وَ قُلْ لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ و یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ | حجاب آرامش روحی و روانی را در فرد ‏پدیدار می کند |حجاب و عفت دو عنصر جدانشدنی و در موازات یکدیگر آدمی را به تعالی خواهد رساند ‏

✍ مهسا یگانه پارسا

سرویس فرهنگی :

یادداشت اختصاصی گیل نامه / حجاب به معنای پوشش و هم حاجب و پرده است و در بیشترین موارد از آن به عنوان ستر و پرده استعمال ‏می شود در زمان های قدیم نزد فقها به جای کلمه حجاب از لغت ستر یا همان پرده استفاده میشد اما امروزه ‏از کلمه حجاب استفاده می شود ، باید به این مساله اندیشید که آیا هر پوششی حجاب تلقی میشود ؟ ‏

همانطور که بیان شد از حجاب به عنوان پرده استفاده می شد و اگر برای زنان مورد استفاده قرار گیرد به ‏معنای پشت پرده ایستادن زن است . اما اینگونه نیست . شاید معانی متفاوت باشد اما فی النفسه پوشاندن زن ‏از عوامل و علل آلودگی هاست و این به معنای حبس ، حصر یا محدودیت برای زنان نیست .


حجاب در هر زمان و مکان کاربرد و معنای متمایزی از خود بروز می دهد منتها در موازات یکدیگر ؛ در جائی ‏امیر مومنان خطاب به مالک اشتر می فرماید : در میان مردم باش، کمتر خود را در اندرون خانه از مردم ‏پنهان کن؛ حاجب و دربان تو را از مردم جدا نکند، بلکه خودت رادر معرض ملاقات و تماس مردم قرار بده تا ‏ضعیفان و بیچارگان بتوانند نیازمندیها وشکایات خود را به گوش تو برسانند و تو نیز از جریان امور بی اطلاع ‏نمانی‎.‎

در ابن خلدون اینچنین آمده است : «فصل فی الحجاب کیف یقع فی الدول و انه یعظم عند الهرم» ؛ در ‏تعابیر و معانی آن اینچنین استنباط می شده که در ابتدای تشکیل حکومتها میان مردم و حکام پرده ای ‏نبود منتها به تدریج حائل ها ضخیم تر شد و حجاب در آنجا اینچنین بکار می رفت .‏

در اسلام و قرآن خطاب به زنان ، به مسئله حجاب و ستر اشاره شده است منتها کاربرد و موارد آن متمایز از ‏یکدیگرند . اسلام خطاب به زنان می فرماید : بدن و محارم خویش را از نامحرمان بپوشانید ، از تماس با ‏نامحرمان خودداری کنید چرا که به انواع گناهان مبتلا خواهید شد بسی که انسان به دلیل شهوت و نفس ‏بالقوه ممکن است دچار سهو و خطا شود همانا اندک خطا انسان را به نافرجامی ها خواهد کشید و استمرار ‏در آن بصورت عادتی نابجا و نا آمرزیده بر انسان چیره خواهد شد .‏

قرآن در سوره مبارکه نور و احزاب به زنان در باره مسئله پوشش اشاره کرده است اما این با کلمه حجاب کاملا ‏در تغایر بوده است . در جایی دیگر خطاب به زنان پیامبر از کلمه حجاب استفاده کرده است و این مهم ‏دستوری اکید بر مداومت به آن بوده است چرا که برخی زنان پیامبر بدلیل مواجه و مشارکت در امور سیاسی ‏‏_ اجتماعی ممکن بود مورد سواستفاده قرار گیرند . “و قرن فی بیوتکن یعنی در خانه های خودبمانید” زنان ‏پیامبر دارای مقام سیاسی و از احترام بالایی برخوردار بودند و ممکن بود از شان و منزلت آنان سواستفاده ‏شود همانطور که عایشه از این دستور سرپیچی کرد و به عواقب نه چندان خوشایندی نائل شد و خود کرارا ‏اظهار ندامت و افسوس کرد .‏

 

با ذکر این مثال ، به مفهوم حجاب نزدیکتر می شویم حجاب و عفت دو عنصر جدانشدنی و در موازات یکدیگر ‏آدمی را به تعالی خواهد رساند .عفت حالت نفسانی و درونی انسان است که بر هوای نفسانی غلبه می کند در ‏اصل نوعی خودنگهداری است . حجاب در لغت به معنای المنع من الوصول : ممانعت از رسیدن به چیزی ‏است . حجب و حجاب هردو مصدر و به معنای پنهان کردن و منع کردن از داخل شدن به چیزی هستند . ‏همانطور که در بدو مطالب به تمایز معنوی دو لغت پرداختیم اما باید دانست که فی النفسه وجه اشتراک ‏حجاب و ستر ، جلوگیری و پوشانیدن عوامل شهوانی و هوسرانی و هر چیزی که آدمی را به قهقرا و فساد ‏بکشاند به واسطه حجاب اصلاح می شود . حجاب افراد را در جامعه در تقابل با نامحارم و آلودگی ها و گناهان ‏منع می کند . راه را برای خسران و شقاوت آدمی باز می دارد . ‏

از بدو اسلام تا کنون حجاب به زنان ما سفارش و امری است ضروری . نظر به گفتار قرآن ، پیامبر ص ، امامان ‏، فقها و علما ، می بایست در مسئله حجاب و پوشش اصرار ورزید چرا که حجاب از زن در مقابل آسیب های ‏عاطفی ، اجتماعی ، فرهنگی پاسداری می کند .‏

