کند.

پمپئو تاکید کرد که ایالات متحده آمادگی کامل برای مقابله با حمله‌های احتمالی ایران به مواضع آمریکایی در افغانستان، عراق، یمن یا مناطق دیگری از خاور نزدیک را دارد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین گفت: «تلاش‌های انقلابی (ایران) برای کنترل پایتختهای عربی مانند دمشق، بیروت و صنعا فعالیت‌هایی بی‌ثباتکننده است.»
پمپئو در ادامه از ایران خواست، رفتارش را “عادی” کند. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به تازگی در بیانیهای، از افرادی که در تهران آماده تنش‌زدایی با آمریکا هستند خواست، رفتار حکومت را اصلاح کنند. جمهوری اسلامی هرگونه مذاکره با ایالات متحده را ممنوع اعلام کرده است.

تقویت حضور نظامی آمریکا در همسایگی ایران و حملات لفظی دو کشور در مقابل یکدیگر باعث نگرانی جامعه جهانی شده است. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه “بیلد ام زونتاگ” تاکید کرد: «ما باید با کمک هم‌پیمانان اروپایی هر آنچه در توان داریم انجام دهیم تا جلو یک درگیری نظامی را بگیریم». ماس پیشتر ازاولتیماتوم ۶۰ روزه جمهوری اسلامی به دیگر کشورهای امضاکننده برجام انتقاد کرده و گفته بود که این کشورها تسلیم فشارهای ایران نخواهند شد. ژان−ایو لو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در مصاحبه با روزنامه “پاریزین” نسبت به خطر بروز جنگ هشدار داد. او در این راستا بر مسئولیت واشنگتن تاکید ورزید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.