سد لاسک موجب افزایش عمر تالاب انزلی خواهد شد |جابجایی ساکنین و پرداخت حقوق آنها در اولویت‌ است

گیل نامه / مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: ساخت سد لاسک نتیجه مثبتی را در کاهش ورود رسوبات به تالاب و همجنین افزایش عمر تالاب انزلی خواهد داشت.

به گزارش گیل نامه /  وحید خرمی درخصوص تولید انرژی برق آبی با توجه به شرایط مطلوب ذخیره آب سد سفیدرود گفت: سد سفیدرود با توجه به آورد مناسب در سالیان گذشته قابلیت تولید ۳۰۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق آبی را داشت و همچنان این قابلیت ادامه دارد. انرژی برق آبی از بهترین و پاک‌ترین نوع انرژی‌هاست که بسیار مورد تأیید دوست داران محیط زیست نیز است.

وی افزود: در سال های گذشته با توجه به نوبت‌بندی آب، تولید انرژی برق آبی به کمتر از ۲۰۰ هزار مگاوات ساعت کاهش یافت، ولی امسال خوشبختانه تاکنون ۴۰ هزار مگاوات ساعت انرژی برق آبی را تولید کرده‌ایم و مطمئنا افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در تولید انرژی برق آبی خواهیم داشت که کمک شایانی به برق کشور خواهد داشت.

خرمی در خصوص صدور مجوز زیست محیطی ساخت سد لاسک و بودجه آن در سال ۱۳۹۸ خاطرنشان‌کرد: در بودجه سال ۹۸ در خصوص سد لاسک بودجه در نظر گرفته شده و مقدمات ساخت سد نیز با حدود ۵ درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده است.

وی همچنین در خصوص روستاها و ساکنین مخزن سد لاسک افزود: برای ساخت هر سد این موضوع وجود داشته و قطعا با توجه به تجربه‌ای که در ساخت سدهایی در استان انجام شده، جابجایی ساکنین و پرداخت حق حقوق قانونی آنها در الویت‌کاری شرکت آب منطقه‌ای گیلان است و هیچ کسی در این خصوص متضرر نحواهد شد.

خرمی در ادامه در خصوص ضرورت ساخت سد لاسک تصریح کرد: بر اساس مطالعات رسمی که مشاورین مورد تأیید کشوری انجام داده‌اند، بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب انزلی می‌شود که سد لاسک حدود ۴۵ میلیون مترمکعب ظرفیت نگهداری آب را دارد که از این حجم آب هم ۳۳ میلیون مترمکعب هم در فصل مناسب آن برای تالاب و محیط زیست رهاسازی خواهد شد، بنابراین سیلابی که سد لاسک مهار خواهد کرد کمک می‌کند ورود رسوبات به تالاب کاهش یابد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشیم که تاکنون سدی در بالادست تالاب انزلی احداث‌نشده که این وضعیت را در تالاب هم اکنون مشاهده می‌کنیم، بنابر این کاهش ورودی رسوبات به تالاب انزلی یکی از اهداف ساخت سد لاسک است که این رسوبات به صورت پیوسته در حال ورود به تالاب انزلی است و مطمئنا ساخت سد لاسک نتیجه مثبتی را در کاهش ورود رسوبات به تالاب و همجنین افزایش عمر تالاب انزلی خواهد داشت.

اب منطقه ای

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.