شکار بی‌رویه دلیل حضور حیوانات وحشی در روستای پاکده/ بخشی از خسارت‌ها به متضررین پرداخت می‌شود

گیل نامه/مسؤولان محیط‌زیست شکار بی‌رویه را دلیل حضور حیوانات وحشی در روستای پاکده بخش عمارلو رودبار برشمردند و گفتند: علاوه بر دور کردن پلنگ‌ها از روستا، بخشی از خسارت‌های پلنگ به متضررین را نیز پرداخت می‌کنند.

به گزارش گیل نامه به نقل از خبرگزاری فارس از رودبار، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم و مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

«حمله پلنگ و حیوانات وحشی به دام و اهالی پاکده عمارلو» شهرستان رودبار یکی از عناوینی بود که توسط مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد.

مخاطب در این گزارش اشاره‌کرده بود «قریب به یک‌ماهه است که پلنگ و حیوانات وحشی به دام‌های اهالی پاکده عمارلو حمله کرده و تاکنون موجب تلف سه دام شده است و علاوه به ضرر و زیان، موجب رعب و وحشت اهالی پاکده و عمارلو شده است تا جایی که اهالی از ترس این حیوانات درنده جرئت ورود به باغاتشان را ندارند از مسؤولین ذی‌ربط انتظار می‌رود تا قبل از اینکه اتفاق ناخوشایندی بیافتد این موضوع را پیگیری کنند.»

حمله چندباره پلنگ را به مسؤولان مربوطه اطلاع دادیم

دهیار روستای پاکده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار با اشاره به حمله چندباره پلنگ به این روستا اظهار کرد: حمله پلنگ و حیوانات وحشی به دام آن روستا و همچنین تلف شدن چندین رأس دام را به مسئولان مربوطه گزارش داده‌ایم و انتظار داریم در این راستا اقدامات لازم را انجام دهند.

محمدی با اشاره به وابسته بودن درآمد روستائیان پاکدل به دامداری و باغداری افزود: بالغ‌بر ۳۰۰ خانوار در روستای پاکده عمارلو رودبار زندگی می‌کنند که اکثراً درآمد آن‌ها به دامداری، باغداری و کشاورزی وابسته است و باید امنیت تولید آن‌ها تأمین شود.

دام ما در منطقه حفاظت‌شده نرفته است

یکی از دامداران روستا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تلف شدن داماش توسط پلنگ در پاکده اظهار کرد: دام بنده در باغ نزدیک محل در حال چرا بود که با حمله پلنگ و حیوانات درنده تلف شد.

عیسی پور با اشاره به ادعای رئیس محیط‌زیست شهرستان مبنی بر حضور دام‌های اهلی در منطقه حفاظت‌شده افزود: باغ و منطقه کشاورزی ما از چه زمانی جزو مناطق حفاظت‌شده قرارگرفته که ما بی‌خبریم درصورتی‌که ما سال‌ها از باغ و محیط کشاورزی خود استفاده می‌کنیم و این مناطق جزئی از منابع درآمدی ما محسوب می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه تکلیف ما هرچه سریع‌تر باید از سوی مسؤولان مشخص شود گفت: اگر دامداری را کنار بگذاریم؛ کشاورزی و باغداری را چه‌کار کنیم؛ تمام هست و نیست ما دامداری و کشاورزی است درحالی‌که با حضور این حیوانات وحشی جرئت حضور در باغات و مزارع خود را نداریم.

این روستایی اهل پاکده با اشاره به شکار بی‌رویه در منطقه و تخریب محیط‌زیست روستا توسط افراد ناشناس بیان کرد: پلنگ‌ها و حیوانات درنده از ترس شکارچیان و افراد ناشناس به داخل روستا هجوم آورده‌اند چون حضور شکارچیان در منطقه و تیراندازی به حیوانات و پرندگان، این روستا را به منطقه جنگی تبدیل کرده و ما منتظریم که چه کسی پاسخ خسارات وارده به محیط را می‌دهد.

عیسی پور با اشاره به بی‌تفاوتی مسؤولین ذی‌ربط نسبت به موضوع پیش‌آمده در پاکده رودبار افزود: بارها موزه شکار بی‌رویه و همچنین حضور پلنگ به دام و اهالی را به مسئولین ذی‌ربط اطلاع داده‌ایم اما هیچ پاسخ مثبت به اثرگذاری از آنان گرفتیم و تنها انتظار ما از رسانه‌ها این است که صدایمان را به گوش مسئولین بالادستی برسانند.

بفرمایند زیستگاه اهالی پاکده کجاست

یکی دیگر از اهالی روستای پاکده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اقلیم خاص این روستا اظهار کرد: روستای پاکده دارای اقلیم زیبا و با زیست بومی خوش آب‌وهواست و انواع پرندگان حیوانات در این روستا زندگی می‌کنند.

