ساماندهی رودخانه‌ها در اولویت کاری فرمانداران باشد

گیل نامه/معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان تأکید کرد که ساماندهی رودخانه‌ها و نهارها به منظور کاهش خسارات ناشی از سیلاب در اولویت کاری فرمانداران باشد.

به گزارش گیل نامه علی اوسط اکبری مقدم روز پنجشنبه در جلسه‌ قرارگاه بازسازی و بازتوانی استانی خسارت‌های ناشی از سیل‌های ابتدای سال جاری اظهار داشت: بالغ بر ۷۸۰ میلیارد تومان در بخش‌های زیربنایی وکشاورزی در سال ۹۷ خسارات ناشی از سیل در استان گیلان بوده که باتوجه به کمبود منابع مالی، دوران سختی را برای بازسازی سپری می‌کنیم.

وی به اختصاص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه عمرانی به منظور جبران خسارت‌های ناشی از سیل در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: علیرغم توزیع این مبلغ بین دستگاه‌های مختلف و استفاده حداکثری از امکانات کماکان ترمیم بخش‌هایی انجام نشده که در این مسیر نیازمند تدبیر ویژه فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به وقوع سیل در روزهای آغازین سال‌جاری در لرستان و انتخاب گیلان به عنوان استان معین گفت: بخشی از راه‌های اصلی و فرعی و بخصوص آزادراه ورودی استان لرستان که به استان گیلان محول شده، بازسازی و بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه گیلان به عنوان استان معین گلستان جهت بازسازی نیز انتخاب شد، عنوان داشت: در حال حاضر اقدامات موثری بخصوص در شهر گُمیشان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در حال انجام است.

اکبری مقدم با اشاره به حمایت‌های مالی و خدماتی و ارسال کمک‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی به استان‌های سیل زده اظهار داشت: قدردان زحمات و خدمات مردم، دستگاه‌ها و نهادهایی همچون هلال‌احمر، کمیته امداد، سپاه پاسداران، بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد هستیم.

وی به ایجاد قرارگاه بازسازی و بازتوانی در استان‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: جلسات این قرارگاه در استان‌ها به ریاست معاون عمرانی و دبیری جهاد کشاورزی و در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان همچنین به کمک بلاعوض پنج میلیارد تومانی از سوی دولت برای کشاورزان خسارت دیده و اختصاص تسهیلات پنج میلیارد تومانی برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل فروردین ماه امسال اشاره و خاطرنشان کرد: باتوجه به منابع مالی محدود برای جبران خسارات ناشی از سیل و به منظور بهره‌گیری از اعتبارات پیش‌بینی شده باید مستندسازی‌های مرتبط با خسارات در روستاها و شهرها ثبت سامانه سجاد گردد تا لازمه برخوداری از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای خسارت دیدگان فراهم گردد.

اکبری مقدم با اشاره به اینکه ساماندهی سردهنه و انهار از اولویت‌خاصی برخوردار است، اظهار داشت: باید آمادگی لازم در حوزه ساماندهی رودخانه را داشته باشیم تا بتوانیم خسارات ناشی از بارندگی‌هایی که در مهر ماه خواهیم داشت را کاهش دهیم.

گیلان دارای ۸۶۰ آب ‌بندان به وسعت ۹ هزار هکتار است. آب‌بندان های استان آب حدود ۱۷ درصد معادل ۴۰ هزار هکتار شالیزار را تامین می کند.
گیلان همچنین دارای ۵۵ رشته رودخانه دائمی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.