گوئی کلانشهر جولانگاه آزمون و خطا روسا و ضابطین راهنمائی رانندگی شده است

اقدامات پیش بینی نشده در طرح های غیر هندسی ترافیکی در خیابان ها چه بر سر کلانشهر آورده است

سرویس شهری :

اختصاصی _ گیل نامه /  حمل و نقل و ترافیک از اساسی ترین اجزای زندگی اجتماعی امروز است. جز حساس و مهمی که می توان گفت با کلیه شئون زندگی روزمره مردم تلفیق شده است. ضمن آن که هرگونه اتفاق اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و… اغلب یه طور مستقیم و در بعضی موارد غیر مستقیم تاثیر زیادی بر وضعیت ترافیک شهرها می گذارد. صعود تیم ملی به جام جهانی ، پیروزی یک جناح در انتخابات ، شروع مدارس ، برگزاری مراسم ملی و مذهبی و حتی گاه یک باران یا برف به طرز محسوس و گاه بغرنج ترافیک شهر را بر هم می زند که  تا ساعت ها و حتی روزها ساکنان شهرها را درگیر کرده و هزینه های مادی و معنوی زیادی را به جامعه تحمیل خواهد کرد. حال آن که با وجود شبکه معابر پیچیده و در هم تنیده به خصوص در کلان شهرها ، کوچکترین اتفاقی در جایی از شهر دومینووار به باقی بخش ها نیز سرایت خواهد کرد. با این تاثیر اساسی و حساس مسایل ترافیکی بر زندگی مردم باید نسبت به هرگونه تغییر در این حوزه حساس بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گیل نامه /  این تغییرات ممکن است خیلی بزرگ نباشد ، گاه کاهش یا افزایش زمان یک چراغ راهنمایی در یک تقاطع به ظاهر بی اهمیت یا یک طرفه کردن یک معبر فرعی و یا انسداد و بازگشایی یک دوربرگردان و امثال آن می تواند وضعیت حمل و نقل یک ناحیه ، منطقه و یا بخش بزرگتری از یک شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

طبق ماده ۱ قانون حمل و نقل شهرداری‌ها و مشخصا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ها متولی و ناظر عالیه کلیه امور حمل و نقلی و ترافیکی در شهرها می باشد. از همین رو برای دانستن علت تغییرات ترافیکی و وضعی معابر در روزهای اخیر به سراغ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت رفتیم، اما در عین ناباوری هیچ اطلاعی از این اتفاقات در سطح شهر نداشتند و اذعان داشتند که پلیس راهنمایی و رانندگی بدون هماهنگی و خودسرانه دست به این اقدامات زده که هیچ مصوبه و مجوز قانونی‌ای را همراه ندارند! چنان که طبق ماده ۵ آیین نامه تشکیل شورای ترافیک شهرستان و استان کلیه امور ترافیکی مراکز استان پس از تصویب در شورای ترافیک قابل اجرا خواهد بود.

بدیهی است رشت هم به عنوان مرکز استان گیلان و هم بزرگترین شهر نوار شمالی کشور از این قاعده مستثنی نیست اما با تحقیقات بیشتر مشخص شد که در جلسات این شورا حتی صحبتی پیرامون این اقدامات نشده است!

پس روشن گشت که اقدامات چند روز اخیر از جمله انسداد دوربرگردان های مصوب ، تغییر وضعیت چراغ های راهنمایی و… در سطح شهر توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در حال انجام است که بدون هیچ گونه مصوبه و تایید قانونی صورت پذیرفته است. حال آن که سالانه چندین میلیارد ریال صرف مطالعات دقیق ترافیکی جهت همین امور به ظاهر ساده می شود اما شاهدیم که پلیس راهنمایی و رانندگی با آزمون و خطا و بازی کردن با روان و زندگی مردم شهر دست به این اقدامات غیرقانونی زده است.

اگر جزیره ای و خُرد به شهر بنگرید شاید شاهد بهبود وضعیت باشیم اما سال هاست روش آزمون و خطا و مُسکّن های جزیره ای پایان یافته و نرم افزارها و شبیه سازهای ترافیکی به کمک یکی از اساسی ترین بخش های زندگی شهری، یعنی حمل و نقل، آمده است.
از آن جا که در شهری مانند رشت با این حجم جمعیت مقیم، شناور، سفر درون شهری، پیچیدگی معابر، تعدد معابر محلی و امثال آن بسیار می تواند تحت تاثیر هر اقدام حمل و نقلی باشد، می بایست بسیار به انجام هر کنش و واکنش ترافیکی حساس بوده و به دقت کلیه زوایای آن را پیش از اجرا سنجید و اینگونه نباشد که با اعمال سلیقه شخصی و یا عرض اندام در بدو هر تغییر سازمانی شهر را جولانگاه آزمایش و سعی و خطا قرار داد.

از این رو باید به سرپرست جدید پلیس راهنمایی و رانندگی یادآور نمود که عواقب اجتماعی و حقوقی کلیه امور ترافیکی سطح شهر که بدون رعایت اصول و روند قانونی و هماهنگی لازم با ناظران عالیه و متولیان قانونی حمل و نقل شهر صورت پذیرد به عهده مجموعه اقدام کننده خواهد بود.
از طرف دیگر انتظار می‌رود شهرداری رشت و معاونت حمل و نقل آن بیش از اینها با جدیت و احساس مسئولیت مانع بروز اینگونه اقدامات بوده و مشکلات و معضلات ترافیکی سطح شهر را با دقت بیشتری رصد و جهت حل آنها اهتمام بورزد. و در پایان ذکر این ضرب المثل برای شهرداری ضروری است “حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد “
پس هر مقدار ضعف در این حوزه بیشتر باشد، شهر بیشتر شاهد اینگونه اقدامات خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.