ظرفیت آب بندان هارا  در صورت لایروبی ۴۰۰ میلیون متر مکعب است | پاییز بهترین زمان کار بروی آب بندان ها

سرویس سیاسی :

 

اختصاصی _ گیل نامه / همایش علمی نقش آب بندان ها در توسعه اقتصادی گیلان به ریاست استاندار و با حضور مسئولین ذیربط در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی    گیل نامه / استاندار گیلان با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور توجه به ظرفیت های داخلی بسیار مهم است،گفت:همه به سبب دانش و اگاهی های لازم از شرایط کشور آگاهی دارند که در شرایط پیچیده و دشوار اقتصادی کنونی کشور توجه به ظرفیت های داخلی و استفاده از پناسیل های ویژه استان ها اهمیت دوچندان پیدا کرده است.

دکتر ارسلان زارع با اشاره براینکه از ظرفیت های کم نظیر گیلان استفاده شایان نشده است،افزود:وجود ۸۷۰ پهنه آب بندان در استان چشم انداز و ظرفیت های ویژه ای از مواهب خدادادی است.

وی ظرفیت آب بندان هارا  در صورت لایروبی ۴۰۰ میلیون متر مکعب دانست و عنوان کرد: آب بندان ها علاوه بر تامین آب زراعی میتواند زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان اهمیت صیانت از از ظرفیت آب بندان ها برای نسل های آینده را بی بدیل عنوان کرد و گفت:استان هایی از جمله گیلان با ظرفیت های خوب از اقلیم و جغرافیا میتوانند بعنوان عاملی مهم در راستای تحقق توسعه گام بردارند.

دکتر زارع هدف اصلی کشور را براساس توسعه پایدار دانست و اذعان کرد:ما توانستیم با حفط و احیای آب بندان ها علاوه بر شغل موجود در زمینه کشاورزی بستر  توسعه اشتغال، شیلات و گردشگری را هم فراهم کنیم

استاندار گیلان با تاکیدبراینکه با احیای آب بندان ها ۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری از نگرانی و تنش های بی آبی خارج میشوند،اضافه کرد:نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید   بتوانند با اولویت بندی بهره مندی از آب بندان ها برای تامین اب زراعی و سایر فعالیت ها تلاش و برنامه ریزی بیشتری کنند.

زارع بهترین زمان کار بروی آب بندان هارا فصل پاییز دانست و عنوان کرد:.همه باید در راستای توسعه استان و توسعه پایدار برمبنای سند آمایشی گیلان و توسعه سبزآبی با کار وتلاش و همکاری بیشتر گام برداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با بیان اینکه آب بندان ها از منابع پایدار تامین آب زراعی هستند،گفت:در استان گیلان ۱۸۰۰ پهنه آبی وجود دارد که ۴۰۰ میلیون مکعب آب از آب بندان ها تامین میشود.

مهندس آرش فرزام صفت افزود:عدم وجود وحدت رویه بین ادارات برای بحث آب بندان ها و فقدان مفاهیم پایه علمی در خصوص این حوزه از دلایل اصلی برگزاری این همایش است.

در ادامه مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استانداری گیلان با بیان اینکه هدف همایش ذیل  ارائه مدل های جدید کارآفرینی در خصوص آب بندان ها است،گفت:آب بندان ها در پرورش آبزیان،تقویت سفره های آب زیرزمینی و تامین آب کشاورزی نقش بسزایی دارند.

مهندس یونس رنجکش به لزوم برگزاری کارگاه های  آموزشی توجیهی برای کارآفرینی در حوزه پهنه آبی اشاره کرد و افزود:آب بندان ها میتوانند موجب سرمایه گذاری،تولید و کاهش هنجارهای اجتماعی شوند و احیای آب بندان ها هدف تامین آب ذخیره برای زراعت را نیز دنبال میکند.

 

✍ مطهره رمضان زاده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.