امروز

چهارشنبه, ۲۷ شهریور , ۱۳۹۸

  ساعت

۱۶:۵۴ بعد از ظهر

سایز متن   /

یادداشت اختصاصی گیل نامه  :

 

کینه ، عداوت ، رذالت ، سوء ظن ،  تندخوئی ، شک و بدگمانی ، مردم آزاری …

 بهتر است از دیگر واژگان هم ردیف و هم خانواده امثالهم استفاده نکنیم ، چقدر وقیح و آزار دهنده است انسانی که در بدو تولد همچون فرشته ای آسمانی از عرش کبریائی به عنوان اشرف مخلوقات به این کره خاکی نزول میکند و پایاپای به همراه صفات نکو و پسندیده اش این چنین صفاتی شنیع  و  سخیف در او پدیدار می گردد .

گاهی چنان در جلوه آدمی رخ می نماید ؛ گوئی بذر این صافت نکوهیده از بدو تشکیل نطفه انسانی اش در او پاشیده شده است . گروهی از متفکران و صاحب نظران چنین صفاتی را اکتسابی و گروهی بالقوه می پندارند. در هر صورت عوامل محیطی و ژنتیکی در شکل گیری شخصیت آدمی دخیل هستند .

اگر به هر کدام ازین دست عادات و رفتارهای کریه  بپردازیم ، خواهیم یافت که اکثر این رفتارها و خلق و خوها  به یکدیگر وابسته و مرتبط هستند و با پدیدار شدن یک عادت غلط ، شاهد رشد رفتاری نابه هنجارتر از آن خواهیم بود .

کینه ؛ ریشه در تمامی اختلالات رفتاری اشخاص دارد و یکی از رذایل اخلاقی به  شمار می آید کینه به مثابه رقت قلبی در شخص کینه توز آشکار می شود و گاها شخص ، پر از خشم و عصبانیت ، تندخوئی ، سردمزاجی ، بی پروائی ، فروهشتگی ، ناآرامی و تشویش روبرو می شود . انسان کینه توز دائما گرفتار عصیان و شرارت های خویش می باشد غافل از اینکه  در گمان خویش می پندارد که طرف مقابل را متضرر ساخته ، اما چون دائما ذهن او درگیر ترسیم نقشه به جهت اذیت و آزار اطرافیانش است به نفس عمل واقف نیست ؛ کسیکه مدام روح و جسمش را به عذاب افکنده تا بتواند طرف مقابل خود را آزرده کند . او به دلیل کینه جوئی ؛ بر عداوت خود پابرجاست و هیچگاه از شرایط  عصیان و حرمان خویش آسوده نیست .

افراد کینه توز فاقد ایمان و وجدان  یا از آن کم بهره اند . از علل بوجود آمدن چنین حالاتی در افراد می توان به مواردی چند اشاره کرد :

 توقعات زیاد ، ، وسوسه های شیطانی ،  جدال و خرده گیری از دیگران   ، بیماردلی ، نداشتن فضائل اخلاقی ، نمامی و سخن چینی و شوخی های بیجا که امروزه به وفور شاهد آن هستیم .

امام على (علیه السلام) من باب کینه می فرمایند : اَلْحَقودُ مُعَذَّبُ النَّفْسِ، مُتَضاعَفُ لهَمِّ ؛  کینه‏ توز، روحش در عذاب است و اندوهش دو چندان .

همچنین در حدیثی دیگر می فرمایند:  “بپرهیز از بیان علم نزد کسی که اشتیاقی به آن ندارد و از بیان مقام و شرافت گذشته در نزد کسی که گذشته افتخارآمیزی ندارد؛ زیرا این امر موجب کینه توزی او نسبت به تو می گردد “

( بایست در تدبیر و معانی چنین سخنان گهرباری ژرف اندیشید )

 کسیکه به چنین رفتارهای مذموم مبتلا گشته ، عرصه را بر خود تنگ کرده است چرا که بغض کسی دیگر را در دل خود پرورانده ، او مدام در فکر تلافی کردن کینه توزی خود می باشد غافل از اینکه باعث ایجاد رنجش در خود بوده است  .

سوء ظن و بدگمانی در بسیاری از حالات در این امر دخیل هستند چرا که  سوءظن در پرورش کینه در دل‌ها بسیار موثر است  حال باید به این نکته توجه داشت ؛ گاهی انسان به دلیل سوءتفاهم مرتکب عملی می‌شود که در آینده و پس از تحقیق کردن متوجه سوءبرداشت خود می‌شود و گام در راهی نهاده که شاید برای جبران عواقب بوجود آمده آن مهلتی نیست . اما به دلیل خسران و بددلی   در چنین گردابی مغروق گشته و یارای مقابله با آن نیست و با دست و پا زدن در چنین مخمصه ای گرفتار عقوبت اعمال خود می شود .

گاهی اشخاص به دلیل مواجه با بی مهری از جانب خانواده یا اطرافیان ، کینه به دل گرفته و برای جبران خسارات متحمل روحی ، مطالبه گری آن را در اغیار می جویند و این امر منجر به رفتار های نمایشی بی مایه و قبیح مردم آزاری می شود .

