توانمند سازی فقرا علاوه بر حوزه اقتصادی باید در حوزه های سیاسی و اجتماعی نیز انجام پذیرد

فقر،معضلی که هنوز درمان نشده است

سرویس اقتصادی :

اختصاصی _ گیل نامه /  مشاور شهردار تهران با بیان اینکه دغدغه فقر و نابرابری همیشه در کشور وجود داشته است،گفت:از مهم ترین مسئله و راهبرد های رشد معقوله از بین بردن فقر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی   گیل نامه / دکتر سکینه اشرفی ادامه داد:فقر یکی از ناخوشایندترین پدیده های اجتماعی و بزرگترین دغدغه جوامع بشری است که معضلات فراوانی را پدیدآورده و هنوز درمان نشده است.

وی با اشاره براینکه مهمترین هدف توسعه تلاش برای کاهش فقر است که میتواند با رشد اقتصادی تحقق یابد،افزود:منافع اقتصادی میتواند رشد ایجاد کند اما رشد به تنهایی نمیتواند ابزار کاهش فقر باشد.

مشاور شهردار تهران متنی بودن سیاست های حمایتی را خارج از برنامه توسعه دانست و عنوان کرد:پیگیری سیاست های افزایشی براساس سازوکار بازار بوده است و اولویت ما رشد بوده اما در سالهایی که در کشور رشد وجود داشت.

او ارزیابی اثربخش رشد اقتصادی بر جامعه را یکی از چالش ها خواند و خاطر نشان کرد:در سال اول برنامه اول توسعه(۱۳۶۸)مناطق شهری تقریبا ۴۰ درصد جمعیت و نیمی از جمعیت مناطق روستایی زیر خط فقر مطلق قرار داشتند.

دکتر اشرفی با ذکر اینکه ریشه کنی فقر یک هدف پراهمیت است که در اصل قانون اساسی نیز وجود دارد،اضافه کرد:نسبت هزینه دهک ثروتمند به دهک فقیر و ضریب جینی از تحولات توزیع درآمد هستند.

وی برنامه سوم را از موفق ترین برنامه های توسعه خواند و بیان داشت:در برنامه پنجم توسعه یک رشد بینوا ساز وجود داشت و رشد اقتصادی نیز کاهش گردید.

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه در راهبرد رشد نیازمند اصلاحات تجاری،کشاورزی و بازارکار هستیم،ادامه داد:بحث توانمند سازی فقرا صرفا در حوزه اقتصادی دیده نشده و وجه های سیاسی و اجتماعی آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.