آخرین وضعیت محدوده و اراضی از نظر تملک و تثبیت اسناد مالکیت درخواست شد | ایجاد منطقه ویژه اقتصادی هوشمند و بعنوان اولین منطقه ویژه اقتصادی هوشمند با کاربری منحصر به منطقه

سرویس اقتصادی :

اختصاصی _ گیل نامه / علی گل امینی که از اواخر اردیبهشت ماه سال ۹۸ و با حکم استاندار وقت گیلان ،بعنوان مجری طرح منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان معرفی و منصوب شده است ؛  مراحل آماده سازی و راه اندازی منطقه مذکور  رااعلام کرد .

وی در خصوص منطقه مذکور گفت : در جهت تجهیز و انجام تمهیدات مورد نیاز برای راه اندازی منطقه و بررسی شرایط زیر بنایی ، امکانات و تاسیسات موجود در منطقه، پیگیریها و استعلامهای مورد لزوم در خصوص اعلام آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان از سوی ادارت و شرکتهای کل استانی شامل ؛برق منطقه ای – مدیریت توزیع برق – آب و فاضلاب روستایی -شرکت مخابرات استان -شرکت گاز استان – راه وشهر سازی استان صورت پذیرفته است تا آخرین وضعیت منطقه از سوی ادارات مذکور و برنامه زمانبندی و جامع اجرایی برای تکمیل و اتمام انتقال و ایجاد تاسیسات زیربنایی و مشکلات احتمالی موجود در اجرای این مهم ،ا علام شود تا متعاقبا و بعد از بررسی وضعیت موجود ،در خصوص پیگیریهای مورد لزوم به صورت نتیجه محور و با همکاری مجددانه سایر ادارت مسئول ، جهت فراهم نمودن بستر مناسب اولیه برای حضور فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران مرتبط با نوع کاربری منطقه ،اقدام گردد .

همچنین مکاتبه ای نیز با اداره کل محیط زیست استان در خصوص آعلام آخرین وضعیت منطقه از نظر زیست محیطی با در نظر داشتن نوع کاربری منطقه،انجام شده است که قطعا و کما فی السابق همکاری این اداره کل ،منجر به تسریع و تسهیل در روند آماده سازی منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان میباشد .

در این راستا ضمن درخواست از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص تهیه و بروز رسانی نقشه جامع منطقه ، آخرین وضعیت محدوده و اراضی از نظر تملک و تثبیت اسناد مالکیت ،استعلام و درخواست گردیده است تا متعاقبا و پس از تحویل اراضی و رفع مشکلات مترتب ،مراحل محصور نمودن منطقه و با تخصیص اعتبار برای اینکار و طی مراحل قانونی و اداری صورت پذیرد .

با توجه به اینکه سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان از سوی استانداری محترم گیلان ،سازمان همیاری شهرداریهای گیلان تعیین شده است ؛لذا در این جهت اقدامات مورد نیاز در خصوص انجام مراحل تجدید ثبت شرکت مسئول منطقه با شرح وظایف و خدمات مشخص و سایر موارد اصلی برای ثبت شرکت و تغییرات مورد لزوم ،انجام پذیرفته که تمامی مراحل آن پس از تایید و اعلام نظر قطعی استانداری محترم ،نهایی خواهد شد و انجام می پذیرد .

در این قالب ،تعیین لوگوی شرکت و متعاقبا ثبت آن به صورت انحصاری با توجه به اسم تعیین شده برای شرکت مسئول منطقه و همچنین با در نظر گرفتن نوع کاربری منطقه ویژه اقتصادی مذکور ، و نماد شهرستان لاهیجان در دست اقدام و اجراء بوده است .