لطیفی با بیان اینکه شکار بی‌رویه محیط‌زیست روستا را به مخاطره انداخته، افزود: شکار بی‌رویه انواع پرندگان و حیوانات در روستای پاکده از سوی افراد ناشناس نه‌تنها به محیط‌زیست منطقه آسیب‌زده بلکه باعث هجوم حیوانات درنده به داخل روستا و محل سکونت اهالی شده و از مسئولین انتظار می‌رود نسبت به موضوع تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

این روستایی اهل پاکده نیز با اشاره به ادعای رئیس محیط‌زیست شهرستان در خصوص اینکه پاکده منطقه حفاظت‌شده و زیستگاه حیوانات وحشی است، گفت: اگر باغات ما زیستگاه حیوانات درنده است لطفاً بفرمایند زیستگاه اهالی پاکده کجاست؛ آیا ما زیستگاه نداریم؟

یک قلاده پلنگ را در فاصله هفت الی هشت متری مشاهده کردیم

یکی از شاهدان عینی حضور پلنگ در روستای پاکده نیز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در رودبار اظهار کرد: روز سیزده به در به همراه دوستان یک قلاده پلنگ را در فاصله هفت الی هشت متری مشاهده کردیم که با سرعت از پیش ما رد شد که همگی با مشاهده این حیوانات درنده ترسیدیم و بسیار هیجان‌زده شدیم.

مرتضی صفاپور با بیان اینکه روستاییان پاکده دوستدار محیط‌زیست هستند، افزود: حیوانات وحشی به‌ویژه پلنگ زندگی روزمره اهالی را دچار چالش کرده به‌طوری‌که اهالی از ترس پلنگ حیوانات وحشی تمایلی به کار کشاورزی و باغداری ندارند چون احتمال می‌رود کشت و زراعتشان به قیمت جانشان تمام شود که تنها انتظار ما از مسئولین این است تا اتفاق تلخی رخ نداده تکلیف پلنگ را در پاکده مشخص کنند.

این روستایی اهل پاکده با اشاره به در حال انقراض بودن پلنگ اصیل ایرانی بیان کرد: اهالی پاکده هیچ‌وقت دوست ندارند نسل پلنگ هر حیوان دیگری از بین برود بلکه انتظار دارند در کنار ادامه حیات هرگونه جانوری و گیاهی شرایطی فراهم شود تا آن‌ها نیز بتوانند به زندگی روزمره خود برسند.

به خاطر پلنگ نمی‌توانند در خانه محبوس شوند

لطیفی، یکی از بانوان اهل روستای پاکده نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در رودبار با تأکید بر اینکه هر چه سریع‌تر باید تکلیف پلنگ‌های سرگردان در روستا مشخص شود، اظهار کرد: اهالی روستا به خاطر پلنگ نمی‌توانند در خانه محبوس شوند بلکه آن‌ها کار و زندگی دارند و باید به باغات و مزارعشان برسند درحالی‌که باوجود پلنگ در روستا و اطراف آن‌کسی جرئت ندارد از خانه خارج شود.

سه ماه از زمزمه حضور پلنگ و هجوم به دام اهالی می‌گذرد

یکی دیگر از اهالی روستای پاکده با ابراز گله‌مندی از بی‌تفاوتی مسؤولین نسبت به موضوع پلنگ در روستای پاکده اظهار کرد: قریب به سه ماه از زمزمه حضور پلنگ و هجوم به دام اهالی می‌گذرد اما هیچ مسؤولی به خود زحمت نداده تا با حضور در روستا به این موضوع رسیدگی کند.

عباسی با اشاره به حضور و جلسه جمعی از اهالی پاکده با معاون سیاسی اجتماعی فرماندار رودبار مبنی بر حضور پلنگ و چندین موضوع دیگر روستا افزود: در آن جلسه که قبل از سفر ریاست جمهوری به گیلان تشکیل شد معاون فرماندار به ما قول داد که بعد از سفر رئیس‌جمهوری این موضوع به‌صورت جدی پیگیری خواهد شد درحالی‌که اکنون باگذشت یک ماه از آن سفر تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان دیده نشده است.

 انتقال پلنگ از روستا به منطقه زندگی خودش 

یکی دیگر از اهالی روستای پاکده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار با اشاره به اینکه دامش توسط پلنگ در روستا تلف‌شده اظهار کرد: با درآمد کم و خرید دام اشتغال‌زایی کردم اما در این شرایط نابسامان اقتصادی یکی از دام‌هایم توسط پلنگ تلف شد و این مهم ضرر بزرگی برای بنده محسوب می‌شود.

مهدی‌قلی با تأکید بر اینکه مسؤولین ذی‌ربط هر چه سریع‌تر باید تکلیف پلنگ سرگردان را در روستای پاکده مشخص کنند افزود: ما منتظر جبران ضرر وارده از سوی مسؤولین نیستیم اما انتظار داریم با انتقال پلنگ از روستا به منطقه زندگی خودش شرایط را برای زندگی مردم در پاکده عادی کند.

