سرویس سیاسی :
اختصاصی _ گیل نامه / با تشکیل جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان که با حضور ۱۸ حزب و تشکل عضو شورا برگزار شد ، سرانجام گزینه های منتخب جهت تصدی استانداری گیلان معرفی و مشخص شدند .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه / در این میان با دو گزینه بومی و ممکن است چندین غیر بومی مواجه باشیم . در وهله اول باید دانست انتخاب استاندار امری مهم و بسیار موثر در تمامی ابعاد سیاسی اجتماعی استان می باشد چرا که وزارت کشور و هیات دولت وی را به عنوان نماینده عالی دولت تبیین کرده و استاندار ناظر بر تمامی امورات دستگاه های اجرائی ، مجری سیاست های کلی دولت و همچنین مسئول و محافظ امنیت استان می باشد .
با نگاهی اجمالی به رخداد های اخیر و جو حاکم بر مردم که به دلیل مسائل بین المللی و تحریم ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند ؛ باید اظهار کرد ، استان گیلان از جمله استان هایی بوده که با وجود قابلیت ها و ظرفیت های چشمگیر با نسلی جوان ، پر انرژی در عین حال منزوی و شکست خورده مواجه شده است . این پارادوکس دامنگیر جوانان استان عزیزمان گشته و چالش های بیشماری را به همراه داشته است کما اینکه عمر دولت دوازدهم رو به پایان است اما همچنان جوانان نا امید گیلانی که بیشترین جمعیت استان را تشکیل میدهند چشم امید به دستگاه های دولتی دو خته اند بلکه مدیری توانمند و دلسوز از جنس خودشان آغشته و هم آمیخته با فرهنگ ، دغدغه ها ، دل مشغولی ها و اشتراکاتی ازین قبیل ، در راس قرار گیرد و سکان اداره استان را با صلابت به دست گیرد .
استان گیلان از ظرفیت های بارز محلی ملی و بین المللی بیشماری برخوردار است . نیرو های باتجربه، کاردان ، ساعی ، خلاق ، کارآفرین در شماری از دستگاه های دولتی و غیر دولتی مشغول به کارند . مع الوصف انتظار می رود شخصی بر منسب جای گیرد که از جنس مردمان همین اب و خاک باشد . کسیکه درد و رنج مردمان خطه اش را بشناسد باآنها همدرد و همسو باشد ، فرصت شناس و فرصت ساز باشد ، فضا را برای آبادانی و امنیت خاطر مردمانش مهیا کند و مردم از او خشنود باشند . مهمترین ویژگی اش ، القاء باورپذیری و پذیرش او توسط مردم باشد .
جوانان استان امروزه با بزرگترین معضل بیکاری مواجه شده اند ، مسئله ای که نمیتوان به راحتی از آن عبور کرد چرا که دغدغه اکثر خانواده ها به جهت تشکیل کانون اساسی تربیت میراث دارانی شایسته و ترفیع در تمامی امورات می باشد .
ساختار انتخاب و انتصاب استانداران باید همسو با شاخص های استاندارد نظیر : گرایش های سیاسی اجتماعی ، کارنامه مدیریتی اشخاص ، شاخصه ها و مولفه های معتبر بومی استان ، بررسی توانمندی های فردی کاندیدای منتخب در حوزه مدیریتی اش ، داشتن برنامه مدون و عملکردگرا در حیطه کاری اش ، ارجحیتهای هویتی، قومی و ازین قبیل باشد .
کما اینکه در سال های اخیر شاهد چرخه معیوب و پرابهام انتصابات نابجا و نا متعارف بوده ایم بطوریکه در یک دوره فردی استاندار استانی در شمال کشور بوده و در انتصاب بعدی به جنوب کشور انتقال یافته است .
انتصاباتی از این دست مسبب پیدایش مسائل بغرنج و حاد در تمامی زمینه هاست گرچه نمیتوان اظهار داشت که تمامی این قبیل مشکلات بر عهده استاندار می باشد .
استاندار باید تمامی ابعاد توسعه یک استان اعم از بعد سیاسی ، جغرافیایی، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی را مد نظر قراردهد .
او باید به ظرفیت ها ، شرایط اقلیمی ، جمعیتی ، احزاب گروه ها و فعالان سیاسی و همچین روابط سیاسی فرامنطقه استانی ، تضاد اجتماعی هویتی و قومی ، علل گسترش فقر و آسیب های اجتماعی بیشمار ، آموزش و پرورش ، بهداشت عمومی ، اشراف به کلیه مناطق و اشنا با فرهنگ و هویت مردمان آن خطه علی الخصوص به نحوه معیشت و گذران زندگانی مردم ، نیروهای مستعد و بسط و پرورش آن ، منابع طبیعی و کلیه آیتم های کلیدی و اساسی استان واقف باشد و این تمامی ویژگی های یک فرد بومی دارای هویت و وجه اشتراکات با استان خود به وفور را میطلبد .