تعیین شرکتهای حائز شرایط برای تهیه و تدوین طرح جامع منطقه و جانمایی از ضروریات اجرای کار بوده است؛ که انجام پذیرفته ولیکن دعوت از شرکتها و تعیین قطعی شرکت حائز شرایط که توسط کارگروه فنی مربوط ، انجام خواهد پذیرفت ؛متعاقبا و پس از تخصیص اعتبار مورد نیاز برای تهیه این طرح جامع و همچنین مشاور و ناظر اجرایی ، و نیز سازمان عامل که بتواند بودجه اجرایی کار را جذب و دریافت نماید ؛ انجام پذیر خواهد بود ؛که در دست اجراء و اقدام مقتضی میباشد .

لازم به توضیح اینکه تمامی شرکتهایی که به صورت پیشنهاد اولیه تعیین شده اند ؛سابقه قبلی در تهیه و تدوین طرح جامع در مناطق دیگر را نیز داشته اند؛ که مشخصا از این جهت صاحب تجربه مناسب که شرط لازم حضور بوده است ؛ را دارا میباشند .

در ادامه لازم به ذکر است که رویکرد اجرایی منطقه مبتنی بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی هوشمند و بعنوان اولین منطقه ویژه اقتصادی هوشمند با کاربری منحصر به منطقه بوده است که جلسه مقدماتی این نگاه دانش محور با هماهنگی اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان و سازمان فن آور مورد نظر برگزار گردیده است که مقرر است پس از ارائه پیشنهادات علمی و فنی و تدابیر مورد نظر ،این نگاه در جلسات مستمر مورد بررسی و توجه کامل قرار گیرد تا در صورت رسیدن به فصل مشترک تفاهم ، و در صورت تایید نهایی و متعاقبا تصویب استانداری محترم، اجرایی شود .

موارد فوق از ضروریات اجرای کار بوده است که به صورت اجمالی تبیین گردید ؛که پس از انجام مراحل فوق ،طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان، جهت موافقت ،تایید و تصویب نهایی به دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه کشور ارسال و از طرح مذکور و آماده سازی مقدماتی بستر که لازمه حضور سرمایه گذاران میباشد ؛ دفاع خواهد گردید . که امید است در صورت تامین اعتبارات مورد لزوم و ضروری و اهتمام مسئولین محترم استانی و کشوری این مهم در کوتاهترین زمان نسبی و در بازه زمانی قابل تعریف ، اجرایی و نهایی گردد .

توجه و اعلام این نکته ضروری است که منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان دارای کاربری اصلی با محوریت کشاورزی بوده که این نوع کاربری با محوریت کشاورزی هوشمند و استفاده از شرکتهای دانش بنیان در زمینه کشاورزی و صنایع تبدیلی و نیز ارزش افزوده وابسته ، منحصر به فعالیت در کشور بوده است . قطعا همین توجه به منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان ،بیانگر اهمیت فرا استانی این منطقه ویژه اقتصادی میباشد .

با این رویکرد آنچه که بعنوان برنامه اجرایی کار برای این مجموعه در نظر است ؛ استفاده از شرکتهای فن آور داخلی و خارجی و بهره مندی از دانش روز توسط مراکز علمی ، پژو هشکده ها ،مراکز رشد و… میباشد .

قطعا استفاده از افراد دانش محور در اتاق تحقیق و پژوهش این مجموعه مورد توجه جدی و اساسی برای بهره مندی از نظرات همه صاحبان فکر میباشد . آنچه که در این منطقه حائز اهمیت خواهد بود ؛ رویکرد فعالیت منطقه بر اساس صادرات و ارز آوری بوده است .

البته توجه به نیازمندیهای داخلی به صورت درصدی از کل ، و البته بر اساس رویکرد واقعی و تعریف درست مناطق ویژه اقتصادی ،مورد توجه و نگاه ویژه و بر اساس دستورالعملهای اجرایی خواهد بود . در جهت حمایت از سرمایه گذاران و صاحبان سرمایه ،ایجاد فرصتها و مشوقهای سرمایه گذاری و نگاه رفع موانع فعالیت و تسریع و تسهیل در روند کاری با استقرار ادارات هدف و تامین نیازمندیهای فعالیت بهینه ،از ضروریات و توجه جدی است .

در بازار اقتصادی امروز آنچه که بیش از قبل مورد توجه دقیق و اکید میباشد ؛برند سازی ،بازاریابی ،مدیریت برند و تثبیت بازار هدف میباشد که در این راستا در نظر است که با لحاظ نمودن برنامه های فنی و اجرایی(که در طرح تفصیلی تهیه برنامه جامع منطقه مورد توجه دقیق و مورد انتظار خواهد بود ) ،ضمن دعوت به حضور فعال سرمایه گذاران ،زمینه برند سازی فعالیت اجرایی و نیز بازاریابی صاحبان تولید و فعالیت با تکیه به برند سازی منطقه مورد مطالعه ، بررسی ،برنامه ریزی و اجراء قرار گیرد . همچنین نشانه گذاری کالای هدف از توجهات جدی منطقه خواهد بود .

توضیحات اجمالی فوق به منظور نگاه بیش از پیش مسئولین محترم به استفاده از این فرصت مغتنم بوده است که این نگاه جدی ،گام جدی این مسئولین محترم را در جهت رفع مشکلات می طلبد . ایجاد و تکمیل منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان که در زمینه کشاورزی ،گردشگری و صنایع و بر اساس مجوز ابلاغی صادره ،فعالیت دارد قطعا در میان مدت موجبات اشتغال زایی در منطقه ،رونق بیشتر کسب و کار و درآمد زایی بیشتر و ارزآوری را فراهم خواهد ساخت که قطعا تبعات مثبت آن متوجه استان و کشور خواهد شد . برنامه های بسیار زیادی برای این منطقه و با منظور نمودن شرایط خاص منطقه و شهرستان متصور میباشد که به راحتی قابل اجراء است که امید است اهتمام بیش از پیش مسئولین مربوط ، تسهیل کننده امور باشد ؛قطعا این مورد ضمن درخواست ،تاکید برای معاضدت در راستای منافع ملی و عمومی است . پیشاپیش از این بذل عنایت ویژه تشکر و قدردانی مینمایم . در ادامه پذیرش دعوت از سوی شرکتهای ایده پرداز ،دانش بنیان ،صاحبان سرمایه و فکر که بتوانند در ارتقاء این منطقه موثر باشند؛موجب خوشحالی و استقبال است .
لازم به گفتن است که بزدوی و با هماهنگی و همکاری فرمانداری محترم شهرستان لاهیجان ،دفتر منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان به صورت رسمی و با دعوت از مسئولین محترم استانی و کشوری گشایش می یابد و این حق برای مردم محترم منطقه محفوظ خواهد بود که از روند اجرایی طرح مطالبه گری نمایند ؛لذا با توجه به منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان که از معدود مناطق ویژه اقتصادی منطقه شمال کشور با کاربری با قابلیت اجرایی کشاورزی ،گردشگری و صنایع میباشد و نیز دارای کاربری به خصوص در کشور در زمینه کشاورزی و صنایع وابسته میباشد ؛اهتمام همه مسئولین ذی ربط با نگاه استانی و فرا استانی ، جهت استفاده از این فرصت ارزشمند مورد توجه و درخواست میباشد . امیدوارم با مساعدت همگان ،مسئولین و شهروندان شاهد رونق سریع و شایسته منطقه ویژه اقتصادی لاهیجان باشیم . این شهرستان و استان و همچنین محدوده شمال کشور دارای پتانسیل خوب و مناسبی برای مطرح نمودن محصولات قابل توجه مانند چای ،برنج ،بادام زمینی ،ابریشم و … بوده است که با برند سازی و بازاریابی علمی و استاندارد سازی مناسب ، میتوان شرایط ویژه ای را به جهت صادرات ،ایجاد بورس منطقه ای کالا های هدف محور و با نگاه خاص ارزآوری در میان مدت پیش بینی نمود و انتظار داشت. از نگاه جدی همه مسئولین محترم به این فرصت اقتصادی با ارزش و مغتنم در استان گیلان و اهتمام قابل توجه ایشان برای رفع موانع راه اندازی تشکر و قدردانی مینمایم .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.