بیانیه مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس: حمله به عربستان کار ایران بود

گیل نامه/آلمان، فرانسه و بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کردند که تردیدی در باره مسئولیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان ندارند و خواسته‌اند که مذاکره در باره برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای خود را بپذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی    گیل نامه /در این بیانیه که روز دوشنبه، اول مهر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و با امضای صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر بریتانیا و رئیس جمهور فرانسه منتشر شد آمده است: «واضح است که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفت سعودی است و هیچ توضیحی دیگری برای این حملات وجود ندارد».
سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود گفته‌اند که این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را گوشزد می‌کند. سه کشور ضمن حمایت از توافق هسته‌ای ۵+۱ (برجام) از ایران خواستند که به کاهش تعهدات خود در این توافقنامه پایان دهد و به اجرای کامل آن بازگردد. تروئیکای اروپایی در این بیانیه همچنین می‌گویند زمان آن فرا رسیده که  تهران چارچوبی از مذاکرات بلندمدت و جامع را بپذیرد  که برنامه هسته‌ای ایران و نیز موضوعات مربوط به امنیت منطقه‌ای، از جمله برنامه موشکی این کشور را شامل شود. تا کنون سه کشور اروپایی در مسئول‌دانستن مستقیم ایران در حمله بی‌سابقه روز ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان موضعی احتیاط ‌آمیز داشتند. ولی روز دوشنبه ابتدا بوریس جانسون اتهام مستقیمی را متوجه ایران کرد و ساعاتی بعد بیانیه مشترک سه کشور اروپایی با اتهامی مشابه منتشر شد. ایران شرکت و مسئولیت خود در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را نفی می‌کند و آن را “اقدامی مشروع” از سوی حوثی‌های یمن می‌داند.

روحانی در دیدار با ماکرون در نیویورک: «اتهام‌زنی بی‌اساس» است
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دقایقی پس از امضای بیانیه مشترک با رهبران دو قدرت اروپایی دیگر برای متهم کردن ایران به دست داشتن در حملات عربستان، با حضور در محل اقامت همتای ایرانی خود، حسن روحانی با وی گفتگو کرد. رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در پایان این دیدار که شامگاه دوشنبه یکم مهر انجام شد، مصاحبه‌ای انجام ندادند اما منابع ایرانی و فرانسوی بخش‌هایی از مفاد گفتگوهای آنها را منتشر کردند. به گزارش ایرنا، دو طرف در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مورد علاقه ایران و فرانسه، شرایط حساس منطقه و طرح رئیس جمهوری ایران موسوم به «ابتکار صلح هرمز» تبادل نظر و بر عزم خود برای توسعه روابط و همکاری در عرصه‌های مختلف دو جانبه و بین‌المللی تاکید کردند. علیرضا میریوسفی، سخنگوی هیئت ایرانی در نیویورک نیز در توییتر خود نوشت: «دو طرف در مورد راه‌های نجات برجام، روابط دوجانبه و راهکار پیشنهادی جدید رئیس جمهوری روحانی گفتگو کردند.» گفتگوی دو رئیس جمهوری یک ساعت و نیم به طول انجامید.

به نوشته ایرنا، حسن روحانی در این دیدار ضمن تاکید بر «وظایف و مسئولیت» سایر طرف‌های برجام و از جمله فرانسه برای حفظ این توافق بعد از خروج یکجانبه و «غیرقانونی» آمریکا از آن، بیانیه امروز کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان را «اتهام‌زنی بی‌اساس» به جمهوری اسلامی ایران خوانده و از آن انتقاد کرد.
آلمان، فرانسه و بریتانیا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن مسئول دانستن ایران در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان، از تهران خواستند با مذاکره دربارۀ برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و موضوعات امنیتی منطقه موافقت کند. این بیانیه با حضور امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در گردهم‌آیی سالانه رهبران جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تنظیم شده بود. روحانی قرار است روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند و طرح خود موسوم به «ابتکار صلح هرمز» را ارائه دهد.

ماکرون: مسیر تنش‌زدایی در منطقه باریک شده است
به گزارش دفتر هیئت فرانسوی در نیویورک، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با حسن روحانی بر «نیاز فوری به آغاز مذاکره به هدف ایجاد یک تقویم امنیتی برای منطقه» تأکید کرد. در بیانیه دفتر هیئت فرانسوی در مورد مفاد این گفتگو آمده است: «رئیس جمهوری اعلام کرد مسیرهایی که باید برای کاهش تنش در منطقه طی شود، اکنون باریک‌تر شده و زمان آن رسیده که ایران به حل بحران کمک کند.» رئیس جمهوری فرانسه همچنین در این دیدار همکاری اروپا با سایر طرف‌های برجام به ویژه روسیه و چین را ضروری دانسته و بر تعامل و گفت‌وگو با ایران به عنوان کشوری «تاثیرگذار» در منطقه و نیز تداوم روابط سازنده پاریس و تهران تاکید کرد. ایرنا می‌نویسد که ماکرون در این دیدار از طرح روحانی برای امنیت منطقه «استقبال» و تلاش‌های فرانسه برای کمک به اجرای برجام را تشریح کرده است. امانوئل ماکرون قرار است روز سه‌شنبه دوم مهر ماه در نیویورک با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و درباره مسائل مختلف به ویژه موضوع ایران گفتگو کند.

بهارنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.