چهار آیه ای که بر حجاب زنان دلالت دارد عبارتند از: آیه ۳۰ /۳۳/۵۹ سوره نور، و ۲۳ سوره احزاب، ” وَ قُلْ ‏لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ و یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زِیْنَتَهُنَّ إِلا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ ‏بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لاَ یُبْدینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ …؛ ای پیامبر! به زنان باایمان بگو چشم های ‏خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را جز آن مقدار که ‏نمایان است، آشکار نسازند، و روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشیده شود) ‏و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران شان و سایر افراد محرم شان “‏

از فواید حجاب و پوشش اینطور برمی اید ؛ علائم و آثار آن به خود شخص منعکس می شود . حجاب آرامش ‏روحی و روانی را در فرد پدیدار می کند . امنیت خاطر ، آسودگی ، عفت در گفتار و کردار ، حیا ، تعهد و ‏بسیاری از این قبیل از پیامد های حجاب است .

مسئله حجاب در تقابل با این مهم بسیار پیچیده در عین ‏حال ساده است چرا که انسان درگیر عطش و امیال نفسانی خویش گشته و ناخواسته به گناه مایل می شود ‏اما با ورود به حجاب حریم امن و با عفت برای زوج تامین می شود .

با اشاره به مسئله حجاب نا خواسته به ‏فرهنگ و گرایش های ناهنجار و نا فرجام غرب روبرو می شویم . مسئله ای بغرنج که امروزه با اشائه بی بند و ‏باری و معاشرت های خیابانی و بی قید و حصار ؛ صرفا بر مبنای اغنای تهیج و تحریک علایق جنسی و ‏شهوانی ، جای بسی صحبت و مسئله دارد . برخی غربی ها با رواج فیلم های مستهجن و تبلیغات گسترده در ‏زمینه مسائل جنسی و آرایش های تحریک کننده ، آموزش های ناهنجار جنسی ؛ در ذهن و فکر و رفتار ‏انسان ها نوعی بی قیدی و افسارگسیختگی را رواج داده ا ند و امروزه به وفور عواقب ناسلامتی و ترویج ‏گستره ای از انواع بیماری های روحی و روانی در جوامع به اصطلاح پیشرفته و مدرن شاهد هستیم . جهان ‏غرب راه را برای برهنگی و دردسترس بودن افراد باز گذاشته است تا انسان را به عنوان ابزاری تصنعی و قابل ‏هرگونه بهره برداری و به نوعی برده مبدل سازد .‏

انسان با بد حجابی و نداشتن عفت دست یه امیال و هوس های زودگذر و آنی خواهد زد و در غایت نابسامانی ‏ها و گرفتاری های خویش دست و پا خواهد زد . تمرکز و نیروی او کاهش یافته و همچنین محیط را برای ‏خود نا امن خواهد ساخت و این خود مقدمه بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی ، فرهنگی و حتی جهانی ‏است .‏

در دنیای اینترنتی مدرن و صنعتی و ماهواره ای امروز بنیان خانواده مهمترین رکن پرورش سلامت روح و ‏جسم و تربیت فرزندان می باشد . علی الخصوص زنان سرزمین ما که مهمترین و اساسی ترین رکن خانواده را ‏تشکیل می دهند . مردان این سرزمین با پشتیبانی و حمایت های دلسوزانه زنان و مادرها و دخترانشان ، با ‏پاسداری از مرز وبوم کشور عزیزمان و جهاد در راه الله ، در مقابل هرگونه تجاوز و بی قیدی و لاابالی گری های ‏خصمانه دشمنان اسلام و ایران ایستادگی کردند ، خون ها ریخته شد ؛ جان ها افکنده شد ، تن ها به اسارت ‏کشیده شد اما لحظه ای از آزادگی در مقابل دشمن دست برنداشتند . شهدای والا مقام این سرزمین درس ‏مقاومت و اتحاد و دینداری را به ما آموختند . آنان در این راه مقدس گام برداشتند تا زنان ما در امنیت و ‏آسایش اسلام را زنده نگهدارند ، آنان رفتند تا عفت ، حیا ، پاکدامنی ، امنیت ، آزادگی ، صلابت و ایمان و ‏تقوا را در سرزمینمان پابرجا نگهدارند . زنان ما در جبهه مقاومت نیز پایاپای مردانشان ایستادگی کردند ، ‏شرایط سخت جبهه و جنگ ، ذره ای از صبر و ایمان آنان نکاست ، حتم به یقین ایمان و تقوای آنان در این ‏آزمایش الهی سنجیده شد . خوشا بر آنان که در این آزمون الهی سرفراز بیرون آمدند .‏

من به تمامی زنان و دختران سرزمینم می بالم . زنانی که دوش تا دوش در جبهه اسلام ایستادگی و مقاومت ‏کردند آنان که مقتدرانه بر عفت راستین خود ، مهر صبر بر کامشان ماندگار شد آنان که در برابر ناملایمت ها ‏و تجاوز اهریمن ، هتک حرمت و کشف حجاب ایستادگی کردند و خودرا از بردگی جنسی و اهداف شوم و ‏حیوانی دشمن رها ساختند . آری زنان سرزمین من اینگونه اند .‏

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.