آغاز عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه

 گیل نامه/رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه ساعتی قبل اعلام کرد عملیات نظامی جدید در شمال سوریه با اسم رمز «بهار صلح» آغاز شد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی    گیل نامه /همزمان، رسانه‌ها از پرواز جنگنده‌های ترکیه بر فراز شهر «راس‌العین» سوریه و شنیده‌شدن صدای انفجار خبر می‌دهند.

اتحادیه اروپا خواستار توقف حملات ترکیه در سوریه شد
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا: اتحادیه اروپا خواستار توقف عملیات ترکیه درشمال شرق سوریه است. اتحادیه اروپا تهدید کرد کمک های مالی به ترکیه را قطع می کند.

* توپخانه ارتش ترکیه اهدافی را در داخل شهر القامشلی سوریه هدف قرار داد.
* شبکه الجزیره قطر از عملیات ارتش ترکیه حمایت کرده و اخبار همسو با این کشور را مخابره می‌کند.
* ارتش ترکیه همچنین روستاهای صلوح، تل فندر در اطراف شهر تل ابیض و روستاهای العزیزیه و علوک را گلوله باران کرد.
* نیروهای سوریه دموکراتیک نیز شهر نصیبین ترکیه را هدف حملات خمپاره ای قرار دادند.
* خبرگزاری سوریه: نیروهای سوریه دموکراتیک ”قسد“ چند چاه نفت را در شمال استان الحسکه سوریه آتش زدند.
* بخشی از کردها که مخالف ارتش دموکراتیک و YPG هستند؛ در کنار ارتش ترکیه و ارتش ملی سوریه (مخالفان اسد) قرار گرفته‌اند.
* رهبر حزب جنبش ناسیونالیست ترکیه: ما از عملیات بزرگ نظامی ارتش که در مرز ترکیه و سوریه آغاز شده است، پشتیبانی می کنیم.
* یگان های مهندسی ارتش ترکیه بلوک های سیمانی را در مناطق مرزی نزدیک شهرهای راس العین و تل ابیض سوریه برداشتند تا زمینه برای آغاز عملیات زمینی فراهم شود.
* «کینو گابریل» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه در واکنش به آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، گفت مناطقی در «رأس العین» و «تل ابیض» هدف حملات قرار گرفته است.
* او گفت توپخانه و جنگنده‌های ارتش ترکیه اقدام به بمباران بی‌هدف این مناطق کرده‌اند.
* گابریل همچنین گفت نیروهای کُرد توانایی پاسخ‌دهی به این حملات را دارند و ارتش ترکیه هرگز به اهداف خود در سوریه نخواهد رسید.
* نیروهای دموکراتیک ترکیه از آمریکا و «ائتلاف ضد داعش» خواستند تا با اعلام منطقه پرواز ممنوع، مقابل حملات هوایی ترکیه را بگیرند.
* دو قضبه خمپاره به شهر شانلی اورفا واقع در منطقه جیلان پینار ترکیه اصابت کرد.
* نیروهای ارتش دموکراتیک مواضع نظامی خود را در رأس العین و حومه حسکه تخلیه کردند.

ساعاتی قبل از آغاز عملیات نظامی ترکیه، بی بی سی گزارش داده بود که مقام‌های کرد این منطقه از غیر نظامیان خواسته‌اند از مناطق محل سکونت خود دفاع کنند. آنها از مردم خواسته‌اند بسیج شوند و برای مقاومت در برابر حمله برنامه‌ریزی شده ترکیه به نیروهای کرد مستقر در این منطقه، به سمت مرز بروند. هم‌زمان ترکیه نیروهای خود را در مرز جنوبی با سوریه افزایش داده و یکی از مشاوران رئیس جمهوری ترکیه گفته است که نیروهای این کشور به زودی وارد خاک سوریه می‌شوند. وزیر دفاع ترکیه هم امروز چهارشنبه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) اعلام کرد که تدارکات لازم برای عملیات نظامی در شرق رودخانه فرات در جریان است. ترکیه می‌گوید به دنبال ایجاد یک “منطقه امن” در مرز سوریه است و قصد دارد نیروهای کرد را که “گروه تروریستی” می‌خواند از این منطقه خارج کند. این تحولات در پی آن رخ می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دو روز پیش در تصمیمی جنجالی اعلام کرد که نیروهای این کشور را از شمال شرق سوریه خارج می‌کند. نیروهای کرد منطقه که مورد حمایت آمریکا بودند این تصمیم را “خنجر از پشت” خواندند. کردها که نقشی اصلی در بیرون راندن نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) را در آن منطقه داشتند می‌گویند تخلیه منطقه، خطر قدرت گرفتن دوباره این گروه را در پی دارد. تصمیم ترامپ انتقاد و محکومیت‌های بسیاری در داخل و خارج از آمریکا به دنبال داشت. با وجود این او از تصمیم خود دفاع کرده و گفته است که خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه به این معنا نسیت که آمریکا کردها را به حال خود رها کرده است. ترامپ گفته آمریکا همچنان از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

