در قرارداد خرید و فروش به چه نکاتی دقت کنیم؟

گیل نامه /  یکی از مهارت‌های مهم سواد مالی به عنوان علم مدیریت پول و سرمایه، حفظ دارایی است. همانطور که پیشتر گفتیم حفظ و ارتقاء دارایی اغلب در فرآیند خرید و فروش می‌تواند اتفاق بیافتد با اینحال اگر با برخی قواعد وقوانین مهم در خرید و فروش آشنا نباشیم ممکن است کل سرمایه و دارایی‌مان برباد رود.

 

یکی از مهارت‌های مهم سواد مالی به عنوان علم مدیریت پول و سرمایه، حفظ دارایی است. همانطور که پیشتر گفتیم حفظ و ارتقاء دارایی اغلب در فرآیند خرید و فروش می‌تواند اتفاق بیافتد با اینحال اگر با برخی قواعد وقوانین مهم در خرید و فروش آشنا نباشیم ممکن است کل سرمایه و دارایی‌مان برباد رود. به همین منظور بخش مهمی از دانش و مهارت سواد مالی به اطلاعات اولیه پیرامون این قواعد و قوانین اختصاص دارد. من در این بخش می‌خواهم شمارا با برخی نکات مهم در هنگام خرید و فروش ملک و عقد قولنامه آشنا کنم:

  • احراز مالکیت فروشنده را فراموش نکنید.

 اگر سند مالکیت زمین مربوط به خود شخص فروشنده باشد، تأیید هویت فرد از طریق مدارک شناسایی به راحتی میسر است اما اگرسند مالکیت زمین مربوط به شخص دیگری است و شخصی که با آن معامله می‌کنید تنها وکالت وی را بر عهده دارد حتماً از نهادهای رسمی استعلام بگیرید.

  • از صحت اطلاعات مندرج در سند مطمئن شوید

سند مالکیت حاوی دو نوع اطلاعات خیلی مهم است. اول اطلاعات هویتی صاحب زمین که باید با شخص فروشنده مطابقت داشته باشد. برای این کار می‌توانید از شناسنامه برای تأیید هویت استفاده کنید و دوم اطلاعات مربوط به شناسه زمین. در سند، علاوه بر مشخصات زمین و متراژ آن، محدوده چهار طرف ملک یا زمین نیز مشخص شده است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می‌کنم هنگام خرید زمین یا ویلا به محل بروید و از وضعیت آن مطمئن شوید. حتی در صورت امکان با صاحبان زمین کناری نیز مشورت کنید.

  • مطمئن باشید که سند آزاد است.

درکشور ما، امکان استفاده از سند به عنوان ضمانت، رهن و وثیقه وجود دارد. در این مواقع معمولاً در بخشی از سند ذکر می‌شود که سند تحت ضمانت قرار دارد. توصیه می‌کنم از خرید این چنین املاکی خودداری کنید.

  • کدرهگیری در هنگام معامله فراموش نشود.

در واقع زمانی که در فرایند خرید کد رهگیری دریافت می‌کنید، بدین معنی است که معامله شما در سامانه ثبت شده و زمان معامله نیز ثبت می‌شود. بنابراین حتی اگر در این فرآیند کلاه‌برداری نیز صورت گرفته باشد و زمین به شخص دیگری بعد از شما فروخته شود، شما در اولویت خواهید بود و معامله دوم نامعتبر خواهد بود. البته امروز در برخی املاک از طرحی به نام طرح سیماک استفاده می‌شود که کارکردی کامل‌تر از کدرهگیری دارد.

  • شرایط فسخ قرارداد معامله را در قولنامه ذکر کنید.

در هنگام معامله، بدون تعارف در مورد شرایط فسخ و ضرر و زیان صحبت کنید و با دقت کلمات مهم را ذکر کنید.

  • شرایط حضور در دفترخانه را به دقت در قولنامه درج کنید.

خریدار باید براساس قرارداد و در تاریخ مقرر در دفترخانه‌ای که جهت تنظیم سند با فروشنده توافق نموده است به همراه چک رمز دار باقی مبلغ معامله حاضر شود. در صورت عدم حضور طرف مقابل در تاریخ مقرر، حتماً از سردفتر دفترخانه، گواهی حضور خود و عدم حضور فروشنده را دریافت نمایید. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید در صورت تمایل با دریافت ضرر و زیان به راحتی قرارداد را فسخ کنید. چنانچه فروشنده هستید، به یاد داشته باشید که می‌بایست در روز مقرر، استعلامات لازم شامل تسویه عوارض شهرداری و تسویه اداره دارایی بابت مالیات را جهت انتقال سند انجام داده باشید. استعلام اداره ثبت هم باید قبلاً توسط دفترخانه انجام شده باشد و چنانچه خریدار هستید، فراموش نکنید که حضور شما بدون همراه داشتن باقیمانده ثمن معامله، در حکم عدم حضور شماست.

این‌ها که گفتیم تنها برخی از مهمترین نکاتی بود که لازم است تا به عنوان فروشنده یا خریدار از آن آگاه باشید.

  • ارتباط با نویسنده:۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.