افزایش دمای هوا و چالش قطع آب در روستاهای فومن | آبفار پاسخگوی مردم باشد

گیل نامه / قاسم نژاد با اشاره به انباشت مشکلات از دوره های پیشین و کمبود منابع مالی اظهار کرد: مشکلات نباید سبب عدم پاسخگویی ما شود و اداره آب و فاضلاب روستایی باید به مطالبات مردم پاسخگو باشد.

به گزارش گیل نامه / نشست بررسی وضعیت آب شرب روستایی شهرستان فومن به ریاست محمود قاسم نژاد نماینده عالی دولت در شهرستان و با حضور معاونین فرمانداری، بخشداران، جمعی از دهیاران و رئیس اداره آبفار شهرستان فومن صبح روز دوشنبه برگزار شد.

مشکلات نباید سبب عدم پاسخگویی ما شود/ مدیرکل آبفار گیلان به فومن می آید

فرماندار شهرستان فومن در این نشست با بیان اینکه افت فشار و قطعی آب شرب خانگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تشدید شده و زودتر از سال گذشته پدیدار گشته است، یادآور شد: تلقی مردم بر این است که امسال وارد حوزه ترسالی شده ایم و شهرستان فومن هم در زمینه تامین آب کشاورزی و هم آب شرب روستایی امسال نباید با مشکل مواجه باشد.
قاسم نژاد با تاکید بر اینکه آب شرب سالم و بهداشتی باید در اختیار روستائیان قرار گیرد، افزود: شهرستان فومن گردشگرپذیر است و موضوع آب از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه علاوه بر اعتبارات کمیته برنامه ریزی با پیگیری نماینده فومن ۴ میلیارد تومان برای حوزه آب روستایی اختصاص یافته است، تصریح کرد: علی رغم تمام پیگیری ها در حوزه آب روستایی شهرستان فومن نیازمند توجه و اعتبار بیشتری برای رفع مشکلات است.
فرماندار شهرستان فومن با بیان اینکه انتظارات از آب روستایی برای حل مشکلات برآورده نشده است، خاطرنشان کرد: از سوی آبفار گیلان و همچنین شهرستان باید علاوه بر پاسخگویی جدیت بیشتری در رفع مشکلات وجود داشته باشد.
قاسم نژاد دهیاران را بازوان وزارت کشور در روستاها خواند و با تاکید بر ضرورت پاسخگویی دستگاه های اجرایی به دهیاران متذکر شد: مردم زمانی که از پاسخگویی ادارات ناامید میشوند به فرمانداری و بخشداری مراجعه می کنند و از حاکمیت انتظار پاسخگویی دارند.
وی با اشاره به انباشت مشکلات از دوره های پیشین و کمبود منابع مالی اظهار کرد: مشکلات نباید سبب عدم پاسخگویی ما شود و اداره آب و فاضلاب روستایی باید به مطالبات مردم پاسخگو باشد.
فرماندار فومن در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم اصلاح شبکه های فرسوده، افزایش ظرفیت و تقویت شبکه آب تاکید کرد و گفت: بعضا عدم پاسخگویی و اطلاع رسانی مناسب عملکرد کل مجموعه را زیرسوال می برد.
قاسم نژاد بر ضرورت افزایش تعداد آبدارها و پایش مستمر شبکه توسط آنها تاکید کرد و افزود: انتقادات مطرح شده از روی دشمنی نیست و همه به دنبال حل مشکلات هستیم.
وی بر لزوم حضور مدیران در میان مردم تاکید کرد و با اشاره به بازدیدهای مکرر صورت گرفته گفت: باید پای درد و دل مردم نشست و مشکلات آنها را شنید.
فرماندار فومن در پایان اظهارات خود از سفر مدیرکل آب و فاضلاب روستایی گیلان به شهرستان فومن در پنجشنبه هفته جاری خبرداد و گفت: در این سفر از روستاهای دچار مشکل به صورت میدانی بازدید به عمل می آید.

بخش عمده ای از مشکلات موجود ساختاری است

حمید رضایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی شهرستان فومن با بیان اینکه بخش عمده ای از مشکلات موجود ساختاری است، یادآور شد: در فصل گرما از یک سو مصرف اهالی افزایش می یابد و از سوی دیگر با توجه به افزایش میزان مسافران فشار بیشتری به شبکه وارد می شود و شاهد افزایش چشمگیر میزان مصرف در این بخش نیز هستیم امام سهم مدیریت و برنامه ریزی را نمی توان نادیده گرفت.

رضایی با بیان اینکه عدم پاسخگویی پرسنل اداره مربوطه توجیه پذیر نیست، افزود: برای رفع مشکلات به عنوان مثال در ایام پیک مصرف و حضور مسافران میتوان با هماهنگی موقتا فعالیت شرکت تولیدی آب معدنی به دلیل استفاده از منبع مشترک آبی متوقف گردد.