نقشه ترکیه چیست؟

بنا بر گزارش‌ها سه‌شنبه شب تانک‌ها و خودروهای زرهی ترکیه به سمت شهر مرزی آقچه قلعه در حرکت بودند. خبرگزاری دولتی ترکیه هم تصاویری از اتوبوس‌هایی پخش کرده که در حال انتقال نیروها به مرز جنوبی بودند. ترکیه قصد دارد منطقه‌ امنی به عمق ۳۲ کیلومتر در مرز ۴۸۰ کیلومتری خود با سوریه ایجاد کند. سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته است که نیروهای این کشور به زودی برای “خنثی کردن تهدیدی بلندمدت علیه شهروندان ترکیه” وارد مرز سوریه می‌شوند. نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که ترکیه قصد دارد در ابتدا حمله محدودی در محدود ۱۰۰ کیلومتری مرزی بین شهرهای تل ابیض و راس‌العین انجام دهد. این منطقه جمعیت زیادی ندارد، ساکنان آن عمدتا عرب هستند و مشخص نیست که آیا نیروهای کرد در این منطقه درگیر خواهند شد یا نه.

هشدار آنتونیو گوترش درباره پیامدهای حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به عواقب عملیات نظامی ترکیه در شمال و شرق سوریه ابراز نگرانی شدید کرد. ترکیه اعلام کرده است که راه ارتباطی کردها در مرز عراق و سوریه را مورد حمله قرار داده است.
به گزارش دویچه وله آلمان، فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه “واشنگتن پست” خبر از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی ترکیه در شمال و شرق سوریه داده است. او خطاب به رزمندگان وابسته به یگان‌های مدافع خلق گفته است که پیش از آغاز حمله فرصت دارند خود را تسلیم کرده و به نیروهای نظامی ترکیه بپیوندند. از سال ۲۰۱۶ به این سو، این سومین باری است که ترکیه علیه کردهای مستقر در شمال و شرق سوریه دست به عملیات نظامی می‌زند. شبه‌نظامیان کرد وابسته به یگان‌های مدافع خلق در شمار متحدان آمریکا در جنگ با داعش بوده‌اند. این در حالی است که ترکیه آن‌ها را وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه و یک سازمان تروریستی می‌داند.
افزایش حضور نظامی ترکیه در مرز سوریه
بر اساس گزارشی که خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۱۷ مهر (نهم اکتبر) منتشر کرده، ترکیه بر حضور نظامی خود در آقچه‌قلعه، واقع در نزدیکی مرز سوریه افزوده است. افزون بر آن گفته می‌شود که نیروهای نظامی ترکیه مسیر ارتباطی کردها در مرز سوریه و عراق را مورد حمله قرار داده‌اند. هدف از این حمله قطع امکان کمک‌رسانی به کردهای مستقر در شمال سوریه اعلام شده است. ترکیه این اقدام نظامی را برای شروع حمله خود به شمال و شرق سوریه الزامی دانسته است. این در حالی است که تا کنون هیچ گزارشی درباره ابعاد این حمله و تعداد تلفات آن منتشر نشده است. پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از راس‌العین و همچنین تل‌بیض، اردوغان خبر از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه داده بود.
نگرانی شدید دبیرکل سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه هشتم اکتبر با انتشار بیانیه‌ای نسبت به عواقب و پیامدهای ناشی از عملیات نظامی ترکیه در سوریه ابراز نگرانی شدید کرده است. دبیرکل سازمان ملل از طرفین درگیر در این رویارویی احتمالی خواستار خویشتن‌داری کامل شده است. گوترش از ترکیه خواسته‌است جان و امنیت افراد غیرنظامی را به مخاطره نیاندازد و راه‌های کمک‌رسانی به مردم را مسدود نکند.
گوترش تاکید کرده است که بحران این منطقه تنها راه حلی سیاسی دارد و از همه کشورهای حاضر در بحران سوریه خواسته است از سیاست سازمان ملل در زمینه استقرار صلح و ثبات در سوریه حمایت و پشتیبانی کنند. عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه واکنش‌های تند سیاستمداران آمریکایی را نیز در پی داشته است. لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکا با انتشار یک پست توییتری خطاب به اردوغان گفته است که عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه “چراغ سبز” واشنگتن به عملیات نظامی علیه کردها در شمال سوریه نیست.
این سناتور آمریکایی همچنین به “خط قرمز” سیاست آمریکا در منطقه اشاره کرده و به ترکیه درباره عبور از این “خط قرمز” هشدار داده است.

سر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.