دامم بنده جلوی چشمم تلف شد

یکی دیگر از دامداران پاکده نیز در گفت‌گو با خبرنگار فارس در رودبار با اشاره به تلف شدن دام توسط پلنگ اظهار کرد: تنها درآمد بنده دامداری است و از این راه امرارمعاش می‌کنم و مسؤولین باید برای کنترل و انتقال پلنگ از این منطقه چاره‌ای بیندیشند.

مهدی جوادی با بیان اینکه دامم بنده جلوی چشمم تلف شد افزود: در نزدیکی روستا مشغول چرای دام بودم که یک‌باره پلنگ با حمله برق‌آسا به بنده را گرفت و تلف کرد.

وی با ابراز گله‌مندی از مسؤولین نسبت به عدم توجه آن‌ها به حضور پلنگ در روستا و خطرات ایجادشده در پی آن گفت: حتماً باید پلنگ به مردم حمله کند و یا کسی قربانی شود تا مسئولی به خودش آمد و اقدام به‌صورت درد خواهشمندیم قبل از هرگونه اتفاق تلخ و ناگوار این موضوع مدیریت و ساماندهی شود.

خشی از خسارت به متضرر این حادثه پرداخت می‌شود

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به موضوع حمله پلنگ و حیوانات وحشی به اهالی مردم پاکده عمارلو رودبار اظهار کرد: این موضوع باید از طریق دهیار و شورای اسلامی روستا و همچنین رئیس محیط‌زیست شهرستان پیگیری شود و اداره مربوطه موظف است با بررسی‌های میدانی در منطقه موردنظر، گزارش‌های لازم را به استان ارائه کند.

قربانعلی محمدپور با اشاره به روند رسیدگی موضوع حمله پلنگ به اهالی روستای پاکده عمارلو در شهرستان و استان افزود: پس از ارسال گزارش از شهرستان به استان این موضوع اهالی پاکده عمارلو رسیدگی خواهد شد و بخشی از خسارت به متضرر این حادثه پرداخت می‌شود.

برگزاری جلسه تا پایان هفته

رئیس محیط‌زیست شهرستان رودبار نیز در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تا پایان هفته جاری به‌اتفاق بخشدار منطقه و کارشناس حیات‌وحش با اهالی و خسارت دیدگان پاکده نشست خواهیم داشت و به‌طور میدانی منطقه موردنظر را بررسی و سپس تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

رامین حسین زاده با اشاره به نگرانی‌های مردم پاکدل نسبت به حمله پلنگ و حیوانات درنده به روستا افزود: نگرانی اهالی پاکده به‌حق است و ما هم نگران این موضوع هستیم و به‌صورت جدی موضوع حمله پلنگ را پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به تلاش‌های محیط‌زیست در این راستا از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند، گفت: یکی از راه‌های در امان ماندن از حیوانات وحشی دور کردن این حیوانات از منطقه است و ما نیز تلاش می‌کنیم تا این حیوانات را از منطقه دور کرده و تا حدودی از جلوی خسارات بیشتر به اهالی را بگیریم.

رئیس محیط‌زیست شهرستان رودبار یکی از دلایل حضور پررنگ پلنگ در روستای پاکده را شکار بی‌رویه برشمرد و گفت: شکار مجاز و غیرمجاز در منطقه عمارلو به‌ویژه روستای پاکده توسط شکارچیان غیربومی، محیط‌زیست منطقه را به چالش کشیده و این نوع کار می‌تواند یکی از دلایل حضور پلنگ و حیوانات دیگر به این روستا باشد.

حسین زاده با اشاره به اقدامات اداره محیط‌زیست شهرستان رودبار در راستای مبارزه با شکارچیان غیرمجاز بیان کرد: جذب همیاران محیط‌زیست یکی از اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه با شکارچیان غیرمجاز بوده و ازآنجاکه تعداد نیروهای اداره محیط‌زیست رودبار پاسخگویی وسعت و پراکندگی شهرستان نیز همیاران محیط‌زیست می‌تواند کمک بسزایی در حفظ و حراست از محیط‌زیست کنند.

وی با اشاره به نقش کم‌نظیر مردم به‌ویژه روستاییان و رسانه‌ها در حفظ و حراست از محیط‌زیست افزود: مردم و روستاییان بهترین حافظان محیط‌زیست هستند و انتظار داریم کمافی‌سابق در حفاظت از محیط‌زیست یارو یاور ما باشند و همچنین اصحاب رسانه نیز با اطلاع‌رسانی فرهنگ‌سازی درست می‌توانند فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست را در جامعه بیش‌ازپیش نهادینه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.