شاهین علیزاده معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری نیز در این نشست با تاکید بر رفع مشکلات موجود خواستار همکاری و همیاری دهیاری و شوراها جهت رفع مشکلات شد و افزود: در برخی روستاها تنگ نظری ها سبب می شود که نتوانیم به خوبی به مردم خدمت کنیم.
وی متذکر شد: مدیریت آب دست حاکمیت است و کسی حق ندارد که در این زمینه کارشکنی کند.

یوسف منتظری بخشدار سردار جنگل در این نشست با اشاره به مشکلات ساختاری در حوزه آب و فاضلاب اظهار کرد: در تیمورکوه، پلنگ دره، آلیان، کمادول و… دچار مشکلاتی نظیر کدری آب، فرسودگی شبکه، افت فشار و قطعی و شکستگی لوله ها هستیم که تبدیل به یک چالش شده است.
وی همچینن گفت: در بسیاری از موارد رفع نواقص شبکه های آب روستایی توسط دهیاری هاو با همکاری آنها صورت گرفته است و همواره در کنار آب روستایی بوده ایم.

عبدالحسین ترابی بخشدار مرکزی فومن نیز از درخصوص مشکلات موجود گفت: کردآباد، راسته کنار، حسین کوه، بوئین، شولم، سیدآباد، گشت رودخان، پیشده و قلعه رودخان روستاهایی هستند که باتوجه به شکستگی لوله، و فرسودگی شبکه با مشکل آب مواجه شده اند.

راهکار آبفار فومن برای برون رفت از شرایط فعلی

محمد هنرپاک رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان فومن در این نشست گفت: با پیمایش های انجام شده بیش از ۶۵ انشعاب غیرمجاز شناسایی و به دادگاه معرفی شد.
وی با تاکید بر اینکه آگاه و واقف به مشکلات است، افزود: بیش از ۶۰ روستا از آب مجتمع باغبانان استفاده می‌کنند که در این روستاها مشکلی نداریم.
وی با بیان اینکه آبخور ۴۷ روستا از چشمه و چاه است، افزود: در روستای بوئین باتوجه به اینکه شبکه مربوط به دوران جهاد است شاهد فرسودگی هستیم که اصلاح کلی آن نیازمند ۱۰ میلیارد تومان اعتبار است که در شرایط کنونی امکان پذیر نیست.
هنرپاک تصریح کرد: باتوجه به احداث مخزن بزرگ نهزم شفت و پیشرفت فیزیکی حدود ۹۰ درصد آن، در آینده نزدیک مشکل آب روستاهای بوئین، راسته کنار و پیشده با بهره مندی از سایت نهزم شفت برطرف میشود.
وی با بیان اینکه روستاهای سنگبیجار و کردآبد در انتهای خط باغبانان قرار گرفته اند و به همین دلیل با مشکل افت فشار مواجه هستند، افزود: برای برون رفت از شرایط فعلی مخزن سایت مسکن مهر کردآباد در حال احداث بوده که در هفته دولت به بهره برداری می رسد.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان فومن درباره مشکلات مجتمع قلعه رودخان نیز اظهار کرد: این حوزه دارای ۹۰۰ خانوار است و آبشخور آن نیز چشمه بوده اما باتوجه به حضور مسافران در پیک مصرف ۱۰ هزار نفر از آب استفاده می کنند درحالیکه منبع تامین آب افزایش نیافته است.
هنرپاک راه برطرف کردن این مشکل را استفاده از چشمه حیدرآلات دانست و گفت: با ساخت مخزن ۲۰۰ مترمکعبی حیدرآلات مشکل قلعه رودخان نیز برطرف می شود.

وی همچنین با بیان اینکه آب گشت رودخان طی یک هفته آینده وارد مدار بهره برداری می شود گفت: در شولم دچار فقر منابع هستیم و حفر چاه امکان پذیر نیست.
هنرپاک مجتمع آلیان را یک منطقه کوهستانی توصیف کرد و گفت: در اینگونه مناطق پس از بارندگی آب گل آلود بوده و پس از چندساعت بهبود می یابد.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان فومن در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به انشعابات غیرمجاز و استفاده از آب شرب روستایی در بخش کشاورزی و باغداری گفت: آب دزدی بسیار زیاد است و باتوجه به کمبود نیرو نمی توانیم مدام سرکشی کنیم و دهیاران باید در این زمینه به ما کمک کنند.

وی در پاسخ به انتقادات صورت گرفته مبنی بر پاسخگو نبودن نسبت به دهیاران اظهار کرد: پاسخگویی را به حد اعلی می رسانم.
هنرپاک فرسودگی شبکه را از جمله مشکلات وجود دانست و گفت: تعویض کامل شبکه نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی از ۴۵۰۰ متر لوله گذاری در روستای گوراب پس با کمک دهیاری خبر داد و گفت: در تیمورکوه نیز ۲۲۰۰ متر لوله گذاری شده و باتوجه به ساخت مخزن آب این روستا نیز تا ۲۲ بهمن به بهره برداری می رسد.
هنرپاک در پایان اظهارات خود راه حل برون رفت از مشکل روستای کمادول را حفر چاه جدید عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.