دومین نشست تخصصی حمل و نقل شهری رشت با موضوع ارایه طرح جامع ایمنی حمل و نقل کلانشهر رشت

اختصاصی _ گیل نامه / همزمان با هفتم اردیبهشت ماه روز ملی ایمنی و حمل و نقل،دومین نشست تخصصی حمل و نقل شهری رشت با موضوع ارایه طرح جامع ایمنی حمل و نقل کلانشهر رشت همراه با آیین رونمایی و آغاز به کار پویش همرکاب شو در تالار گفتگوی عمارت تاریخی شهرداری رشت با حضور برخی از اعضای شورای شهر رشت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهندس نادم ضمن تبریک روز حمل و نقل با ارائه‌ آماری از تصادفات سال گذشته گفت:تصادفات سال پیش حدود ۱۸هزار کشته و ۱۱۰۰نفر مصدوم برجای گذاشت که عوارض نامناسب زیادی هم برای جامعه داشت.

وی انسان،محیط و وسیله نقلیه را از عوامل موثر در تصادفات خواند و افزود: موثر ترین عامل تصادف انسان ها هستند و اما برخلاف باورها کمترین تاثیر در تصادف به وسیله نقلیه مربوط است.

مهندس نادم با بیان اینکه کاهش خسارات ناشی از تصادفات را باید در سه جبهه بررسی کنیم،عنوان کرد:برای افزایش ایمنی و کاهش خسارات تصادفات باید اقدامات مربوطه را به سه دسته۱.اقدامات پیش از تصادف۲.اقدامات حین تصادف ۳.اقدامات پس از تصادف تقسیم بندی کنیم.

او همچنین اظهار داشت: اصلی در حوزه اجرا موفق است که مهندسی،آموزش،اجرا را ضمیمه کار خود قرار دهد.

وی با ذکر اینکه ممیزی ایمنی را برطبق استاندارد های روز دنیا انجام دادیم،اضافه کرد:شهرداری ها باید بعداز ارایه طرح جامع با مشخص کردن اولویت های خود آنرا به مرحله مهندسی برسانند.

مهندس حسینی دیگر سخنران این نشست نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت:در ابتدای کار اخذ اطلاعات حائض اهمیت است که ما با استفاده از آمار تصادفات سال های ۹۳تا ۹۶طرح جامعی برای سال های آتی ارائه دهیم.

وی افزود: یک پروژه باید اهداف و اقدامات آن،زمان و شرایط،محدودیت های آن مشخص باشد در غیر اینصورت در اجرای پروژه افزایش زمان تاثیرگذار خواهد بود.

مهندس حسینی با بیان اینکه هدف اصلی این طرح جامع کاهش تصادفات و افزایش ایمنی است،اذعان کرد:برداشت وضعیت موجود،تحلیل وضعیت ترافیک و ایمنی،اطلاع از رفتارهای استفاده کنندگان با استفاده از پرسشنامه و… موجب ایجاد پایگاه داده ها شده که منبع تجزیه و تحلیل برخی سازمان ها قرار گرفته است.

در ادامه این مراسم از پویش همرکاب شو رونمایی و از فعالان حوزه ترافیک نیز تقدر و تشکر بعمل آمد.

رئیس پلیس راهور گیلان در روز ملی ایمنی و حمل و نقل دوچرخه را وسیله‌ای پاک و ایمن دانست و گفت:۲۰ پلیس دوچرخه سوار در سطح شهر رشت وجود دارد که مسئولان نیز باید با استفاده از دوچرخه فرهنگ این وسیله را تبلیغ و نهادینه کنند.

سرهنگ محمدرضا محمدی با بیان اینکه مسیر دوچرخه سواری میدان مصلی تا میدان گیل نیازمند ترمیم است که در سال جاری مسیر دوچرخه‌سواری مسکن مهر و چهار راه گلسار به بهره برداری می رسد.

وی وجود تقاطع های متعدد در سطح شهر را عامل ترافیک خواند و اضافه کرد:تراکم خودروها در بلوارهای رشت به دلیل تعداد زیاد تقاطع های هم سطح باعث بروز گره های ترافیکی میشود.

سرهنگ محمدرضا احمدی با اشاره بر اینکه در حوزه جاده رشت قزوین اقدامات خوبی انجام شده اما این منطقه جزء نقاط حادثه خیز شهر است،عنوان کرد:باید به طرح جامع ایمنی حمل و نقل کلانشهر رشت توجه بیشتر شود که این کار همراهی و حمایت مسئولان را می‌طلبد.

رییس پلیس راهور استان گیلان خاطر نشان کرد:زیرساخت های شهررشت ظرفیت احداث دوربرگردان های غیرهمسطح را ندارد که این دوربرگردان ها در کاهش تصادفات موثر هستند.

وی همچنین با بیان اینکه با ترویج فرهنگ دوچرخه سواری به صورت قانونمند در افزایش ایمنی و کاهش تصادفات تاثیرگذار باشیم به سخنان خود خاتمه بخشید.

عکس/مطهره رمضان زاده

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.