بیان وقایع تاریخی برای درک بهتر بدعت نهادن تدریجی استبداد موروثی حکومت لازم است | در اسلام حتی اگر اسیر گرفتید مجاز به تجاوز به حقوقش نیستید+عکس

جنبه اخلاقی دین اسلام این نیست که وقتی استیلا پیدا کردیم هر کاری انجام دهیم، مبنای ما رحمت است در زمان قدرت

 گیل نامه /   سومین شب از مراسم عزاداری با سخنرانی حجت الاسلام ساجدی شب گذشته ۱۸ شهریور در محل هتل المپیک رشت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی   گیل نامه حجت الاسلام ساجدی در ابتدای سخنان خود با معرفی واقعه عاشورا به عنوان یک واقعه ماندگار در تاریخ بشریت به واکاوی تعبیر دوقطبی “حماسه” و “فاجعه” از آن پرداخت.

او شورآفرینی و الهام بخشی و همچنین الگویی برای رهروان طریقت آزادگی را مولفه های بعد حماسی و در مقابل اعمال خشونت وحشیانه و ریختن خون فرزند پیامبر به طرز دلخراش و بی شرمانه را قطب فاجعه بار این واقعه خواند.

حجت الاسلام ساجدی گفت: در هنگامه ی عاشورا از اسلام تنها یک اسم مانده بود از رسمش خبری نبود و بنا بر پیشبینی پیامبر مردمان شکم پرست شده و شرافتشان دارندگی مالیشان بود و از ایمان جز اسم و پوسته باقی نماند. اما مبدا انحراف و انحطاط دستگاهی که به اسم پیامبر بود چه بود؟ آغاز بحران تعریف در مبنای فلسفه ی سیاسی بود که به تدریج به این میزان از انحراف رسید که افرادی که نماز می خواندند سر مشعل هدایت را بریدند!

ایشان ادامه داد: مسئله جامعه تغییر پیدا کرد. یک روز مسئله این بود که زمامدار جامعه اسلامی چه باید بکند؟ عادل باشد یا امین؟ اما بعد این مسئله تبدیل شد به اینکه چه کنیم زمامدار را راضی نگه داریم؟ و مطالبه به این شکل دگرگون و اندیشه و گفتمان حاکم تغییر کرد و بحث برتری جویی قبیله ای و جناحی پیدا شد.

حجت الاسلام ساجدی بیان وقایع تاریخی را برای درک بهتر بدعت نهادن تدریجی استبداد موروثی حکومت لازم دانست.
و بیان داشت” گمشده عاشورا عنصر انسانیت است. “

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه بیان کرد: اوج منش و ارزش های انسانی در مقابل حضیض رفتار و خوی حیوانی در این واقعه قابل مشاهده است. او این را در مقام مقایسه با سنت پیامبر و سیره امیرالمومنین قرار داد و اضافه کرد: جنبه اخلاقی دین ما این نیست که وقتی استیلا پیدا کردیم، هرکاری بکنیم. مبنای ما رحمت است در زمان قدرت.

حجت الاسلام ساجدی در ادامه تشریح کرد: اسلام میگوید حتی اگر اسیر گرفتی مجاز به تجاوز به حقوقش نیستید و حق ندارید هر معامله ای، حتی در جنگ با حریفتان انجام دهید. این ها بهره گرفتن از عنصر انسانی است. وی افزود در حالی که میبینیم امروزه بسیاری به دلیل یاس و ناامیدی از تغییر، دست از تلاش و انجام مسولیت کشیده اند، اما امام حسین در زمان خود، در اوج بحران و شرایط سخت، تمام همت خود را به کار گرفت تا مسولیتش را به انجام رساند و مردم را به انسانیت دعوت کند.

ایشان با بازخوانی هدف امام حسین (ع) در نجات بشریت از گمراهی به ذکر حدیثی از امام صادق (ع) پرداخت که فرموده اند: “اگر کسی بتواند کسی را از گمراهی نجات دهد انگار او را احیا کرده است ” و طبق آیه ی مبارکه سوره ی مائده: اگر یک نفر را بشود احیا کرد انگار همه ی بشریت احیا شده است.

همچنین در ادامه این برنامه آقای یوسفی به شعرخوانی درباره وقایع عاشورا پرداخت.

 

روابط عمومی هیئت فرهنگی مذهبی بانوی آب

 

📸 پریا امانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.