مردم آزاری بدترین نوع رفتار انسانی است ، چیزی که در آیات الهی از آن به عنوان حق الناس کرارا یاد شده و هر کدام از ما مخلوقات و بندگان الهی در محافظت از آن موظف و مسئولیم .

اکنون نگاهی اجمالی و گزیده به شخصیت روان آزار و ستیزه خوی و اثرات آن در شخص خواهیم پرداخت :

اشخاص  روان‌آزار با تمایلات و استعدادهای ژنتیکی به دنیا می‌آیند ،  در برقراری پیوند عاطفی با افراد مشکل دارند اما روابط ظاهری خود را به شکل تصنعی خوب جلوه می دهند  تا از دیگران سوءاستفاده کنند ، به ندرت احساس گناه می کنند ، اغلب جذاب و سخنور و قابل اعتماد به نظر می آیند و حتی روابط بظاهر صمیمانه با خانواده و دوستان دارند ، آسیب هایی که به اطرافیان وارد می کنند برایشان بی اهمیت است .

اشخاص ستیزه خوی در نتیجه عوامل محیطی بوجود می‌آیند شخصیت این قبیل به دلایل متفاوت ( تربیت نادرست کودک و نوجوان در خانواده ای نا به هنجار که منجر به سواستفاده فیزیکی ، رفتاری و یا آسیب های دوران کودکی اش شده است ) شکل می گیرد .

وجه مشترک این افراد فریب و حیله گریشان نسبت به افراد در جامعه است ؛ اغلب قانون شکن یا بسیار خودنما ، شخصیتی متذلذل  و یا دارای بعد چند شخصیتی ، بی هدف ، بی مسئولیت ، پرخاشگر نسبت به تمامی امورات زندگی ، تظاهر به مظلوم نمائی ، بی عاطفه ، گاها مبتلا به سادیسم، سواستفاده از حُسن اعتماد دیگران به خودشان در جامعه می باشند .

این قبیل افراد بسیار پرخطرند و با برهم زدن آرامش در زندگی دیگران بسیار پررنگ و تاثیرگذار هستند . در برخی موارد به دلیل توهم و باور بر تفکر جادوئی در خود فراتر از زمان و مکان سیر میکنند و دچار اختلالات روانی منحصر به فرد می شوند .

افرادی که به چنین مرحله از اختلالات روانی مبتلا گشته اند ، رفتارهایی اینچنین در آنها به فور مشهود است :

اعتقادات عجیب یا افکار جادویی که بر رفتار دیگران اثر بگذارند که با هنجارهای جامعه مطابقت ندارد (مثل خرافاتی بودن، اعتقاد به غیب بینی، دور آگاهی (تله پاتی)، یا حس ششم

تفکر و تعمق شگرف ( تعدد در بکار بردن استعاره ، کلمات حاشیه پردازانه و شرح و تفضیل مفرط در عبارات خویش )

شک ، گمان و بددلی

حالات عاطفی نامعقول و محدود

وضعیت ظاهری نامتعارف و نا معقول و یا تیپ شخصیتی مختص به خود( امضاء خود )

فقدان دوستان صمیمی یا قابل اطمینان ( جز خانواده )

ایجاد اضطراب و تنش در خود حتی با گذر زمان در  ایجاد رابطه دوستی ؛ ( به دلیل نا امنی ای که در خود بوجود آورده است نسبت به اغیار بد گمان است )

با جهد و تفحص در پردازش اجمالی به احوالات رفتار کینه و اشخاص کینه توز و پدیدار گشتن عواقب آن در زندگی خود فرد و اطرافیان به وضوح خواهیم یافت که شخص مغفول مانده در خویش ، به بیماری دگرآزاری مبتلا گشته ، غافل از اینکه فرد با اندکی تامل در رفتار خویش به جهت اصلاح آن با مراجعه به مشاور و اشخاص متخصص در این زمینه ، می تواند راه  را برای عقده  گشائی خود بسته و برای دستیابی  به کسب شخصیتی اجتماعی و مورد اعتماد در خانواده و جامعه گام برداشته کما اینکه در احادیث قدسی بارها به این مهم اشاره شده ؛ کسی که اهل مجاهده با نفس و تمییز رفتار خویش نباشد به گرفتاری و رنج مبتلا خواهد گشت و  انسان کینه جو و مردم آزار همواره گرفتار شقاوت و بددلی است .

چون کینه ریشه و بنیان بسیاری از آشوب ها ،  ناآرامی ها ، رخدادهای ناهنجار اجتماعی و انحصاری و شکل گیری بسیاری از صفات ناپسند در انسان می باشد ؛ در مطالب بعدی به شکل گیری سایر ابعاد شخصیتی و مرتبط با آن خواهیم پرداخت و از مخاطبین و همراهان در ارائه  نظریات و پیشنهادات خویش در راستای مرتفع ساختن مطالب بهره خواهیم برد .

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی