برگزاری ” روز گیلان ” در کتابخانه ملی کشور |کتابخانه ملی رشت ربطی به سازمان اسناد ندارد | نشر اسناد محرمانه خلاف قانون است

اختصاصی _ گیل نامه / در اولین نشست خبری و دیدار نورزوی در سال ۹۸ با مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان ، پیرامون اهداف ، عملکرد و اعتبارات سازمان گفتگو شد ، همچنین در این بین به حساسیت موضوع رسانه ها در طرح مسئله و شفاف سازی بدور از هرگونه شائبه ، برنامه های آتی در راستای اهداف سازمان ، مشارکت مردمی در حفظ آثار و اسناد خطی با ارزش و توسعه فرهنگی  و صیانت از آن اشاره شد .
دکتر ژاله حساس خواه در اولین نشست خبری سال ۹۸ با جمعی از اصحاب رسانه ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه اظهار کرد : سازمان اسناد و کتابخانه ملی ، متولی گردآوری، ساماندهی و ترویج تمامی اسناد و میراث مکتوبی است که مربوط به تاریخ ایران می باشد و هویت ایران را متبلور می سازد .

وی در خصوص حضور پررنگ بانوان در عرصه ترویج فرهنگ گفت : بانوان نسبت به جمع آوری این مستندات علاقه بیشتری دارند .‌همچنین طی خاطره ای که در مصاحبه رادیوئی نسبت به جمع آوری و آرشیو اسناد مذکور اشاره کرده بود ، مورد توجه شنوندگان  قرار گرفت و اشخاص اسناد کهن مربوط به دوره قاجار را به سازمان اهدا کردند .
مدرس دانشگاه در ادامه افزود: در حال حاضر ۱۲ شعبه استانی با توجه به اعلام آمادگی استان ها به دستور کتابخانه ملی و استناد کشور وجود داردکه با توجه به برخورداری از تاریخ غنی تر و اسناد قوی تر و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی دایر می شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری است، افزود: سازمان در حال حاضر یک میلیون ۶۴۳ هزار و ۸۱۰ برگ سند را نگهداری می کند که هر سال به این تعداد اضافه می شود.
حساس خواه از دیگر وظایف این سازمان را شناسایی اسناد انتقالی و امحایی بایگانی راکد دولتی دانست و گفت: تمام سعی سازمان اسناد و کتابخانه های استان در جمع آوری اسناد استان که هویت فرهنگی است در سرلوحه کار خود قرار داده است تا تاریخ گیلان و کلیه اقدامات صورت گرفته به آیندگان منتقل کند.

وی برگزاری نشست های مختلف در راستای پژوهش های بومی در حوزه سند، تاریخ و فرهنگ گیلان را نیز در حیطه وظایف این مرکز دانست و اذعان داشت : گیلان در شاخص های سال ۹۷ رشد قابل قبولی داشته است که فضای کالبدی و مستندسازی املاک، منابع انسانی، مالی، واسپاری کتاب و نشریات، ارزشیابی بایگانی راکد دستگاه های مشمول قانون اسناد ملی، تنظیم و توصیف اسناد، میزان اسناد اهدایی و گردآوری شده توسط مدیریت استان و برگزاری رویدادهای تخصصی مانند نمایشگاه، همایش و بررسی کتاب از جمله این شاخص هاست.

حساس خواه در ادامه گفت :  بسیاری از اسناد در برخی از خانه‌ها در حال پوسیده شدن هستند و سازمان  اقدام به راه اندازی گروه های مشارکت های مردمی در راستای صیانت از اسناد ملی کرده است و خانواده‌ها باید بدانند که برگ برگ تاریخ ارزشمند بوده و باید در احیا و مرمت آن کوشید . در همین راستا با همکاری صاحب نظران حوزه های فرهنگی اجتماعی ، علمی و غیره مستنداتی در قالب عکس، سند ، فیلم و امثالهم در معرض دید چهره های ملی در تهران قرار خواهد گرفت .

مدرس دانشگاه با اشاره به اجرای  طرح «آرشیویاران جوان»  گفت: در مدارس استان حساسیت اسناد را به دانش آموزان منتقل کردیم تا به عنوان سفیران سازمان اسناد ما را در شناسایی و نگهداری اسناد موجود در خانه ها یاری کنند. راه اندازی پویش «اهدای اسناد تاریخی؛ احیای هویت ملی» نیز با مشارکت مردم در حال اجراست.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه های ملی استان گیلان با اشاره به اینکه اواخر بهار ۹۸ «روز گیلان» در کتابخانه ملی کشور برگزار خواهد شد، گفت: روز گیلان متعلق به همه است و لذا از تمامی امکانات و ظرفیت های سازمان برای معرفی زوایای تاریخی و فرهنگی گیلان شامل هنر، کتاب، نشریه، مردم شناسی، تاریخ، علم، فرهنگ، مشاهیر و خانواده های سرشناس استفاده خواهیم کرد.

وی آزمایشگاه شیمی سازمان اسناد را مجهز به بخش های زیست شناسی دانست و گفت: اسناد واگذار شده به سازمان میکروب زدایی، مرمت و نگهداری می شود.

حساس خواه با بیان اینکه در آستانه ۱۹ اردیبهشت، روز اسناد ملی و میراث مکتوب قرار داریم، یادآور شد: امسال نیز همچون ادوار گذشته با همکاری رسانه ها ، حساسیت مردم را نسبت به ارزش و اهمیت اسناد و ضرورت حفاظت و صیانت از میراث مکتوب با واگذاری آن به آرشیو ملی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه و همایش با محوریت اهمیت اسناد و تجلیل از چهره های بنام در حوزه اهدا، پژوهش، ارزشیابی و فهرست نویسی اسناد از جمله ویژه برنامه های یاد شده  است.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان در ادامه اظهار کرد: ۱۴ همایش، ۱۸ نمایشگاه و ۱۰ کارگاه آموزشی به مناسبت های تقویمی و ۱۶۴ مورد دیدار با مسئولان به منظور اشاعه فرهنگ اسناد در سال گذشته برگزار شده است.

مدیر سازمان اسناد در ادامه افزود : با راه اندازی مخزن اسناد در گیلان، امانت هایی که به تهران منتقل شده به صورت نسخه دیجیتال یا اصل عودت داده خواهد شد  و در نظر داریم  در قالب موزه و نمایشگاه دائمی اسناد اداری آن را در معرض نمایش بگذاریم .

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با اشاره به استفاده بهینه از فضای اداری ساختمان فعلی این مرکز، عنوان کرد: در حال حاضر مخزن و نگارخانه سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان را راه اندازی کردیم. البته هزینه تجهیز این مخزن ۱۳۰ مترمربعی به سیستم اطفا و کنترل دما و رطوبت هزینه بردار بوده و در حال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برای تامین اعتبار هستیم.

حساس خواه به موزه اسناد مکتوب اشاره کرد و گفت: راه اندازی این موزه سبب رونق و جاذبه گردشگری خواهد بود. برای معرفی گیلان در حال حاضر موزه میراث روستایی که فقط دارای چند بنا است که هیچ نشانی از مردم شناسی و یا پژوهشی ندارد. می توان با همکاری سازمان های مربوطه مانند میراث فرهنگی و گردشگری نقشه راه فرهنگی برای اسناد طراحی کرد و هویت گیلان را به صورت مکتوب به مردم جهان شناساند.

وی در ادامه با تاکید بر این که کتابخانه ملی رشت به سازمان اسناد و کتابخانه ها ارتباطی ندارد افزود : کتابخانه ملی وابسته به مردم است و دولتی نیست و به صورت مشارکت مردمی و  هیات امنایی اداره می شود.

وی در ادامه به بی اخلاقی های رسانه ای در مورد مدیران، مسئولان نظام و کشور اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مواقع متاسفانه شفاف سازی را با پاپاراتزی اشتباه می گیرند و سبب آشفتگی و بی اعتمادی در جامعه می شوند. اسناد محرمانه یک دستگاه وقتی به بیرون نشر پیدا می کند خلاف قانون است و باید مشخص شود چگونه این اسناد به بیرون ارسال شده است زیرا بسیاری از اسناد حتی مهر محرمانه دارند اما گاهی می بینم که در سطح رسانه انتشار داده شده است.

#گیل نامه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.